invoer foto s en documenten

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

invoer foto s en documenten

04 mei 2020 09:33
Het probleem is als volgt:
Als ik een peroonskaart in Aldfaer open van bijv. mijn broer zie ik al zijn ingevoerde fotos en documenten.
Als ik de persoonskaart van mijn vader open dan zie ik dat er een paar documenten van mijn broer zijn verdwenen en in de plaats daarvan zie ik een sterretje. Als ik op dat sterretje dubbelklik opent de fotoviewer zich en zie ik alsnog het bewuste document.
Ook bij mijn persoonskaart verdwijnen er twee documenten en is hetzelfde verhaal van toepassing.
De fotos en documenten zijn apart opgeslagen onder D\Aldfaer\ naam van de betreffende persoon\fotos en of documenten.
Alles in JPEG formaat.
Heeft U een idee wat ik verkeerd doe?
mvg
Jan

Lees meer

Re: invoer foto s en documenten

04 mei 2020 10:06
Het algemene probleem is dat u waarschijnlijk fotomateriaal heeft van veel te grote omvang in Mb's. Probeer dat materiaal te verkleinen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: J.F. Gleusteen

Lees meer

04 mei 2020 10:33 - 04 mei 2020 10:34
Laatst bewerkt 04 mei 2020 10:34 door Ruud de Ruiter.

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

04 mei 2020 13:37
Ruud,
Bedankt voor je informatie.
Omdat ik de juiste site van Irfanview niet kon vinden (Nederlands en 64 bits) heb ik e.e.a. uitgeprobeerd met photoshop elements. Ik heb daartoe je voorbeeld genomen en het beeld overeenkomstig gewijzigd. Nu werd e.e.a. wel zichtbaar. Dus dat is geweldig. Mijn vraag is of je mij aan de site van Irfanview kan helpen zodat ik de Nederlandse versie 64 bits kan downloaden?
mvg
Jan

Lees meer

04 mei 2020 14:12
Jan
Download engelse versie van nl.ccm.net/download/downloaden-34091246-irfanview
Vervolgens taalpakket NL door "taalpakket" (net boven foto hond) aan te klikken

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

04 mei 2020 15:02
Geweldig!!!
Lukt nu prima.
Nog een vraag n.l. Nu sla ik de fotos en documenten op in D\naam persoo\fotos of documenten.
In de handleiding lees ik dat die gegevens onder Aldfaer\stamboom\materiaal\persoon\ submappen opgeslagen dient te worden. Kan ik verder met mijn huidige instelling of is het beter om nu toch over te schakelen naar Alfaer\materiaal\ etc?
Mvg
Jan

Lees meer

04 mei 2020 16:56
In principe mag u iedere map gebruiken die u wenst. Deze moet vermeld worden onder Menu -> Stamboom -> Eigenschappen.

Uw keuze om per persoon een map met materiaal te maken is een ongelukkige want daar is geen hoofdmap in te bekennen immers, D:\ is het hoogste niveau van al het materiaal.
Wat u wel kunt doen is al uw materiaal van D:\ knippen en in de standaard map van Aldfaer plakken zodat alles als submap van Documenten\Aldfaer\Materiaal staat en vervolgens Stamboom bestandscontrole en -reparatie draaien om de koppelingen te herstellen.

Het blijft evenwel een ongelukkige keuze om materiaal in een map per persoon op te slaan. Stel u heeft 20.000 records; dan heeft u in theorie ook 20.000 submappen nodig en dat werkt op den duur niet.

Lees meer

04 mei 2020 18:34
Ga naar stamboom eigenschappen en druk op F1. Dit zal u rechtsreeks naar de pagina van de help brengen. Interessante lectuur dat u op ideeën zal brengen om het materiaal te beheren.

Lees meer

05 mei 2020 07:38
Jan,
Misschien helpt het volgende:
Materiaalmap onderverdelen.
Het is mogelijk binnen de map materiaal submappen te gebruiken, echter binnen de hoofdmap en zijn submappen mag een bestandsnaam maar één keer voorkomen.
Reden: bij rapportages komen de bestanden uit de diverse mappen samen in één map en gelijke namen geven dan een conflict.

Mijn oplossing: naam_voornaam(en)_jjjjmmdd.jpg waarbij de datum b.v. de geb, huw, ovl of andere gebeurtenis is.Bij gebruik van altijd dezelfde naam_voornaam wordt hierdoor automatisch op datum gesorteerd.
Alternatief: naam_voorletter(s)_jjjjmmdd.jpg en in beide methodes zonder tussenvoegsels
Natuurlijk is iedere andere oplossing die "dubbele" benamingen voorkomt, evengoed bruikkbaar

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

05 mei 2020 11:05
Ruud,
Bedankt voor de uitleg. Ik ga je systeem volgen.
Ik mis alleen nog onder de akten nr. 3, is daar een rede voor?
Onder 5 huw. hoe verwerk je de huwelijkse bijlagen in jouw systeem?
Ik neem aan dat je onder Lijsten, de fotos opslaat?
Een prachtig overzicht.
Om e.e.a. te wijzigen is wel veel werk maar het resultaat is erg goed!
mvg
Jan

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

05 mei 2020 11:06
Je hebt gelijk. Een duidelijke uitleg.
Bedankt.

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

05 mei 2020 11:14
Bedankt voor het advies.
Ik heb dat systeem gebruikt in andere genealogische software. Vooral met de bedoeling om per persoon snel bij de gegevens te kunnen. En dat werkt prima. Alleen voor een snel overzicht, lukt dat dus niet. Ik volg uw advies op en ga de boel wijzigen. Ik heb inmiddels gekozen voor het systeem van Ruud de Ruiter, zoals hieronder vermeld. Daar ben ik nu mee bezig en het werkt prima. Wel een hoop werk om alles per persoon en per akte te wijzigen en op te slaan.
Het resultaat is erg goed!
Nogmaals bedankt.
mvg.
Jan

Gemaakt door Kunena