- Bedankjes 1024
Leeftijden
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
Re: Leeftijden
18 dec 2022 22:20
Via een Teamviewersessie de installatie herstelt en dubbele mappen opgeruimd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Herman Terhorst
- Ruud de Ruiter
-
19 dec 2022 07:58
@Han - instellen in profiel.
Ik gebruik de instelling laatste bericht bovenaan. dat gebeurt inderdaad maar . . .
Er zijn b.v. binnen het geopende onderwerp 4 niet gelezen berichten. Ondanks deze instelling wordt bij openen het oudste niet gelezen bericht getoond en zie je niet dat er meerdere/latere berichten zijn.
De enige plaats waar de aanwezigheid van meerdere niet gelezen berichten zijn is bij het openen van "Recente onderwerpen". Wordt vervolgens het gewenste bericht geopend gebeurt bovenstaande.
Ik gebruik de instelling laatste bericht bovenaan. dat gebeurt inderdaad maar . . .
Er zijn b.v. binnen het geopende onderwerp 4 niet gelezen berichten. Ondanks deze instelling wordt bij openen het oudste niet gelezen bericht getoond en zie je niet dat er meerdere/latere berichten zijn.
De enige plaats waar de aanwezigheid van meerdere niet gelezen berichten zijn is bij het openen van "Recente onderwerpen". Wordt vervolgens het gewenste bericht geopend gebeurt bovenstaande.
- Familie Roelofs
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 feb 2023 22:02 - 04 feb 2023 22:48Ben net pas overgestapt naar Aldfaer en heb deze niet 2x geïnstalleerd en maar 1x in C:\Aldfear gezet... en toch gaat het al mis met de instellingen waar de bestanden staan. Ik was zelf niet eens als admin ingelogd maar als gewone gebruiker! Dus die admin verwijzing moet dus tijdens het installeren uitgevoerd zijn! Blijkbaar heeft Aldfaer dan nog steeds admin rechten terwijl ik alleen als gebruiker ingelogd ben, dat is vreemd, is er een achterdeurtje naar de admin in het Aldfaer-programma ontwerp verwerkt dat dit zo maar kan?Hopelijk heeft u Aldfaer niet tweemaal geïnstalleerd.
Zes standaardmappen zijn aangemaakt in Documenten\Aldfaer\ waarin u uw bestanden kan bewaren:
• Documenten\Aldfaer\Stambomen: een map voor uw stamboombestanden;
• Documenten\Aldfaer\Gedcom: een map voor uw GEDCOM-bestanden;
• Documenten\Aldfaer\Materiaal: een map voor het gekoppelde materiaal van uw stamboombestanden. In De eigenschappen van de stamboom vastleggen leest u meer over het instellen van deze standaardmap;
• Documenten\Aldfaer\Rapportuitvoer: een map voor de uitvoer van de rapporten;
• Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen: een map voor eigen sjablonen en invoegtoepassingen. In Plaats van bestanden aangeven leest u meer over het instellen van deze standaardmap en die voor rapportuitvoer;
• Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopieën: een map voor de veiligheidskopieën van uw stamboombestanden. In De veiligheidskopie specificeren leest u meer over het instellen van deze standaardmap.
Zie plaatje.
De eerste 2 standaardmappen komen dus onder de admin te staan (mijn admin heet voor het gemak ook admin...met administrator rechten) en niet onder C:\Aldfear waar ik het wel verwacht had. Dat ga ik zsm aanpassen, mijn backups zijn uiteraard allang op diverse plaatsen geregeld. waarschijnlijk maak ik van C:\Aldfear nog
\Aldfear omdat systeem schijven vaak een hoger risico zijn bij systeem crash dan een niet systeem schijf, zeker als die schijf ook nog een SSD is (mijn ervaring) en geen klassieke harde schijf.Het zal niet nu geen oplossing zijn voor dit huidige probleem, maar hopelijk een klein beetje bijdragen voor anderen.
Na uw opmerking dat ik mijn stamboom op een niet-standaardplek heb opgeslagen heb ik geprobeerd dit recht te zetten wat resulteerde in grote chaos. Na onnavolgbaar geschuif met mappen heb ik Aldfaer opnieuw geïnstalleerd en met veel moeite de foto's weer op hun plek gekregen. Maar Aldfaer ligt nu in diverse mappen verspreid door mijn harde schijf. Mijn bedoeling was natuurlijk alles netjes in een makkelijk bereikbare map te stoppen.
Ik sta nu iig op scherp voor mijn geplande aanpassingen van de locaties.....
