submappen gebruiken/structuur en opslag

Lees meer

submappen gebruiken/structuur en opslag

02 okt 2024 15:34
Beste Helpdeks Aldfaer, 
Ik heb recent de update van Aldfaer geïnstalleerd. Ik was een dag later mijn stamboom kwijt. Gelukkig veiligheidskopie kunnen gebruiken en ik kon gelukkig verder. Maar ontdekte later dat ik 2 hoofdmappen Aldfaer had.
1 map van 21 maart 2024 (Aldfaer 10100, Bestandsversie 2.0.0.44) en 1 map van 5 september 2024 versie 11. Ik had ook een map sjablonen volgens mij de laatste keer bij een melding van Aldfaer na de update gedownload. Ik laat de mappen beiden maar staan. Maar misschien beter de recent ontstane wijzigingen na de update aan de nieuwe Aldfaer map van september 2024 toevoegen.
Gelijkertijd vroeg ik me af, of ik mijn opgeslagen brondocumenten die ik nu op mijn pc in eigen gecreëerde submappen( overlijden, geboorte, huwelijk etcetera)  heb opgeslagen, misschien in de map "Materialen" van Aldfaer moet opslaan? 
Ik ben pas sinds maart begonnen met de stamboom, dus ben nog ontdekkende op dit vlak. ik heb ook nog geen GEDCOM bestand gemaakt. 

Is het ook handig een extra backup op te slaan op een externe schijf en kan ik het pad voor de back-up naar een externe harde schijf aangeven?
Helaas zijn de gemaakte print-screens te groot om als bijlage toe te voegen.
Hopelijk is het niet te vaag geformuleerd. 
Met vriendelijke groet ,
Trees Jonas-van Dijk
Beuningen

Lees meer

Re: submappen gebruiken/structuur en opslag

02 okt 2024 17:31 - 02 okt 2024 17:32
Trees,

Werk na de update verder met versie 11

Verhuis de mappen brondocumenten naar de map Materiaal en voer bestandscontrole en reparatie uit

Back-up. Aldfaer maakt bij afsluiten automatisch een veligheids kopie. De plaats en het aantal leg je vast in Instellingen. Daar kan je ook vastleggen naar welke schijf maar je kan niet een 2e locatie invoeren, maar...

Dit kan ook de OneDrive zijn hetgeen trouwens ook geldt voor de map Materiaal
Let op Programma en dergelijke in C.\Adfaer en de stamboombestanden in Documenten mag niet naar de OneDrive
Laatst bewerkt 02 okt 2024 17:32 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

02 okt 2024 19:58
Aanvullend:
Behoud, bij een standaardinstallatie, de mappen die onderhevig zijn aan updates, m.n. C\Aldfaer en Invoegtoepassingen op de pc alsook de map Documenten/Stambomen. Indien nodig, kan een afwijkende installatie ook op een andere schijf.

Bewaar de originelen van de brondocumenten op de pc, kies dan voor 'Maak een kopie' bij het koppelen van een bestand, zodat deze in de map Materiaal terechtkomt.
Indien gekozen wordt voor een externe opslag, zorg dan dat de schijfletter dezelfde blijft.
Gedcom maak je alleen indien publiceren via een ander software gewenst is. Beschouw je een gedcom als een extra backup, vergeet dan niet na elke mutatie een nieuwe(handmatig) aan te maken.

