Wijzging NL wetgeving familienamen

Lees meer

Wijzging NL wetgeving familienamen

29 jul 2023 12:15 - 29 jul 2023 12:19
Ref: Artikel CBG samengestelde familienamen

Het artikel stelt dat, als gevolg van een wijziging in de NL-wetgeving, bij de geboorteaangifte van een kind gekozen kan worden voor een samengestelde familienaam, bestaande uit de familienaam van de vader en die van de moeder, gescheiden door een spatie. Het gebruik van alleen de eerste achternaam van de vader of moeder is niet uitgesloten.

Dit artikel geeft 7 keuzemogelijkheden voor de naamgeving van een kind:
Mulder, Verhaar, Yilmaz, Mulder Yilmaz, Verhaar Yilmaz, Yilmaz Mulder en Yilmaz Verhaar.

Hoe moet nu Aldfaer hiermede omgaan?
Dit biedt de mogelijkheid om verschillen in schrijfwijze via de functie “sorteren als” samen te voegen. Zoals het geval is met onze familienaam de Ruijter en de Ruiter, een wijziging rond 1820 veroorzaakt door een ambtenaar van de burgerlijke stand in de toenmalige gemeente Horssen. Maar hier betreft dit meer als alleen maar een schrijfwijze

Terug naar het voorbeeld wat sorteren als (mannelijke lijn) gaat gebruiken
Vrouw Mulder
Man Verhaar
Zoon Verhaar Mulder
Echtgenote Yilmaz

Een kind van de zoon kan als gevolg van nieuwe NL-wetgeving de volgende namen toegekend worden:
Mulder kan niet, wordt gesorteerd als Mulder, zou moeten zijn Verhaar – naam vader
Verhaar Mulder sorteren als Verhaar
Yilmaz sorteren als Verhaar
Mulder Yilmaz sorteren als Verhaar
Verhaar Yilmaz sorteren als Verhaar
Yilmaz Mulder sorteren als Verhaar
Yilmaz Verhaar sorteren als Verhaar

OF afhankelijk van het geslacht
Vrouw Mulder
Man Verhaar
Dochter Verhaar Mulder
Echtgenoot Yilmaz

Naam Kind
Yilmaz kan niet, wordt gesorteerd als Verhaar, zou moeten zijn Yilmaz – naam vader
Verhaar kan niet, wordt gesorteerd als Verhaar, zou moeten zijn Yilmaz – naam vader
Yilmaz Verhaar kan niet, wordt gesorteerd als Verhaar, zou moeten zijn Yilmaz – naam vader
Verhaar Yilmaz kan niet, wordt gesorteerd als Verhaar, zou moeten zijn Yilmaz – naam vader

Ik ga er van uit dat latere kinderen de naamgeving van het eerste kind krijgen

Het CBG biedt geen enkele oplossing hoe hiermede in een programma mee op te gaan. Zij stellen dat gesorteerd moet worden op de eerste achternaam

Naar mijn mening is een mogelijke oplossing het toevoegen van een persoonsgebonden sorteernaam want de huidige functie “sorteren als” biedt geen oplossing want dat gaat families samenvoegen.

Van personen waarbij een dergelijke persoonsgebonden sorteernaam gebruikt wordt, dient dan de functie “sorteren als” uitgesloten worden. Het is OF sorteernaam OF sorteren als waarbij de sorteernaam prioriteit heeft

Vraag mij niet hoe de diverse rapporten hiermede moeten omgaan

Ruud de Ruiter
Laatst bewerkt 29 jul 2023 12:19 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

Re: Wijzging NL wetgeving familienamen

29 jul 2023 17:33
De chaos die gaat ontstaan in de mogelijkheden van vernoeming valt niet te automatiseren; gewoon niets doen is de optie.

Lees meer

29 jul 2023 18:45
Uiteraard bent ik het daarmede niet eens want anders had ik dit niet aangekaard.
Daarom het dringende verzoek om de benadering van persoonsgebonden sorteernaam te bestuderen want niets doen kan betekenen het ter grave van Aldfaer.

