Veschillende schrijfwijzen van de naam, verschillende namen van dezelfde persoon

Lees meer

Veschillende schrijfwijzen van de naam, verschillende namen van dezelfde persoon

29 dec 2023 13:45
Beste,
Ik heb al lang het volgende probleem en krijg het niet naar behoren opgelost.
Stel 1: Jan wordt geboren als Lenaerts, tijdens zijn leven zijn er aktes met Leenaerts, Lenaarts, enz. Hoe krijg ik die verschillende schrijfwijzen duidelijk vermeld en eenvoudig op te zoeken in de personenlijst. Ttz. ik geef in de personenlijst 'Leen...' in en krijg elke Lenaerts, Leenaerts en Lenaarts terug (uiteraard alleen degene die als dusdanig vernoemd zijn). Ook zou het fijn zijn dat de verschillende schrijfwijzen ook in de kwartierstaat zouden vermeld worden als bv. Lenaerts Jan (Leenaerts, Lenaarts)
Stel 2: Een onwettig kind krijgt de naam van de moeder. Bij een huwelijk van de moeder en erkenning door de verse echtgenoot krijgt het kind de naam van de echtgenoot. vb. Eerst is de naam van het kind Jan Waegemans en bij het huwelijk wordt het Jan Lenaerts. Ik wil Jan terugvinden zowel onder Waegemans als onder Lenaerts. In de kwartierstaat zou dat kind vermeld kunnen worden als Jan Lenaerts (Waegemans) bijvoorbeeld.
Als er een oplossing voor is dan moet je mij verontschuldigen omdat ik die niet gevonden heb in de handleiding. Verwijs dan maar naar het item in de handleiding en ik studeer daar dan verder.
Bedankt voor de goeie zorgen,
Jan Lenaerts

Lees meer

Re: Veschillende schrijfwijzen van de naam, verschillende namen van dezelfde persoon

29 dec 2023 19:21
Mijn persoonlijke aanpak van dergelijke situaties:
De achternaam vermeld op de geboorteakte de juiste naam dat (tijdelijk?) wordt ingevuld. Wordt later de achternaam van de biologische vader gevonden, dan wordt de initiêle achternaam vervangen door 'vader's achternaam(nat. geboortenaam)',(nat.= latijnse afkorting voor 'geboren'). b.v. Leenaerts (nat. Lenaerts). Deze methode toont duidelijk het verband tussen de twee achternamen.
Is de naam gewijzigd door adoptie wordt dezelfde methode toegepast. In beide gevallen is een notitie handig om te reden van de naamsverandering te verklaren, bv erkend bij het huwelijk.
Op deze wijze zal de variante in de rapporten getoond worden.
Handig om het zoeken in de personenlijst is 'sorteren als'. Raadpleeg hierover de handleiding, rechtsreeks te benaderen door in menu Stamboom > onderhoud en vervolgens toets F1 te drukken par 'Teksten sorteren'.

Lees meer

Re: Veschillende schrijfwijzen van de naam, verschillende namen van dezelfde persoon

29 dec 2023 22:03
Floep, ergens tijdens het schrijven van mijn antwoord blijkt mijn tijd verlopen te zijn. Opnieuw dus.
Beste JayCee,
Jouw oplossing voor de onwettige kindjes ga ik in mijn achterhoofd houden. Er valt inderdaad wat te zeggen voor " Lenaerts (nata/natus Waegemans)
Wat betreft de verschillende schrijfwijzen van de naam ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Stel dat het opgelost wordt zoals jij voorstelt ' Lenaerts (Leenaerts, Leenaarts, Leinaerts, enz.) '. Met de opzoekmethode die jij voorstelt gaan we de juiste zeker vinden. Maar als ik een kind van Lenaerts wil ingeven en dit kind staat in de registers geboekt als 'Leenaerts' dan heb ik een probleem want als ik in het vak 'Ouders' rechts klik en ik kies de vader dan stelt de persoonslijst alleen 'Leenaerts' voor en niet 'Lenaerts (Leenaerts, enz)'. Het naamveld wordt niet opgedeeld in de verschillende namen en dus wordt er alleen op de eerste geselecteerd.
Jan

Lees meer

29 dec 2023 23:24
Hallo Jan,

Er zijn een paar zoekgebieden
1: tot 1811 Achternaam bekend
2: 1811 tot begin doopboek ± 1650-1600 afhankelijk van plaats.
Doopregister vermeld vaak geen achternaam maar is er wel als je via notarisregister zoekt. Achternamen kan je ook als andere schrijfwijze bevestigen.
Patroniem vader ( of soms opa) vul ik zelf achter de doopnaam in tussen "Lenaerts"
Probeer de naam te schrijven zoals deze in de tijd van de doop geschreven word.
3: alleen nog patroniem bekend ook in notaris registers. Dan vervalt bij mij de achternaam, of door blijven schrijven met een ? er achter.

Versteende achternamen Janssen / Lenaerts blijft alijd opletten en dient gezinsreconstructies gemaakt te worden.