Sterkte met de oplossing van het probleem, mocht ik wat tegenkomen waar hier mogelijk een connectie mee gaat krijgen, zal ik het melden.
Laatst bewerkt 04 feb 2023 22:48 door Familie Roelofs.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
04 feb 2023 22:49
@Familie Roelofs,
De werkwijze die u hanteert lijkt mij volledig fout. Aldfaer in C:\ houd geen gevaar in voor gegevensverlies bij een eventuele crash. Aldfaer kan steeds opnieuw geïnstalleerd worden.
De standaardmappen,( = gegevensbestanden) mogen best wel op een bijkomende schijf geplaatst worden, dan wel met overeenkomstige instellingen. Een xtra backup van de veilgheidskopIeën op een externe opslag is een goed idee.
P.S. Het probleem van de vraagsteller van deze topic is al eerder opgelost.
De werkwijze die u hanteert lijkt mij volledig fout. Aldfaer in C:\ houd geen gevaar in voor gegevensverlies bij een eventuele crash. Aldfaer kan steeds opnieuw geïnstalleerd worden.
De standaardmappen,( = gegevensbestanden) mogen best wel op een bijkomende schijf geplaatst worden, dan wel met overeenkomstige instellingen. Een xtra backup van de veilgheidskopIeën op een externe opslag is een goed idee.
P.S. Het probleem van de vraagsteller van deze topic is al eerder opgelost.
- Familie Roelofs
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 feb 2023 23:46 - 05 feb 2023 00:10
Zie hoe ik gedaan heb hier:
www.aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/7842-...utercrash.html#46860
Aanvullend:
Ik heb geen problemen om bestanden op te slaan of dat nu C:\Aldfaer of
\Aldfaer of een andere locatie zou betreffen, ik mis daar ook een onderbouwing waarom dat allemaal "volledig fout" zou zijn. Ik ga de data wel naar de D-schijf verplaatsen, ben pas met Aldfaer begonnen, dat scheelt ook.
Mijn ervaring is dat de meeste data verlies op een systeemschijf plaats vindt. En SSD's die waarschijnlijk ook in de vrij nieuwe laptop van
het andere topic zat is met vrij grote zekerheid ook een SSD. Als ze stuk gaan dan zijn is het vak zeer lastig tot onmogelijk om er data van re recoveren,. Ze gaan ook vaak ineens stuk
Een klassieke schijf kan uiteraard ook stuk gaan maar veel vaker nooit in een keer en zodra er een vreemd geluid daar vandaan komt is er meestal nog wel tijd om nog een extra backup te maken en na een crash is imho de kans op een geslaagde recovery veel groter dan bij een SSD. Heb voor mijn nicht haar eind scriptie van een gecrashte klassieke schijf kunnen recoveren, ze had te weinig backups om daar op terug te kunnen vallen, ben aardig bekend met data recovery (ik doe het alleen voor familie, anders kom ik niet meer aan genealogie toe...
).
PS: De Teamviewer sessie die tot een oplossing leidde voor de vraag van dit topic had ik even gemist. Fijn voor de vragensteller.
Aanvullend:
Ik heb geen problemen om bestanden op te slaan of dat nu C:\Aldfaer of
\Aldfaer of een andere locatie zou betreffen, ik mis daar ook een onderbouwing waarom dat allemaal "volledig fout" zou zijn. Ik ga de data wel naar de D-schijf verplaatsen, ben pas met Aldfaer begonnen, dat scheelt ook.Mijn ervaring is dat de meeste data verlies op een systeemschijf plaats vindt. En SSD's die waarschijnlijk ook in de vrij nieuwe laptop van
het andere topic zat is met vrij grote zekerheid ook een SSD. Als ze stuk gaan dan zijn is het vak zeer lastig tot onmogelijk om er data van re recoveren,. Ze gaan ook vaak ineens stuk
Een klassieke schijf kan uiteraard ook stuk gaan maar veel vaker nooit in een keer en zodra er een vreemd geluid daar vandaan komt is er meestal nog wel tijd om nog een extra backup te maken en na een crash is imho de kans op een geslaagde recovery veel groter dan bij een SSD. Heb voor mijn nicht haar eind scriptie van een gecrashte klassieke schijf kunnen recoveren, ze had te weinig backups om daar op terug te kunnen vallen, ben aardig bekend met data recovery (ik doe het alleen voor familie, anders kom ik niet meer aan genealogie toe...
PS: De Teamviewer sessie die tot een oplossing leidde voor de vraag van dit topic had ik even gemist. Fijn voor de vragensteller.
Laatst bewerkt 05 feb 2023 00:10 door Familie Roelofs.