- Bedankjes 996
Wijzging NL wetgeving familienamen
- Ruud de Ruiter
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
Re: Wijzging NL wetgeving familienamen
01 aug 2023 17:55 - 01 aug 2023 17:57
Carel,
Om die sorteernaam standaard te kunnen invoeren zou dus de volgende werkwijze nodig zijn bij het toevoegen van een kind
1) Rechtsklik in het veld kinderen
2) Kies uit kind, zoon, dochter
3) Pop-up venster toont [**]oudernaam
4) Indien van toepassing geef sorteernaam in [**]
5) Indien van toepassing na de [**] de aangifte-naam ter vervanging van oudernaam
6) OK
Hetgeen betekent dat stap 4 en 5 bij een “normale” toevoeging overbodig zijn
Invoer van een nieuw persoon
a) Klik Voeg nieuw persoon toe
b) Kies geslacht
c) Pop-up venster toont [**]
d) Indien van toepassing geef sorteernaam in [**]
e) Vervolgens na de [**] de aangifte-naam
f) OK
Hetgeen betekent dat stap d) overbodig kan zijn
In geval van een “normale” invoer wordt het veld [**] niet gebruikt
De vraag is echter hoe Aldfaer daar dan vervolgens mee omgaat met betrekking tot b.v. Gedcom export en rapportages want de [**] staat wel degelijk in het veld Naam
Om die sorteernaam standaard te kunnen invoeren zou dus de volgende werkwijze nodig zijn bij het toevoegen van een kind
1) Rechtsklik in het veld kinderen
2) Kies uit kind, zoon, dochter
3) Pop-up venster toont [**]oudernaam
4) Indien van toepassing geef sorteernaam in [**]
5) Indien van toepassing na de [**] de aangifte-naam ter vervanging van oudernaam
6) OK
Hetgeen betekent dat stap 4 en 5 bij een “normale” toevoeging overbodig zijn
Invoer van een nieuw persoon
a) Klik Voeg nieuw persoon toe
b) Kies geslacht
c) Pop-up venster toont [**]
d) Indien van toepassing geef sorteernaam in [**]
e) Vervolgens na de [**] de aangifte-naam
f) OK
Hetgeen betekent dat stap d) overbodig kan zijn
In geval van een “normale” invoer wordt het veld [**] niet gebruikt
De vraag is echter hoe Aldfaer daar dan vervolgens mee omgaat met betrekking tot b.v. Gedcom export en rapportages want de [**] staat wel degelijk in het veld Naam
Laatst bewerkt 01 aug 2023 17:57 door Ruud de Ruiter.
- Ruud de Ruiter
-
Auteur
Re: Wijzging NL wetgeving familienamen
02 aug 2023 09:41
Carel,
Gebruik van [**] getest
Zowel in Gedcom als in rapportages (getest in persoonskaart en grafisch parenteel) wordt [**] niet getoond.
Echter ik denk dat een andere benaming als “persoonsgebonden sorteernaam” of “sorteernaam” voor dit gebruik noodzakelijk is om verwarring met “sorteren als” te voorkomen.
Ook lijkt het mij een probleem om dit gebruik in het naamveld te scheiden van gebruik elders omdat in Gedcom export [**]onderwerpen getoond kunnen worden
Derhalve lijkt mij een andere “code” noodzakelijk. Te denken valt aan [°°] met gelijksoortige werking met als suggestie de omschrijving: GenSort (= Generatie Sortering) of TakSort (=Tak Sortering), welke niet gedéactiveerd kan worden.
Ik wacht nu op een reactie van het team, al dan niet buiten het forum om
Gebruik van [**] getest
Zowel in Gedcom als in rapportages (getest in persoonskaart en grafisch parenteel) wordt [**] niet getoond.
Echter ik denk dat een andere benaming als “persoonsgebonden sorteernaam” of “sorteernaam” voor dit gebruik noodzakelijk is om verwarring met “sorteren als” te voorkomen.
Ook lijkt het mij een probleem om dit gebruik in het naamveld te scheiden van gebruik elders omdat in Gedcom export [**]onderwerpen getoond kunnen worden
Derhalve lijkt mij een andere “code” noodzakelijk. Te denken valt aan [°°] met gelijksoortige werking met als suggestie de omschrijving: GenSort (= Generatie Sortering) of TakSort (=Tak Sortering), welke niet gedéactiveerd kan worden.
Ik wacht nu op een reactie van het team, al dan niet buiten het forum om