Voornaam schrijven en zoeken als bij achternaam is mij niet bekend maar kom met mijn denkwijze er meestal altijd wel mee weg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jan Lenaerts

Lees meer

30 dec 2023 11:28 - 30 dec 2023 11:39
Jan:
re: stelt de persoonslijst alleen 'Leenaerts' voor
Wat bij koppelen wordt voorgesteld is de naam van de vader of kind
Maar het blijft een voorstel en niets staat je in de weg een andere spelling in te voeren.
Voer je een andere, nog niet gebruikte spelling, in dien je vervolgens 'sorteren als' uit te breiden met de nieuwe spelvariant.
Vergeten een spelvariant toe te voegen? Meestal kom je daar achter bij het zoeken naar een persoon.

Persoonlijk raadt ik aan in het veld Naam, alleen één naam op te nemen en niet spelvarianten toe te voegen. Rapporten worden dan 'slecht' leesbaar

Wat ik doe is een eigen feit AKA toe te voegen. AKA = Also Known As
Laatst bewerkt 30 dec 2023 11:39 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

30 dec 2023 12:02
....Maar als ik een kind van Lenaerts wil ingeven ......... dan heb ik een probleem want als ik in het vak 'Ouders' rechts klik en ik kies de vader dan stelt de persoonslijst alleen 'Leenaerts' voor ......

Het is mij niet duidelijk hoe u een kind wil ingeven door de vader te keizen in het vak ouders.

Een kind koppelen aan de vader: plaats de vader in het hoofdvenster, rechtsklik in het vak kinderen, kies welk kind. In het vervolgvenster wordt een achternaam voorgesteld. Komt de naam van het kind niet overeen met deze van de vader maar komt reeds voor in de personenlijst(onderaan), wijzig dan de naam zoals in de geboorteakte, selecteer het kind, ongeacht de variante van de naam, en klik 'Kies uit de lijst'. Staat het kind niet in de personenlijst vul dan alle gegevens van het kind in.
In beide gevallen zal Aldfaer vragen aan wie het kind eventueel mag/moet gekoppeld worden wanneer u OK klikt.
Gaande van het voorbeeld uit vorige berichten, zal dit kind automatisch gesorteerd worden 'als', tenzij het een nog niet bestaande variante is.

Een duidelijke beschrijving van hoe kinderen aan hun ouders gekoppeld worden vindt u in de help door de toets F1 te drukken wanneer het koppelvenster actief is.

Lees meer

30 dec 2023 13:38
De werkwijze ouder koppelem aan een kind is gewoon mogelijk. Rechtsklik in het veld ouders en kies ouder, vader of moeder koppelen.
Mar het is gewoon een omweg. *normaal* is ouders in hoofdvenster en kind aan het echtpaar koppelen.

Maar mijn vraag is of Lenaerts de functie "sorteren als" op de achternaam gebruikt. De verschillende schrijfwijzes worden dan in de personenlijst op voornaam/namen en eventueel op datum gesorteerd

Lees meer

31 dec 2023 09:23
Wat hebben we geleerd vandaag/
1) De notitie (natus/nata + geboortenaam) neem ik mee om in de toekomst de onwettige kinderen te noteren.
2) Ik ga kinderen invoegen vanuit de vader (als die er is uiteraard). Hier moet ik opletten dat ik de juiste partner van de vader aanduid als die meerdere partners heeft. Verder is het net dezelfde werkwijze als voeger.
Bedankt allemaal,
Jan

Lees meer

31 dec 2023 09:25
Beste Ruud,
De verschillende schrijfwijzen vermeld ik als notitie in het tabblad persoon. In welk veld vermeld jij die 'AKA ...'
Jan

Lees meer

31 dec 2023 10:43
Jan,

1) kan je ook gebruiken voor geadopteerde kinderen,
2) best ook doen wanneer de vader pas later gevonden wordt, i.p.v. de werkwijze in uw eerder bericht beschreven.

AKA..: afhankelijk van de betekenis die u hieraan geeft. Het woord betekent eerder 'roepnaam'.

Lees meer

31 dec 2023 10:51 - 31 dec 2023 10:52
Jan
AKA is bij mij onder eigen feiten dus:
Rechtsklik tabblad feiten > Feit toevoegen > Soort > Overig > Categorie > AKA (die je zelf maakt)

Aangezien ik dat frequent gebruik geef ik andere eigen feiten geen naam beginnend met AK. AKA is derhalve altijd het eerste overige feit
Voordeel: indien van toepassing kan dit bij ouders, kinderen etc in dezelfde handeling, toegevoegd worden
Laatst bewerkt 31 dec 2023 10:52 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

31 dec 2023 13:46
Beste Ruud,
Dat is een prachtig idee, en je gebruikt dat ook alleen maar als de naam niet overeenkomt met de naam uit het naamveld. Je kunt er de bron bijvoegen en nog wat info meer moet het niet zijn.
Bedankt voor de tip.
Jan

Gemaakt door Kunena