Lees meer

30 jul 2023 02:35
Belachelijk

Lees meer

30 jul 2023 10:14 - 30 jul 2023 10:16
Gebrek aan argumenten ?

je schreef "valt niet te automatiseren" -

Dat is niet aan de orde gebracht of gesuggereerd: een persoonsgebonden sorteernaaam is een handmatige toekenning welke een mogelijke oplossing kan zijn om deze voorzienbare chaos helpen voorkomen
Laatst bewerkt 30 jul 2023 10:16 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

30 jul 2023 16:43
Ruud,
zou vastlegging als "[* persoonsgebonden-sorteernaam *] weer-te-geven-naam" in combinatie met 'sorteren als' een oplossing voor 'deze programma-uitdaging' kunnen zijn?
Carel

Lees meer

30 jul 2023 20:37 - 30 jul 2023 20:37
Carel,
Ik denk dat dit een werkbare benadering kan zijn. Het zal wel een uitdaging zijn dit gebruikers (en vooral nieuwe gebruikers) uit te leggen hoe er mee om te gaan.
Iets in de trant van ??

[* persoonsgebonden-sorteernaam *] gebruikt om in rapportages de personen binnen een familietak te kunnen weergeven ongeacht de naam volgens de geboorte-aangifte burgerlijke stand en blijft binnen een familietak ongewijzigd

“Weer-te-geven-naam” wordt dan de naam volgens de geboorte-aangifte burgerlijke stand.
Hierbij denk ik persoonlijk dat eventuele naamwijziging bij huwelijk niet gehonoreerd moet worden want anders wordt de gebruiker gedwongen om bij dergelijke huwelijken de naamweergeving te moeten wijzigen.
Laatst bewerkt 30 jul 2023 20:37 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

31 jul 2023 07:57 - 31 jul 2023 07:59
Aanvulling “Weer-te-geven-naam”
Als deze zou moeten wijzigen bij een huwelijk, hoe kan dit dan werken bij 1x of meer keer hertrouwen?
Reden om geb-aangifte te gebruiken en niet te wijzigen bij huwelijk. Iets wat ik persoonlijk altijd al heb gedaan.
Laatst bewerkt 31 jul 2023 07:59 door Ruud de Ruiter. Reden: tikfoutje

Lees meer

31 jul 2023 09:53
De wet van de dubbele achternamen is met terugwerkende kracht geldig voor kinderen geboren op/vanaf 1-1-2016.
Als we er vanuit gaan dat je op zijn vroegst op 15 jarige leeftijd gaat trouwen dan is dat dus vanaf 2031.
Komt mij niet als erg zinvol over om nu al met mogelijke problemen t.a.v. huwelijksvermeldingen in deze aan de slag te gaan.

Evert.

Lees meer

31 jul 2023 11:57 - 31 jul 2023 12:16
Evert
Het gaat om de naamgeving van kinderen uit een huwelijk met dubbele achternamen. We hebben het over de wetswijzging van 1 maart 2023.
Zie: cbg.nl/actueel/samengestelde-familienamen/
Laatst bewerkt 31 jul 2023 12:16 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

31 jul 2023 12:28
Ruud,
Deze wet is in maart 2023 aangenomen en gaat in per 1-1-2024 met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2016.
Voorzover ik het zie kun je derhalve vanaf 1-1-2024 dubbele achternamen opgeven. En is dit ook voor kinderen geboren vanaf 1-1-2016 alsnog mogelijk.
Dus blijf ik bij mijn stelling dat huwelijken van kinderen met dubbele achternamen niet voor 2031 te verwachten zijn.

Evert.

Lees meer

31 jul 2023 14:15 - 31 jul 2023 14:17
Evert,
Nochmaals, het gaat niet om de huwelijken maar om de naamgeving bij de geboorte of retroactieve wijziging van die naamgeving als gevolg van de wetswijziging. Want dat is niet op te lossen met de standaard Aldfaer functie "Sorteren als"

zie de voorbeelden in het startbericht
Laatst bewerkt 31 jul 2023 14:17 door Ruud de Ruiter.

Gemaakt door Kunena