Lees meer

03 okt 2024 14:17
Beste Ruud de Ruiter, Beste JayCee,
Hartelijk dank. Ik gebruik One-Drive niet, ben toch nog meer van de oude stempel en zet alles liever op de harde schijf van mijn pc. Ik denk als ik het totale bestand, programma en submappen in gekopieerde vorm, naar de D-schijf (externe harddisk kopieer, en dit periodiek doe/herhaal, het ook een soort waarborg is voor/bij eventuele computer crash. In het verleden net voor de winkelsluiting als gevolg van Corona, op de valreep een laptop gekocht, deze begaf het exact een paar maanden na de garantie. Ik wil daarom in feite uit voorzorg het maar bij een standalone Desktop pc houden. Ik denk dat ik online ook nog wat meer van Aldfaer ga bekijken (YOUTUBE), of online cursus. Ik heb momenteel maar 57 personen opgevoerd. ben bezig met een stamboom: Smits (moeders kant) en een stamboom Dijk (vaderskant). Soms ontdek ik een straatnaam van een vroeger familielid, in Nijmegen, en dan is het prachtig te kijken naar de straat van omstreeks die periode. Het opslaan, en "waar" opslaan, is soms voor mij denkwerk omdat ik wel volgens een bepaalde logica wil werken. Ik heb oorspronkelijk een archiefopleiding, maar wel m.b.t. de dynamische archieven (SOD I en SOD II). Het benoemen, labelen van de brondocumenten, is ook nog niet echt altijd via dezelfde opbouw. Redenerend vanuit de structuur van de BAC (Basisarchiefcode), had je een kapstok voor je document. Koppelen van een bestand? Ik heb nu alleen bij vermelden van geboortedatum, of huwelijk, of overlijden, in Aldfaer bij betreffende invulveld, de vindplaats van het brondocument vermeld, aktenummer en dergelijke, en bijvoorbeeld B.S. aktenummer 4, Gelderse Archieven, dubbelen periode:...., etc. 
Maar ik kan dus de brondocumenten van mijn pc, overhevelen naar de map Materialen van Aldfaer.
Bedankt voor uw reactie,
groetjes Trees

Lees meer

03 okt 2024 15:16
Trees, welkom bij de Aldfaer gebruikers. Als ik mag aanbevelen is het vooral geen gescheiden stambomen bij te houden van moeders- en vaderskant.
Hou het beperkt tot 1 bestand want alle overzichten zijn gebaseerd op gekoppelde personen. Daarmee wordt ook vermeden dat u personen zowel in de ene als de andere stamboom moet bijhouden.  U bent nu nog aan het begin, dus het samenvoegen gaat makkelijk
Heel goed dat u periodiek de veiligheidskopie extern opslaat. Een schijf heeft niet het eeuwige leven.

Het is niet noodzakelijk dat u documenten die u in Aldfaer koppelt ook over te hevelen naar de map \Materiaal\. Dat is geheel aan u en afhankelijk van de archief-indeling van dat gekoppelde materiaal.

Ik heb een collage van wetenswaardigheden, te lezen op  wat-doe-ik-Fac's

Lees meer

03 okt 2024 16:51
.....Ik denk als ik het totale bestand, programma en submappen in gekopieerde vorm, naar de D-schijf (externe harddisk kopieer, en dit periodiek doe/herhaal, het ook een soort waarborg is voor/bij eventuele computer crash. Het benoemen, labelen van de brondocumenten, ........

Trees,
Het programma en de submap 'Invoegtoepassingen' hoeft u niet naar de D-schijf te kopieëren aangezien beiden steeds opnieuw geïnstalleerd kunnen worden.
Gezien u net begonnen zijt is het belangrijk goed na te denken hoe tewerk te gaan. Als later blijkt dat correcties noodzakelijk zijn aan een bestand van 10.000 personen, dan kunt u het gevolg wel raden.

Tips: Bekijk eens de functie 'Uitzoeken' in de tab 'Diversen'. De 'wetenswaardigheid' Fotomateriaal, voor het labelen en benoemen van brondocumenten, verdient aandacht.
Als u in Aldfaer een open venster actief maakt en de toets F1 drukt, dan wordt wordt u rechtstreeks verwezen naar de relevante helppagina.

Succes!

