- Bedankjes 7
Sortering beroepen
- Harm Selling
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Sortering beroepen
10 mrt 2021 22:26
In het verleden voerde ik beroepen chronologisch in in Aldfaer.
Bij een nieuwe versie werd plots alfabetisch gesorteerd, waarmee mijn chronologische sortering weg was.
Hierover heb ik in dit forum ooit een vraag gesteld, waarop me werd geadviseerd om het veld bron een sortering op te nemen tussen [* *]
Tot m'n schrik ontdek ik zojuist dat in de nieuwste versie dit inmiddels in honderden records toegevoegde sorteercriterium genegeerd wordt. De sortering is nu weer alfabetisch.
Zou dit hersteld kunnen worden?
Bij een nieuwe versie werd plots alfabetisch gesorteerd, waarmee mijn chronologische sortering weg was.
Hierover heb ik in dit forum ooit een vraag gesteld, waarop me werd geadviseerd om het veld bron een sortering op te nemen tussen [* *]
Tot m'n schrik ontdek ik zojuist dat in de nieuwste versie dit inmiddels in honderden records toegevoegde sorteercriterium genegeerd wordt. De sortering is nu weer alfabetisch.
Zou dit hersteld kunnen worden?
- De Coster René
-
Re: Sortering beroepen
11 mrt 2021 05:58
Bij mij gebeurt de sortering chronologisch.
zie bijlage.
zie bijlage.
- Ruud de Ruiter
-
11 mrt 2021 08:38
Harm,
In principe is de sortering van alle feiten op datum. Gebruik je dat ?
Geen datum bekend maar wel de chronologie, dan gebruik ik een circa-jaar om de chronologie te bepalen en weer te geven.
In principe is de sortering van alle feiten op datum. Gebruik je dat ?
Geen datum bekend maar wel de chronologie, dan gebruik ik een circa-jaar om de chronologie te bepalen en weer te geven.
- Harm Selling
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 7
11 mrt 2021 12:49
De data heb ik bewust nooit ingevuld bij de beroepen omdat het vaak niet bekend is en je dan geschatte jaartallen moet geven. Dat komt ook in de rapporten te staan, wat ik heel lelijk vond. Vandaar dat ik zo blij was met die workaround in het veld bon [* sorteerkenmerk *]
Dan was de output in het rapport:
Jan Jansen, geb....., landarbeider, landbouwer, hotelhouder
i.p.v.
Jan Jansen, geb. ...., 1864 landarbeider, ca. 1865-ca.1888 landbouwer, ca. 1888-ca. 1900 hotelhouder
Dan was de output in het rapport:
Jan Jansen, geb....., landarbeider, landbouwer, hotelhouder
i.p.v.
Jan Jansen, geb. ...., 1864 landarbeider, ca. 1865-ca.1888 landbouwer, ca. 1888-ca. 1900 hotelhouder
- De Coster René
-
11 mrt 2021 12:55
Harm,
Naar welk rapport verwijs je in je laatste voorbeeld-output ?
Naar welk rapport verwijs je in je laatste voorbeeld-output ?
- Han Kortekaas
-
11 mrt 2021 13:27 - 11 mrt 2021 13:28
Harm,
wat vul je exact in bij het beroep om correct te kunnen sorteren?
wat vul je exact in bij het beroep om correct te kunnen sorteren?
Laatst bewerkt 11 mrt 2021 13:28 door Han Kortekaas.
- Harm Selling
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 7
11 mrt 2021 13:30 - 11 mrt 2021 13:31
Uit mijn hoofd gezegd, want ik ben niet thuis.
Ik gebruik in principe maar 1 rapport, dat is een naar eigen behoefte aangepaste variant van het gezinsoverzicht.
Misschien zou ik daarin de vermelding van de jaartallen kunnen onderdrukken. Daar zou ik dan even naar moeten kijken.
