groepen

• Luc Scevenels
  • Auteur

groepen

29 jul 2022 10:35 - 29 jul 2022 10:49
Is het mogelijk om één persoon los te koppelen van en/of verwijderen uit een groep, met behoud van zijn/haar gegevens. Ik heb ondertussen de oplossing gevonden... de persoon loskoppelen en dan gewoon de groep vernieuwen
Laatst bewerkt 29 jul 2022 10:49 door Luc Scevenels.

Lees meer

Re: groepen

17 jan 2023 17:53
Ik begrijp niet helemaal hoe bovenstaande oplossing werkt. Ik zou het prettig vinden als de functie "verwijderen uit groep" zou bestaan. Of nog beter als ik een hele groep zou kunnen controleren op criteria zoals woonplaats.
Is er een mogelijkheid de groep te bewerken, bijvoorbeeld buiten aldfaer om, in het bronbestand?

Lees meer

17 jan 2023 20:16
Sander,
Personen uit een groep verwijderen kan alleen indien de groep gemaakt is door elk individu afzonderlijk toe te voegen of met een selectie uit de personenlijst. Selecteer de te verwijderen persoon in de groepseigenschappen > Verwijderen.n de lijst van de groepseigenschappen.
Controleren op woonplaats in een groep kan door een selectieregel toe te voegen met parameters:
Alle gegevens; minimaal een van de tekstvelden; bevat : naam van woonplaats.
Controleren op woonplaats kan ook via de zoekfunctie met dezelfde parameters.

Lees eens de Help > Documentatie > Stap-voor-stap > Groepen maken beheren.

Lees meer

31 dec 2023 14:43
Een functie om bij een persoon deze uit een groep te kunnen verwijderen zou heel veel extra kliks schelen! Daarnaast is het bewerkscherm veel te klein.

Lijkt ook logische functionaliteit omdat je vanuit het tabblad Groepen bij Personen ook iemand aan een groep kan toevoegen. Waarom dan niet verwijderen?

Lees meer

31 dec 2023 15:45
Lijkt ook logische functionaliteit omdat je vanuit het tabblad Groepen bij Personen ook iemand aan een groep kan toevoegen. Waarom dan niet verwijderen?

Blijkbaar heeft U heeft mijn bericht - 1ste paragraaf - niet goed gelezen.

Lees meer

10 dec 2024 14:58
ik vind het gebruik van groepen bijzonder nuttig, zeg maar essentieel, als je met grote hoeveelheden personen werkt.  Ik gebruik groepen voor 2 redenen:
- ten eerste als afbakening van het project: een deelverzameling definieeren voor publicatie
- ten tweede als manier om inzicht te krijgen in de samenstelling en status van de in de verzameling aanwezige personen: bijvoorbeeld voor telling van mensen in een woonplaats, opsomming van personen zonder bronvermelding, echtparen zonder huwelijksdatum etc

Voor het laatste doel zijn de definitieregels heel handig.  Samenstelling gaat verder automatisch dus je hebt er geen omkijken naar.
Voor het eerste doel zijn de definitieregels eigenlijk niet bruikbaar. De publicatie bestaat uit een verzameling personen die een gedeelde noemer hebben dat ze alle betrokken zijn bij een bepaalde regio. Dat begrip is wel zo wijd dat het niet te vatten is door een van die definities.  Ik stel deze groep dus samen door elke dag de nieuw aangemaakte (en gewijzigde) personen toe te voegen aan de groep.

Verdere controle opties ontbreken echter. Alleen op individueel niveau kan ik zien of iemand wel of niet in de groep is opgenomen. Ik kan wel een namenlijst bekijken, maar die is niet interactief, te sorteren of te filteren.  Bovendien duurt het openen van de lijst ca.2 minuten, en verversen dito. Het scherm is bovendien klein en het scrollen gaat erg moeizaam. Alleen al het verwijderen van 1 individu is een flinke operatie, maar dan ook alleen als je al van te voren weet wat de naam is.

Het zou toch mooi zijn als er in de personenlijst van het hoofdscherm een kolom opgenomen was waarin aangegeven was of iemand wel of niet lid is van een gekozen groep, dat zou al enorm helpen in het overzicht en beheer van deze groepen. 

Ten tweede: bij exporteren naar Gedcom, en vervolgens weer importeren in een nieuw bestand neem ik aan dat de groepen niet mee worden genomen. Om deze reden heb ik deze handeling nooit uitgevoerd.

mvg,
Sander Clement

Lees meer

10 dec 2024 23:17 - 10 dec 2024 23:20
Naast de uitstekende documentatie inzake Groepen iets specifieker. Er zijn twee soorten Groepen; ten eerste Groepen die een cluster geven van een voor- en of nageslacht. Dus op basis van een formule. Aan deze Groep kunnen ook losse personen toegevoegd worden. Uitbreidingen in voor/nageslacht worden automatisch in de groepsformule meegenomen.
De tweede soort bestaat uit personen die 'los' worden toegevoegd in een Groep dan wel voldoen aan een bepaalde selectie van gemeenschappelijke feiten, bronnen, notities enz. Op vrijwel alle criteria kan geselecteerd worden.

