Naamgeving in Aldfaer

• Jeroen
  • Auteur

Naamgeving in Aldfaer

17 apr 2020 10:34
Hallo,

Niet onmiddelijk terug gevonden in het forum maar misschien wel al gevraagd.... is er in Aldfaer een mogelijkheid om meerdere namen in te geven bij een peroon, afhankelijk van de gebeurtenis ?
Het komt namelijk vaak voor (zeker bij oudere Belgische parochieaktes) dat een persoon anders wordt vernoemd.
Bijvoorbeeld bij de geboorte Joannes Nuijts, Bij huwelijk Johannes Martinus Nuyts, bij geboorte kind Martinus Nuyts en bij overlijden Martin Neuts.
Soms zijn de verschillen minimaal , soms zeer groot. Momenteel zet ik deze alternatieve telkens bij een notitie of feit, maar handig zou zijn om deze in een overzichtje terug te vinden met zoekmogelijkheid. Bestaat dit in Aldfaer ?

Lees meer

Re: Naamgeving in Aldfaer

17 apr 2020 11:14
Jeroen,
Dat zou beteken dat dezelfde persoon met verschillende voornamen in het bestand voorkomt en alleen aan een gebeurtenis gekoppeld zou moeten worden en niet langer aan de Partner en het gezinsverband en dus de genealogie, verloren gaat. Het betekent ook dat dan één en dezelfde persoon meerdere keren in de persoonslijst getoond zou worden wat niet werkbaar is (sorteren als op voornamen dien je te vergeten want dat werkt dan ook op personen met andere familienamen).

Een oplossing kan zijn: bij de betreffende personen in het tabblad Persoon een notitie maken: ook bekend als ….

• Francke

17 apr 2020 11:41
twee draadjes uit het verleden:
eerste draadje
tweede draadje

dat is de zoekactie in het oude forum

wellicht helpt het?

Lees meer

17 apr 2020 14:25
Francke,
Toevallig betreft dat allemaal Achternaam
Maar dezelfde oplossing: tab Persoon > Notitie > Ook bekend als (of Alias) werkt daarvoor ook..
Engelstalig kom ik regelmatig tegen "aka" = also known as

Lees meer

17 apr 2020 19:51 - 17 apr 2020 19:53
Jeroen,

De schrijfwijze van de achternaam zoals op de akte zou m.i. behouden moeten blijven. De persoon vervolgens sorteren op de recenste schrijfwijze m.a.w. de naam van de huidige laatste nazaat, omdat de persoon nu onder deze naam gekent is. Om hiervan een overzicht te maken, inclusief de varianten, selecteer alle betreffende personen, klik rechts op de selectie en kies 'geselecteerde personen toevoegen aan nieuwe groep, met bv als naam Neuts en varianten.

Ter zijde: in uw voorbeeld heb ik toch twijfels over het verwantschap tussen Joannes Nuijts en, bij huwelijk Johannes Martinus Nuyts. Bij het huwelijk werd/wordt altijd een kopij van de geboorteakte neergelegd, waardoor verschillende voornamen voor éénzelfde persoon bijna uitgesloten is. De ouders op de huwelijksakte moeten hierover duidelijkheid scheppen, tenzij dit zich afspeeld tijdens het 'ancien régime'.
Laatst bewerkt 17 apr 2020 19:53 door JayCee.

Lees meer

17 apr 2020 20:15
Jeroen,

Noteer het altijd als het volgende:

De eerste naam die je mee krijgt is je doopnaam, deze noteer ik als juist
Hernoem de achternaam zoals deze voorkwam toen deze in onze kwartierstaat aansloot.
Stambom->onderhoud->Achternaam : ga op achternaam staan-> rechtermuisknop -> sorteren als -> voer in de 2de kolom de andere schrijfwijze in.

Let op : eerste kolom : tekst wijzigen wijzigd de achternaam

Nuijts is een nieuwe schrijfwijze Nuyts was de oude schrijfwijze van vroeger.

Lees meer

17 apr 2020 20:59 - 17 apr 2020 21:04
Frank, Jaycee
Jeroen heeft het over voornamen en daar is voor mij "sorteren als" uit den boze,

"Mijn" oplossing voor persoon in hoofdvenster Joannes Nuijts,is tabblad persoon > Notitie > Alias Johannes Martinus Nuyts, Martinus Nuyts, Martin Neuts.

Dus één enkele vermelding onafhankelijk van de gebeurtenis
Laatst bewerkt 17 apr 2020 21:04 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

17 apr 2020 21:03
Zou beide kunnen gezien zijn post. We horen het graag van hem

Lees meer

17 apr 2020 21:07
Frank,
Ben benieuwd hoe je één en dezelfde persoon met verschillende achternaam in je bestand opneemt

Lees meer

17 apr 2020 21:29
Stuur je een mail, zie dat de plaatjes niet meer toegevoegd kunnen worden. Jammer verduidelijkt veel.

Lees meer

18 apr 2020 08:08 - 18 apr 2020 08:08
Frank,
Je plaatjes tonen niets nieuws onder de zon en het principe van sorteren als op Achternaam is bekend.
Maar dat geeft niet aan hoe één en dezelfde persoon met meerdere schrijfwijzes van EN voor- EN/of achternaam in het bestand op te nemen.
Wat doe je nu als de getoonde Adriana Clerckx ook bekend is als Adriaantje (en dat was volgens mij de kern van de gestelde vraag)

Voor mij blijft de enige (zinvolle ?) mogelijkheid op tabblad persoon in Notitie een “Alias” vermelding waar men alle gebruikte varianten voor één en dezelfde persoon kan aangeven

Indien naast sorteren als op Achternaam ook sorteren als op Voornaam wordt toegepast kan je een persoon met voornamen die onder het sorteren als vallen, niet meer terug vinden want deze worden op één hoop gegooid tenzij je vervolgens (indien bekend) op datum zoekt. Reden waarom ik sorteren als op voornaam afraadt
Laatst bewerkt 18 apr 2020 08:08 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

18 apr 2020 10:05
Ruud de Ruiter schreef : ....Jeroen heeft het over voornamen en daar is voor mij "sorteren als" uit den boze,..
Na (nu aandachtig) herlezen van de vraag gaat het inderdaad over dezelfde persoon en niet de opeenvolgende kinderen, hetgeen eerst was gedacht. In dit geval is 'sorteren als' inderdaad niet van toepassing.
Doch gaat het wel degelijk over de achternamen. De variante schrijfwijze en gekoppelde voornamen worden, net zoals in de akten geschreven (inclusief fouten), in de respectievelijke notitie van elke gebeurtenis vermeld.

Gemaakt door Kunena