computercrash

• GEERT VAN AKEN
  • Auteur

computercrash

12 okt 2022 12:04
Hallo,

zowat 5 weken geleden is mijn laptop gecrasht. Daarop bevonden zich onder andere twee zeer uitgebreide stambomen op Aldfaer, in totaal goed voor meer dan 10.000 namen, schat ik. Na tussenkomst van een ICT-expert is gebleken dat alle gegevens op de harde schijf onherroepelijk verloren zijn. De laptop was nog onder garantie en is teruggestuurd naar de fabrikant hetzij voor herstelling, hetzij voor een nieuw exemplaar, maar dat is een ander verhaal.

De enige gegevens waarover ik momenteel dus nog beschik,, staan op een desktopcomputer en zijn een deel van de ene stamboom (ongeveer 3.000 personen), van de andere niets meer. Ik heb natuurlijk wel nog alle gegevens op papier. Ik ga er dus vanuit dat ik alle verloren gegane gegevens opnieuw één voor één ga moeten invoeren. Van zodra ik opnieuw over een laptop beschik, zal ik dus heel de winter zoet zijn met dit karweitje...

Is er een manier om dergelijke rampzalige toestanden te vermijden ? Kan ik behalve de regelmatige veiligheidskopieën van Aldfaer zelf ook de gegevens opslaan bijvoorbeeld op een USB-stick ?

Alvast bedankt voor de hulp !

Geert

Lees meer

Re: computercrash

12 okt 2022 12:33
Geert,

Medelijden...

Wat ik zlef doe: ik coopieer regelmatig de laatste veiligheids-copie naar een USB stick of ander medium buiten mijn voornaamste PC.
Bedenk wel of het nuttig is om eventuele materiaal-bestanden ook te copieren, die zitten standaard niet in de veiligheids-copie die ALdfaer kan aanmaken.

Groeten, GIjs

• GEERT VAN AKEN
  • Auteur

12 okt 2022 16:29
Dankjewel, Gijs !

Lees meer

12 okt 2022 19:26
@Geert
In Extra> Instellingen> Veiligheidskopie kunt u een standaardlocatie voor de veiligheidskopieën buiten de pc aangeven.

• GEERT VAN AKEN
  • Auteur

12 okt 2022 20:34
Bedankt !!!

Lees meer

13 okt 2022 19:12
Jammer, maar je hebt nog gegevens, even opnieuw invoeren. en kost wat tijd.

Doe zelf uit voorzorg het volgende:
Alfdaer op harde schijf van je computer; (niet in de cloud)

Materiaal op een externe schijf. (jaarlijks een keer een extra copie naar andere externe schijf)
Copieer maandelijks het bestand naar de externe schijf, en usb stick.
Hernoem deze 2022-10 (jaar en maand) om altijd terug te kunnen grijpen naar een ouder bestand.

Eigen sjablonen en invoegtoepassingen staan ook de harde schijf.
Instellingen-> bestanden -> eigen sjablonen
Bij crash computer ben je die ook niet kwijt.
Wel even juiste paden instellen onder instellingen->rapporten->bestand

Veiligheidscopien :
instelingen-> veiligheidscopieen zet ik op 7 stuks bij afsluiten deze staan op de C schijf. Deze worden wel als backup (windows 11) in de cloud bewaard.

Werk de volgende maand met ander maandbestand verder in Aldfaer.

Werk zelf met recentste Windows 11 versie en laatste Aldfaer versie

Lees meer

04 feb 2023 22:25 - 04 feb 2023 22:41
Mijn voorzorg met data gaat toch echt wel veel verder, ben vast niet de enige.....

Ik doe al jaren versie-beheer op actieve dagen.
Wat houdt dat in?
Als ik opstart met het bestand van de vorige keer dan sla ik die direct nog een keer op als:
beginbestandsnaam-datum-tijdstip.extensie
Vandaag was de eerste dus
FamilieRoelofs_04-02-2023-1833.aldf
en de laatste werd
FamilieRoelofs_04-02-2023-2210.aldf
Totaal had ik vanavond dus 3 versies, ik had ook het nodige vnl leeswerk tussendoor.

Klinkt overdreven, maar al helemaal omdat ik net met Aldfaer begonnen ben, past deze oude strategie me prima. Ben al een keer terug gegaan naar een vorige versie, ik had een foutje gemaakt. De hoeveelheid extra werk was zeer beperkt en ik heb er ook van geleerd.. .zo dus niet.. .(ontdubbelen).

Ik backup verder dus per keer en niet per maand, stel dat je die maand net veel gedaan hebt en er is dan nog geen verse backup maar een die maximaal 1 maand oud is.
Heb nu 3 backups, ga er nog 1 bij zetten, mogelijk ook online.

Het zo te doen komt uit mijn voormalige R&D werk voort. Versioning strategieën zijn niks nieuws, het bestaat al heel lang.
Laatst bewerkt 04 feb 2023 22:41 door Familie Roelofs.

Lees meer

04 feb 2023 22:57
@Familie Roelofs,

Ook hier stel ik vast dat u verkeerd tewerk gaat met het openen van de stamboom. U opent telkenmaal een veiligheidskopie.
Ik raad u aan de Help > Documentatie te raadplegen en in het bijzonder de rubriek 'Stap voor stap'.

Lees meer

04 feb 2023 23:44
Eigenlijk kan ik uw verhaal dat ik het totaal verkeerd zou doen, niet volgen. Ik zal het ook onderbouwen.