Bij het werken met Groepen moet je een beetje algebraïsch denken. A + B = C  of A - B = C .Als je een Groep hebt gebaseerd op een nageslacht en je wilt eigenlijk 1 persoon daarvan niet hebben dan maak je gewoon een Groep van die ene persoon en die Groep zet je af tegen de nageslachtsgroep en werk je met het verschil.

De crux bij het geheel is dat, om het geheel dynamisch te houden, er altijd een conditie zou moeten zijn. Vooral met grotere groepen kan het beheer op basis van een 'los' persoon moeizaam zijn.

Het toevoegen van een groepsindicatie aan de Personenlijst voegt voor mij niets toe. Het kan zelfs een nadelig tijds-effect voor de Personenlijst betekenen bij grotere stambomen.

Ik heb geen ervaring dat het wel 2 minuten duurt voordat de Groepslijst getoond wordt.

Groepen worden niet meegenomen in de gedcom-export.
Laatst bewerkt 10 dec 2024 23:20 door Han Kortekaas.

Lees meer

11 dec 2024 10:34
In reactie op de wens van Sander Clement: herkenbaarheid van groepsleden in de Personenlijst zou zeer nuttig zijn. Ik snap de vrees van Han voor de opbouwtijd. Zou het mogelijk zijn op de Personenlijst een optie te maken om na een normale snelle opbouw, indien gewenst nog te kunnen kiezen voor het kleuren (of anderszins merken) van leden van een bepaalde groep? Nu al kunnen personen via Diversen Presentatie worden gekleurd. Ik zie nog geen mogelijkheid dat voor een hele groep tegelijk te doen.

Lees meer

11 dec 2024 16:02 - 11 dec 2024 16:03
Ik begrijp de bezwaren mbt tot snelheid.soepelheid van de personenlijst.  Daar begint het ook al wat te wringen in mijn setup.
Misschien is te denken aan een andere optie, bijvoorbeeld een filter-optie. Dat wil zeggen dat de personenlijst beperkt kan worden tot alleen de leden van de groep?

Wat betreft het werken met de personenlijst in groepsdefinitie: na het klikken op "eigenschappen" van de groep duurt het 50 seconden voor de pop-up is geopend.  Als ik dan een persoon uit de lijst verwijderd, duurt het 20 seconden, dan verschijnt de pop-up met de vraag "persoon verwijderen"?  Als ik dan ja klik duurt het vervolgens weer 50 seconden voor de lijst is geupdate. In de tussentijd is het programma bevroren.  In totaal ben je dus bijna 3 minuten bezig om 1 naam te verwijderen.  Omdat veel namen dubbel of meervoudig in de lijst staan zou ik tienduizenden personen uit de lijst willen verwijderen, wat via deze weg niet te doen is.

Dan even terugkomend op de formule methode.  Ik zou niet weten hoe ik met een beperkt aantal formules de bevolking van een hele regio zou kunnen vatten, inclusief hun voorouders en nakomelingen. Ik kan mensen definieeren op basis van een woon/geboorteplaats, maar met een omschrijvingsveld van ca.64 karakters is het aantal plaatsen gelimiteerd.
Het is me wel gelukt een groep te maken met deze formule: Minimaal een van de tekstvelden bevat "issenk kats cats olijnsp ortgen geersdi amperl ampensni avenhoe" betreft de plaatsen Wissenkerke Kats Colijnsplaat Kortgene Geerdijk Kamperland Kampensnieuwland en S'Gravenhoek.  Ik hoop hiermee alles te bestrijken, maar het risico blijft dat er plaatsnaamvarianten buiten beeld blijven.  Het grootste nadeel is dat ik middels deze selectie niet de kinderen, ouders, verwanten, voorouders en nakomelingen van deze persoenen meeneem.  Deze groep heeft daardoor 14516 leden op dit moment, terwijl mijn handmatig samengestelde groep 21954 leden heeft.
Ik gebruik formule-groepen veelvuldig voor allerlei doelen, maar ik weet niet hoe ik met deze middelen mijn "Hoofdgroep" zou moeten samenstellen.

Deze laatste groep betreft:
+ iedereen die ooit in enige akte in Noord-Beveland word genoemd,
+ alle personen die ooit op Noord-Beveland hebben gewoond,
+ de voorouders van deze personen buiten Noord-Beveland
+ de nakomelingen van deze personen buiten Noord-Beveland tot minimaal de eerste generatie die daarbuiten is geboren,
+ de partners van al deze personen en hun ouders
+ incidenteel eventueel relevante personen die betrokken waren bij gebeurtenissen op het eiland: getuigen, verwanten van partners, eigenaars, bewindvoerders etc

