huwelijkse bijlagen

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

huwelijkse bijlagen

28 apr 2020 09:50
Als nieuwkomer van het prog. Aldfaer zit ik met een vraag.
Hoe voer ik huwelijkse bijlagen in?
Zit er bij het echtpaar een invoerveld? Of moet ik de huwelijkse bijlagen splitsen naar onderwerp en dan eventueel bij de betrokken persoon invullen?
Mvg.

Jan Gleusteen

Lees meer

Re: huwelijkse bijlagen

28 apr 2020 11:53
Dat kan op verschillende wijzen. Klik op de tab relaties en druk op F1 of in de help zoeken op 'Andere materialen toevoegen' geeft u hiervan een volledige beschrijving .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: J.F. Gleusteen

Lees meer

28 apr 2020 13:41
Ik werk bijv. op volgende manier: (er zijn uiteraard verschillende mogelijkheden)

- mijn stamboom/eigenschappen zijn ingesteld zoals bijlage 1
- dan kun je kiezen waarbij je een verwijzing naar een akte bijplaatst
dit kan in het notitieveld van de tab 'huwelijk' zijn
of ook in de feitengroep-overige-huwelijk
- daar plaats je dan de verwijzing zoals:
<nt><a href="$ALDFAER2huw_decoster_diericx_1911.jpg" target="_blank">Huwelijksakte</a></nt>
dit alles aangenomen dat de huwelijksakte in de map 'C:\Users\Rene\Documents\Aldfaer\Materiaal\akten\huw\' zit en de bestandsnaam is 'huw_decoster_diericx_1911'
de $ALDFAER2 zorgt ervoor dat dit pad gebruikt wordt.
Uiteraard kan dit dan ook voor geboorten / overlijdens.

Bijlagen:

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

28 apr 2020 14:14
Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels e.e.a. uitgeprobeerd en het werkt.
Zelf heb ik een iets andere indeling n.l. D:\Aldfaer\ hier volgen dan mappen met personen.
Die personen zijn weer onderverdeeld in: Fotos en Documenten.
Indien ik onder persoon A een overlijdensakte heb ziet het er als volgt uit:
D\Aldfaer\A\Documenten\Overlijdensakte x. Als ik jouw manier volg, lukt het mij ook om de overlijdensakte in Aldfaer te zetten. Het enige wat mij opvalt is dat in dat geval alleen JPEG en geen Tiff wordt geaccepteerd.
MVG
Jan

Lees meer

28 apr 2020 18:03 - 28 apr 2020 18:04
Jan,
Geen TIFF. TIFF is meestal niet gecomprimeerd en de bestanden zijn dan veel te groot en vreten geheugenruimte wat problemen oplevert bij rapportages
Voorbeeld: een 1.8 MB jepg wordt een 28 MB tiff.of een 17 MB tiff met lzw compressie
Met het gratis programma Irfanview kan je tiff bestanden omzetten naar jpeg, Een 28 MB wordt dan 1.6 MB. Eén voor éen of een groep in één doorgang

Conclusie: werk niet met TIFF
Laatst bewerkt 28 apr 2020 18:04 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

28 apr 2020 19:57 - 28 apr 2020 20:13
Jan,
De methode werkt ook met TIF bestanden, maar uiteraard moet de verwijzing aangepast zijn.
Vb.
<nt><a href="$MATERIAAL040.tif" target="_blank">Overlijdenssakte Gustaaf</a></nt>
(het bestand noemt '040.TIF'

Ikzelf werk altijd met JPG bestanden (dus TIF en BMP zet ik om naar JPG).
Laatst bewerkt 28 apr 2020 20:13 door De Coster René.

