Naamgeving in Aldfaer

Lees meer

Re: Naamgeving in Aldfaer

18 apr 2020 10:26
JayCee
Lees nogmaals de vraag
Je kan één en dezelfde persoon niet met verschillende achternamen in een bestand opnemen want dat is niet te koppelen.

Ik herhaal: Voor mij blijft de enige (zinvolle ?) mogelijkheid op tabblad persoon in Notitie een “Alias” vermelding waar men alle gebruikte varianten voor één en dezelfde persoon kan aangeven. Voordeel: In een standaard weergave van het hoofdvenster zie je alle mogelijke varianten van de persoon die voorstaat.
Naamvariant zoeken? Persoon > Notitie > Bevat

Dit in plaats van per naamvariant van voor en/of achternaam een feit te bepalen

Lees meer

18 apr 2020 10:42
Ruud de Ruiter schreef : Lees nogmaals de vraag
Je kan één en dezelfde persoon niet met verschillende achternamen in een bestand opnemen want dat is niet te koppelen.

Ruud, nu ben jij het die mijn bericht niet aandachtig hebt gelezen. Mijn bericht zegt net hetzelfde als het uwe, maar dan wel in 't Vlaams. ;)

Lees meer

18 apr 2020 18:29 - 18 apr 2020 18:32
JayCee
Ik miste: in de respectievelijke notitie van elke gebeurtenis vermeld
Ik denk dat één notitie in tabblad persoon beter is (altijd zichtbaar bij openen van een persoon) t.o.v. "verborgen" in notities in andere tabbladen met varianten tussen die tabbladen EN mijn suggestie neemt ook varianten van de achternaam mee
Laatst bewerkt 18 apr 2020 18:32 door Ruud de Ruiter.

• Jeroen
  • Auteur

21 apr 2020 10:40
Aan allen bedankt voor de antwoorden.
Ik kom zelf over van een 'concurrent' Brothers Keeper. Daar bestaat per persoon een tab met Namen, zo kan je voor de persoon de aktenaam (zowel voornaam, tussenvoegsel als familienaam) toevoegen bij elke gebeurtenis (geboorte, doop, huwelijk, scheiding, comunnie, etc.....). Voordeel van deze aparte tabel was dat opzoekingen ook eenvoudig waren. Persoonlijk vond/vind ik dat wel handig, zeker voor de personen van voor 1800 waar schrijfwijzes enorm kunnen verschillen zeker indien de personen naar een ander dorp of gemeente verhuisden.
Denk dat ik het hier inderdaad zal doen met notities bij de personen en wie weet komt er ooit zoiets als namentabel in Aldfaer want buiten de vele voordelen die ik al heb gevonden vind ik dit het grootste gemis.....

Jeroen

Lees meer

21 apr 2020 13:36 - 21 apr 2020 13:38
Jeroen,
Een alternatief: onder tab feiten kunt u een eigen Overig feit aanmaken en bv de naam Geb akte geven. Zie verschillende voorbeelden(van een testbestand) in bijlage. Extra informatie kan in de velden periode, bron en notities kan toegevoegd worden en desnoods links.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 21 apr 2020 13:38 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeroen

Gemaakt door Kunena