Het onderstaande plaatje laat zien hoe ik bij het eerste gebruik van Aldfear een nieuw Aldfaer bestand gemaakt heb met een aldf extensie . Als nieuwe gebruiker kan ik nooit met een veiligheidskopie starten, dus ik kan uw verhaal dus totaal niet plaatsen.
De gebruikte methode vind ik ook terug in de R10.1 Aldfaer handleiding.
Bij mijn versie-beheer wordt het gevoerd door het laatste aldf bestand via "opslaan als" tot een nieuwe versie te benoemen, toch bepaald geen rocket science lijkt me. Versie beheer is een hele gangbare professionele methode, die bij vergissingen of pech een optie is om naar een zeer recente versie terug te gaan en niet naar een die bijvoorbeeld wel tot een maand oud kan zijn.

Misschien is het voor de Aldfaer handleiding handiger om een plaatje te maken waar ook de aldf extensie zichtbaar is, wat in de huidige handleiding niet het geval is. In mijn plaatje is dat wel zichtbaar.
U weet vast dat de zichtbaarheid van een extensie via de opties in de Verkenner aangepast moet worden. Dat is mijn standaard instelling, want ik wil altijd bekend zijn met de gebruikte extensie van de software die ik gebruik.

PS: Op het forum zie ik dat oa hier dat anderen ook aldf als extensie gebruiken. Dat geeft me nog extra steun.

Lees meer

05 feb 2023 10:05 - 05 feb 2023 10:12
Een kleine aanvulling t.a.v. het begrip versiebeheer.
Er zijn 2 soorten versiebeheer in de context van Aldfaer mogelijk, iets dat bij andere software meestal ook mogelijk en bekend is:
  1. De versie van de Aldfaer software
  2. De versie van het door de gebruiker met Aldfaer aangemaakte aldf stamboombestand,

Ad1: Hier wordt Aldfear versie 10.1 gebruikt. Er wordt meestal aangeraden om de meest recente versie te gebruiken. Een afwijking daarvan is een gebruikerskeuze.

Ad2: Gisteren was de laatste versie familieroelofs_04-02-2023-2210.aldf Als nieuwe gebruiker zijn er per dag dat er aan de stamboom gewerkt zijn er per dag vaak meerdere aldf bestandsversies gemaakt. Het grote voordeel ervan is dat als starter je daarmee een extra stuk zekerheid inbouwt om bij een ongewenste vergissing dus heel snel terug te kunnen gaan naar een versie waarvan het zeker is dat het onderhavige probleem nog niet bestond. Zou er geen versiebeheer op de dag zelf bestaan dan zou er terug gevallen moeten worden op eerdere veiligheidskopieën (automatisch of handmatig aangemaakt) of handmatige backups. Standaard worden er alleen veiligheidskopieën gemaakt bij het afsluiten van Aldfaer. Voor een handmatig actie daarvan zijn er nog nog aanvullende vinkjes/opties mogelijk bij de Instellingen, bereikbaar via het menu van Aldfaer.

Het versiebeheer van het aldf-bestand biedt mij dus een extra veiligheid. Het hebben van voldoende schijfruimte is al jaren geen issue meer, dus dat probleem uit de oude tijd doet zich eigenlijk niet meer voor.
Laatst bewerkt 05 feb 2023 10:12 door Familie Roelofs.

Lees meer

05 feb 2023 10:13 - 05 feb 2023 10:18
Fam Roelofs

Wat is het verschil tussen het handmatige "opslaan als" van het *.aldf bestand ten opzichte van een automatische veiligheidskopie bij afsluiten, al dan niet intern op de PC of extern op een USB?
Een V-kopie is niets anders als een zip van het *.aldf

Sandberg:Een handmatige v-kopie kan inclusief materiaal zijn, een kwestie van instellingen

Bijlage vk.JPG niet gevonden

Bijlagen:

Laatst bewerkt 05 feb 2023 10:18 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

05 feb 2023 10:35 - 05 feb 2023 10:48
Het verschil is dat versiebeheer op aldf bestandsniveau veel eenvoudiger is dan via een veiligheidskopie. Zowel het versiebeheer qua aanmaken en terugzetten van alfd bestanden is heel weinig werk. Ik ben nog niet tegen enige beperkingen van deze manier aangelopen.

Als we de Adlfaer handleiding bekijken dan is er een heel verhaal geschreven hoe het terugzetten van de stamboom via een veiligheidskopie uitgevoerd moet worden. Zie plaatje onderaan.

Bij de aldf versie methode hoef ik alleen maar de gewenste aldf-bestand op te zoeken en via opslaan als pas ik dan alleen nog de datum/tijd in de naam van het bestand aan en dan is het al gereed. Daar hoef ik niet eens voor naar de handleiding van Aldfaer.

Zie het plaatje wat er voor een veiligheidskopie volgens de handleiding gedaan moet worden. Het beheer via een veiligheidskopie biedt nog wel een extra optie, want daarop en op normale backups moeten we nooit tijd besparen. Helaas loopt het immers wel eens verkeerd af waar daar het besef ervan onvoldoende ingedaald was, de kennis ontbrak?

Als een veiligheidskopie-bestand alleen maar een gezipte versie is van het aldf-bestand en schijfruimte is zoals eerder al vermeld werd geen issue meer is, dan is het via aldf-bestand opslaan des te logischer nog een veel eenvoudiger methode dan de route via veiligheidskopie. Voor onervaren gebruikers kan de veiligheidskopie route wel een groot probleem zijn, gelukkig is er een Helpdesk met ook een Teamviewer optie.

Het maken van voldoende backups (op diverse locaties) staat hier helemaal los van. Dat argument hoort bij een discussie over backups en backups maken lijkt mij altijd erg verstandig, is geen issue hier.
Laatst bewerkt 05 feb 2023 10:48 door Familie Roelofs.

Gemaakt door Kunena