Betekent dan wel, als dat lukt, dat ik honderden records moet gaan aanpassen (jaarttallen in bronveld tussen [* *] verhuizen naar datumvelden), maar ik heb nog meer klussen staan waarbij ik data moet verhuizen van het ene naar het andere veld, dat houdt me van de straat
Voorlopig blijf ik even doorwerken met de vorige versie, want ik las nog over een andere fout in de rapportage (iets met een verkeerde datum bij meerdere huwelijken). De rapportage is voor mij het belangrijkst, gevolgd door de weergave van de data op het persoonsscherm. Zolang ik nog niet kan vertrouwen op een correcte rapportage en weergave, hou ik het nog even bij de vorige versie.
Ik gebruik in principe maar 1 rapport, dat is een naar eigen behoefte aangepaste variant van het gezinsoverzicht.
Misschien zou ik daarin de vermelding van de jaartallen kunnen onderdrukken. Daar zou ik dan even naar moeten kijken.
Betekent dan wel, als dat lukt, dat ik honderden records moet gaan aanpassen (jaarttallen in bronveld tussen [* *] verhuizen naar datumvelden), maar ik heb nog meer klussen staan waarbij ik data moet verhuizen van het ene naar het andere veld, dat houdt me van de straat
Voorlopig blijf ik even doorwerken met de vorige versie, want ik las nog over een andere fout in de rapportage (iets met een verkeerde datum bij meerdere huwelijken). De rapportage is voor mij het belangrijkst, gevolgd door de weergave van de data op het persoonsscherm. Zolang ik nog niet kan vertrouwen op een correcte rapportage en weergave, hou ik het nog even bij de vorige versie.
Laatst bewerkt 11 mrt 2021 13:31 door Harm Selling.
- Han Kortekaas
-
11 mrt 2021 13:34
Harm,
mijn vraag houdt in dat er naar mijn smaak makkelijk een stukje code gemaakt kan worden voor jouw eigen rapportvariant, die gebruik maakt van de op jouw manier ingevulde beroep.
mijn vraag houdt in dat er naar mijn smaak makkelijk een stukje code gemaakt kan worden voor jouw eigen rapportvariant, die gebruik maakt van de op jouw manier ingevulde beroep.
- Harm Selling
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 7
11 mrt 2021 14:04
Meestal vul ik de jaren in waarin ik het beroep in akten of andere vermeldingen tegenkom, bijvoorbeeld:
[*1844*] landarbeider
[*1846-1870*] landbouwer
[*1880*] hotelhouder
Enerzijds als sorteerelement voor de uitvoer, anderzijds zodat ik zelf op het gezinsscherm zie welke jaren het betreft.
Als ik geen jaren weet, maar wel de volgorde, vul ik in:
[*A*] landarbeider
[*B*] landbouwer
[*C*] hotelhouder
[*1844*] landarbeider
[*1846-1870*] landbouwer
[*1880*] hotelhouder
Enerzijds als sorteerelement voor de uitvoer, anderzijds zodat ik zelf op het gezinsscherm zie welke jaren het betreft.
Als ik geen jaren weet, maar wel de volgorde, vul ik in:
[*A*] landarbeider
[*B*] landbouwer
[*C*] hotelhouder
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
11 mrt 2021 14:08
Ter zijde van Han's voorstel: bij mij werkt het zoals u aangeeft, doch de datum staat niet in het bronveld, zoals u eerder aangaf, maar wel in het inhouds-veld.
- Harm Selling
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 7
11 mrt 2021 14:30
Nee, dat sorteerkenmerk heb ik in het veld bron staan.
Als het in het veld beroep had gestaan, dan zou de sortering goed zijn geweest, volgens de reactie van #JayCee
Ik zal als eerste eens kijken of ik het datumveld kan onderdrukken in het door mij aangepaste rapport.
Dan is er vervolgens wel een klus om de data naar de juiste velden (de datumvelden) te verplaatsen, maar dan staat het ook meteen op de beste plaats.
Als het in het veld beroep had gestaan, dan zou de sortering goed zijn geweest, volgens de reactie van #JayCee
Ik zal als eerste eens kijken of ik het datumveld kan onderdrukken in het door mij aangepaste rapport.
Dan is er vervolgens wel een klus om de data naar de juiste velden (de datumvelden) te verplaatsen, maar dan staat het ook meteen op de beste plaats.