Lees meer

05 okt 2024 17:27
Goede middag Han,
Bedankt voor uw reactie. Ik heb inderdaad wel een extra naslag mogelijkheid bij de door u genoemde link "wat doe ik Fac's". Inmiddels besef ik ook dat ik beter allereerst veel kan lezen en kan leren van andere ervaren Aldfaer gebruikers. Ik zag recent een Youtube filmpje van Peter Franke en zag dat hij bij de label bron: het webadres van betreffende akte noteerde. Daarnaast bij Tab Persoon in Aldfaer, de foto van het betreffende document als bijlage koppelde. 
Inmiddels zie ik ook dat ik verkeerd heb zitten werken. Ik heb altijd zitten invoeren uitgaande van Persoon; Nieuw etcetera. Of via  Zoeken, terug naar personen. Ik realiseer me nu dat ik startend moet beginnen met Openen, betreffende stamboom.  
. Ik heb nu wel de 3 oorspronkelijk ingestelde stambomen: Smits+ Dijk+familie, in de map stambomen staan. Tevens onnodig het pad, van mijn gevonden/getraceerde brondocumenten die aanvankelijk onder C-Gebruiker-Documenten-Aldfaer stonden, had ik gewijzigd naar onder andere C:\Users\Trees\Desktop\Aldfaer\Materialen\ 
Ik begin nu wel met al mijn fouten, de structuur van Aldfaer beter te doorgronden.
Ik zie nu, dat in feite alles onder "Dijk" hangt, als ik deze open, heb ik alle personen daaronder hangen. Open ik "Smits" dan heb ik niks.  
Tevens ontdek ik, dat bij de map Sjablonen van Aldfaer, ook weer een submap Rapporten heb. Ik had mijn hoofdmap Aldfaer, van begin dit jaar, samengehusseld met de nieuwe Map Aldfaer, ná de update in september. Daar staat nu een extra map sjablonen deze als extra geïnstalleerd na een melding van Aldfaer na de update van september 2024.
Ik vermoed dat ik in feite alleen de overbodige ooit aanvankelijke stamboommap Smits en Familie (prematuur voor vermoedelijke) kan weggooien. En inderdaad starten met het openen van de stamboom (Dijk/ ik heb ook ooit mijn vader als referentiepersoon aangemerkt in Aldfaer.
Misschien een warrig verhaal. Maar door brainstormen wel meer inzicht gekregen. Lang leve de Veiligheidskopieën. Kan mijn samengevoegde map Aldfaer tot problemen leiden? Kan ik bij Instellingen het verwijzingspad ten aller tijden aanpassen? 
Bedankt, bent toch door het opnieuw bekijken alweer wijzer geworden.
Met vriendelijke groet Trees Jonas-van Dijk

Bijlagen:

Lees meer

05 okt 2024 18:13
Goede middag JayCee,
Inmiddels ben ik weer iets wijzer geworden. Ik had compleet verkeerd gewerkt en hebt achteraf gezien lukraak telkens via Personen: "Nieuw", wel continu gevonden familie opgevoerd, maar niet automatisch geredeneerd dat ik vanuit Bestand>Openen>Stamboom, moest toevoegen/uitvoeren. Een geluk bij een ongeluk, ik had wel bij de start de stamboom naam "Dijk" opgevoerd. Later "Smits"en "Familie" voor de losse eindjes. Maar nu ontdek ik dat mijn opgevoerde familie allemaal keurig onder van "Dijk" hangt. Han Kortekaas, adviseerde me recent vanuit 1 stamboom te werken en eventueel anders samen te voegen. Hierdoor zijn mijn ogen geopend en ontdekte ik dat het geluk bij een ongeluk in feite 1 stamboom al is. De andere : alf stamboombestanden zijn 1,53 Kb, dus niks. Bij nader inzien dus geen man overboord. Ik had wel al veel gevonden en documenten opgeslagen, was alles aan het verplaatsen naar Materialen, met wel een submap Smits (moederskant) en submap  Dijk (vaderskant), waarna een onderverdeling voor geboorte, overlijden, huwelijk, registraties, zie afbeelding. Bij Instellingen Pad had ik ook zaken veranderd, maar ik denk dat dit wel goed komt. Ik begrijp de structuur van het programma al beter.  Ik ga zeker je advies volgen en tab Diversen, uitzoeken en wetenswaardigheden bekijken. Sommige online Youtube filmpjes zijn ook handig. Mijn voorbereiding was eigen niet goed. Ik had ooit 20 jaar geleden een boek en cd van Aldfaer gekocht, maar door drukke werkzaamheden nooit aan toe gekomen.  Fijn weekend en hartelijk dank voor uw moeite.
Trees Jonas-van Dijk

Bijlagen:

Lees meer

05 okt 2024 19:21
Trees,
als u zich houd aan de standaardinstallatie van Aldfaer en deze van de submappen zult u geen problemen ondervinden.
Met het hoofdvenster open, druk de toets F1 om zo de Help > Documentatie te openen en lees de rubriek Stap-voor-stap onder de tab 'Content'.

Gemaakt door Kunena