computercrash

Lees meer

Re: computercrash

05 feb 2023 10:54
@Ruud,
Het nadeel van een handmatige vk is dat er niet automatisch een datumstempel wordt toegevoegd aan de bestandsnaam. Inclusief materiaal kan soms eeuwig lang duren. Regelmatig een increment backup van de materiaalmap volstaat m.i..

Lees meer

05 feb 2023 11:04 - 05 feb 2023 11:16
De aldf-bestandsversiemethode die ik gebruik heeft daarom een datum in de bestandsnaam, leek me inkopper om een goed versiebeheer te doen.

Eigenlijk is dus de veiligheidskopie methode, gezien het zippen (in een eigen format? **)) nog een overblijfsel van de tijd dat schijfruimte veel schaarser en duurder was. Nog steeds nuttig, want er is iig aandacht voor veilig databeheer, maar vooral voor onervaren gebruikers lijkt me dit toch wel een lastig punt om terug te zetten, er is een forse handleiding voor nodig waar bij beheer via aldf dit heel eenvoudig is. Dan kan de veiligheidskopie methode er nog steeds naast blijven bestaan als extra veiligheidsoptie .

** edit: heb een kopie van het laatste alx bestand even herbenoemd tot bestand.zip en de verkenner pakt het zo uit.....en het log bestand is direct leesbaar, het aldf bestand werkt ook.

Dan zou ik al snel denken.... waarom niet als zip-bestand

Het is mij nu helemaal volstrekt duidelijk, in overeenstemming met wat mijn (onderbouwde) percepties al waren, ik ga verder met de eenvoud van het aldf-versiebeheer en heb dan via de veiligheidskopie methode al meteen een voorlopige backup. Het verdere, correcte backupbeheer is een ander chapiter, geen punt van discussie hier
Laatst bewerkt 05 feb 2023 11:16 door Familie Roelofs.

Lees meer

05 feb 2023 11:13
Als een veiligheidskopie-bestand alleen maar een gezipte versie is van het aldf-bestand en schijfruimte is zoals eerder al vermeld werd geen issue meer is, ......

Wat dan voor stambomen met 100.000 (en meer) personen, elk met gemiddeld 10(lage schatting) gekoppelde bestanden?

Lees meer

05 feb 2023 11:57
Wees gelukkig met uw voorkeur voor uw handmatige methode t.o.v. automatisch
O ja, dus niet even Ctrl+S want dat verstoort uw systeem

Lees meer

05 feb 2023 12:02 - 05 feb 2023 12:07
Wat dan voor stambomen met 100.000 (en meer) personen, elk met gemiddeld 10(lage schatting) gekoppelde bestanden?
Zij die met zoveel data werken weten hun weg wel hoe daar mee om te gaan en anders is hun netwerk vaak groot genoeg om daar uit te komen om hun keuzes te maken of te laten adviseren.

Ik reken mijzelf tot de hobby genealogie groep, ben vast niet de enige daarin. Dat zijn er qua aantal vast heel veel meer dan deze doelgroep:
Dat is ook de achtergrond van mijn beschreven keuzes.

Ben zelf in mijn studietijd handmatig en op papier begonnen. Het was rond de Intel XT en AT tijd, voor een student niet betaalbaar.
Toen er eenmaal een PC in ons huis kwam heb ik genealogie software gekocht en mijn data van papier daar naar overgezet. Ik kreeg van mijn volle neef een prachtig onderzoek ook op papier cadeau van mijn moeders kant en die heb ik ook verwerkt. Mijn neef was er mee gestopt. In de jaren erna ben ik vnl campagnegewijs met genealogie bezig geweest, heb het redelijk gevolgd, ook nog bezoeken gedaan bij een aantal genealogie onderzoekers waarvan er een in de tak van een van mijn oma's bleek te zitten en ook boeken op dit en aanpalende gebieden schreef/schrijft.

Nu ik meer tijd heb, heb ik dus net de data uit de oude software, die niet draait op een 64-bits Windows 10 of 11 PC eigenlijk met weinig problemen over kunnen zetten naar Aldfaer. De oude software kan ik nog wel zo bij, heb hem probleemloos in een Virtuele Machine draaien en kon/kan er gedcoms exporteren en via een USB stick overzetten. Die VM werkte op zich prima, maar de overstap leek me niettemin toch noodzakelijk, het aantal beperkingen te groot werd en nog belangrijker de software wordt al jaren niet meer onderhouden. PC beheer is hier dus geen issue.
Laatst bewerkt 05 feb 2023 12:07 door Familie Roelofs.

Lees meer

05 feb 2023 12:20 - 05 feb 2023 12:30
Wees gelukkig met uw voorkeur voor uw handmatige methode t.o.v. automatisch
De eenvoud en de beschreven/onderbouwde toegevoegde waarde van het beheer op aldf niveau, heeft imho een realistisch bestaansrecht naast de veiligheidskopie. Zie de eenvoud waarmee er op een eerder aldf bestand teruggevallen kon worden volgens de beschreven methode tov voor de onervaren gebruiker de best een ingewikkelde toer om een veiligheidskopie terug te zetten.
Over de doelgroep met meer dan 100.000 records plus de extras die daar bij horen, daar heb ik duidelijk aangegeven wat ik daar van vind.

Tip: Het lijkt me verder erg nuttig om in de plaatjes van de handleiding de extensies van de diverse bij Aldfaer in gebruik zijnde bestanden zichtbaar te maken zodat daar geen misverstanden over kan bestaan. Dan zijn de plaatjes ook in overeenstemming met de hulp teksten waar de extensies wel genoemd worden, iig bij de handleiding voor het terug zetten van een veiligheidskopie.
Uiteraard zal de gebruiker de optie van het zichtbaar zijn van extensies in de Verkenner van Windows moeten aanpassen.
Laatst bewerkt 05 feb 2023 12:30 door Familie Roelofs.

Gemaakt door Kunena