Voor zover ik zie kan ik via formulering wel individuele personen koppelen aan Noord-Beveland, maar niet compleet met de gehele context zoals ik hierboven beschrijf.  Het zou misschien kunnen door elke immigrant handmatig toe te voegen, inclusief alle opties van voorouders, partners en nakomelingen.  Het achteraf identificeren van wie als deze immigranten waren is wel een project op zich. Ik kan ze natuurlijk wel identificeren met een formulering: wonend in een van de plaatsen, maar geboren buiten een van deze plaatsen. En dan als tweede trap de geformuleerde namenlijst weer invoegen maar dan compleet met voor-en nageslacht.  Maar die tweede trap functie is er niet dus dat moet dan handmatig.  
Een ander probleem is dat deze automatische definieering alleen werkt voor die personen waarvan de plaats ingevuld is. Bij veel personen is dat niet gebeurd omdat het gewoon niet uit de bronnen blijkt in welke plaats iemand woonde, of geboren is. Voor de grote groep personen bij wie velden (nog) blanco zijn is handmatige selectie de enige optie.  Of ze worden automatisch toegevoegd omdat ze voorouder zijn van een ander handmatig toegevoegde persoon.

- Kortom, om er zeker van te zijn dat mijn selectie alle personen bevat, voeg ik elke dag de die dag gewijzigde personen toe aan de groep. Dit leid tot personen die meervoudig zijn ingevoerd (omdat ze niet nieuw zijn maar enkel gewijzigd).  Misschien moet ik later de groep helemaal opnieuw aanmaken met een schone start, maar dit is een immens karwei, waarvan ook niet zeker is of ik dan iedereen er wel in heb zitten. 
Een andere optie is om iedereen die niet in de groep hoort te verwijderen uit mijn database    .  Maar dat is niet de juiste manier vind ik, omdat er ook overlap is tussen dit project en andere publicaties.

- Vooralsnog werkt de door mij gehanteerde methode, maar het zou wel mooi zijn als er een manier was om de groep effectief op te schonen van dubbel ingevoerde personen.  Desnoods buiten het programma om in een soort editor of in het programma in een lijst die wat groter beeld, overzicht en interactie geeft. Op dit moment kan ik eigenlijk alleen iemand uit de lijst verwijderen als ik al van te voren weet dat deze er in staat maar er niet thuis hoort. Het groepseigenschappen scherm toont 10 namen tegelijk terwijl er misschien wel 100.000 in de groep zitten, waardoor alleen al het zoeken en vinden van een reeds bekende naam dmv scrollen 10 minuten kan duren.
Laatst bewerkt 11 dec 2024 16:03 door Sander Clement.

Lees meer

11 dec 2024 19:40
Uitgaande van gebruik versie 11.1 is er toch een functie om mogelijk dubbele personen te vinden en te corrigeren. Dat werkt automatisch door op personen in een groep of groepen

Kleuren
Een persoon kan (bij mij is dat zeker) in meerdere groepen voorkomen.
Wat is dan de basis voor kleuren.

Naar mijn mening is het toewijzen van kleuren (anders als referentie persoon en voor/nageslacht) bedoeld om kleuren per uitzoek functies te markeren. Ga je daar nog eens groepen aan toevoegen dan wordt het een kermis

Lees meer

11 dec 2024 21:12
Over de kermis van Ruud: dat is zeker niet de bedoeling; dan schiet het zijn doel voorbij en wordt het snel onoverzichtelijk. De suggestie is om via een optiekeuze op de Personenlijst tijdelijk maar één enkele groep te kleuren of te merken. Bij een nieuwe opbouw c.q. het verversen van de Personenlijst wordt het weer automatisch teruggezet naar de standaard kleuring volgens de referentiepersoon.

Lees meer

12 dec 2024 12:29 - 12 dec 2024 12:34
Sander
U bent blijkbaar bezig om van Noord-Beveland iedereen te verzamelen die er ooit is geweest plus daarvan nog eens ieders voorouderlijn en eerste lijngeneratie buiten Noord-Beveland.

Dat op zich moet je niet willen te bereiken met Groepen. Zoiets is gewoon een stamboom en iedereen die geen raakvlak heeft wordt niet in die stamboom opgenomen dan wel aangemerkt als zijnde niet te voldoen aan het uitgangspunt. Dus eerder een Groep van de 'nieten'. Dat kun je bij de ingang afregelen en bij eventuele mutaties corrigeren.

Waar u spreekt van dubbele personen in een Groep berust op een misverstand. Technisch gezien zitten er geen 'personen' in een Groep maar uitsluitend selectieregels. Op basis van de selectieregel wordt een persoonsnaam getoond. Als u dus een persoonsnaam meerdere keren in het groepsvenster ziet dan is dat omdat er meerdere selectieregels zijn. Geen doublures dus.

Als in die opzet het groepsvenster open staat dan zal Aldfaer bij een mutatie proberen die Groep dynamisch bij te werken. Een enorme klus en kan voor vertragingen zorgen.

Ik zal in de Bonusrapporten een sjabloon gaan opnemen waarmee je van één geselecteerde Groep uit alle Groepen een namenlijst verkrijgt. Verdere keus denk ik aan verschillende opmaken (namen, namen + partner(s) , namen + ouders)  en sorteermogelijkheden waarbij een klik op de persoon het hoofdvenster getoond wordt van die persoon. 
Laatst bewerkt 12 dec 2024 12:34 door Han Kortekaas.

Gemaakt door Kunena