Lees meer

28 apr 2020 21:21 - 28 apr 2020 21:27
René
Een TIFF (en BMP) kan je niet "normaal" koppelen. De <nt> … <//nt> methode is
a) voor de meeste gebruikers te ingewikkeld
b) vraagt te veel toets-werk met een groot risico van tikfouten

Dus zoals je zelf als aangeef TIFF en BMP zijn "No No"

Aanvulling:
Vele archieven geven downloads aan van, zeg leesbare A4 formaten, in A3 formaat 300 dpi, terwijl aan A4 van 200 dpi meer als voldoende is.
Daarnaast volstaat in vele gevallen alleen een deel van het document te gebruiken. b.v Ovl neemt 1/3 van een pagina in beslag, dus waarom de gehele pagina overnemen en tonen.
Idem voor doopregister waar het vaak maar 2-3 regels zijn
Laatst bewerkt 28 apr 2020 21:27 door Ruud de Ruiter. Reden: aanvulling

Lees meer

29 apr 2020 05:16
Ruud zei,
Daarnaast volstaat in vele gevallen alleen een deel van het document te gebruiken

Volledig mee eens ! Ik knip altijd alleen het voor mij nuttige deel uit de image.

Lees meer

29 apr 2020 11:16
René,

De methode zoals in uw eerste bericht aangegeven werkt even goed voor jpg,tif als bmp. deze methode gebruik ik ook, doch iets verschillend.
De stamboom eigenschappen zijn zoals in bijlage. In elk van de verwijzingen zijn nog een reeks submappen voorzien bv.
$ALDFAER1, submappen geb;huw;ovl;div;
$ALDFAER2, pers, graf; e.a.
De links worden dan:
<nt><a href="$ALDFAER2pers\_babyboo.bmp">bmp</a></nt>
<nt><a href="$ALDFAER2pers\_babyboo.tif">tif</a></nt>
<nt><a href="$ALDFAER2pers\_babyboo.jpg">jpg</a></nt>
Alle foto's staan in de uitvoermap, maar bij deze methode moet je een map 'pers' aanmaken en de foto's daarin plaatsen.

Wil je dit laatste extra werk vermijden, dan geen submap 'pers' en zijn de links dan:
<nt><a href="$ALDFAER2_babyboo.bmp">bmp</a></nt>
<nt><a href="$ALDFAER2_babyboo.tif">tif</a></nt>
<nt><a href="$ALDFAER2_babyboo.jpg">jpg</a></nt>

note: als verschillende foto-extensies gebruikt worden, dan best dezelfde standaardprogramma voor foto's gebruiken, maar moet niet.

Bijlagen:

De volgende gebruiker (s) zei dank u: De Coster René

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

29 apr 2020 11:21
Ruud bedankt voor de informatie.
Ik zet alles om in JPEG.
Het TIFF gebeuren is een oud zeer. Ik heb in de loop der jaren diverse (betaalde) programma's gebruikt met als doel om eens e.e.a. in een boek c.q. publicatie te verwerken.
Daarbij was soms de eis van het programma om TIFF te gebruiken i.v.m. de kwaliteit van de foto's. Nu ik sinds kort op Aldfaer ben gestuit kom ik tot de conclusie dat dit programma alles heeft wat ik zoek. Voor mij is alleen het gebruik van dit programma nog even wennen. Daarom ben ik blij met je informatie.
Mvg
Jan

• J.F. Gleusteen
  • Auteur

29 apr 2020 11:27
Renè,
Bedankt voor de informatie.
Ik zet nu alles om in JPEG.
De reden van TIFF: Vanwege andere software programma's werd ik geadviseerd om TIFF te gebruiken. Dit omdat de kwaliteit van de foto's dan beter bewaard blijft. Ik zie nu echter in dat ik gewoon JPEG kan gebruiken en dat ga ik nu doen.
Als nieuwkomer wil ik je nogmaals hartelijk bedanken voor de informatie.
Mvg.
Jan

Lees meer

29 apr 2020 11:32
Advies; schrijf bestandsnamen in ieder geval met kleine letters, ook de extensie dus 'naam.jpg'

Gemaakt door Kunena