Export en Import maakt enkel adoptie-relaties stuk

Lees meer

Export en Import maakt enkel adoptie-relaties stuk

22 feb 2019 12:29
Omdat ik mijn "materiaal" anders wilde ordenen (ttz in andere folders steken), deed ik een export van mijn stamboom in een GEDCOM, "FamilieKris20190214.ged". Dan paste ik de FILE records aan om ze aan te passen aan de verhuis van mijn "materiaal".
Ik maakte dan een nieuw stamboom aan door de aangepaste gedcom te importeren. Ik controleerde een paar personen met materiaal, en dat wordt idd mooi getoond, vanuit de nieuwe folders.
Maar, een klein beetje argwaan heb ik wel en ik wilde dus zien of de nieuwe Gedcom volledig is. Dus voor verder te werken met de nieuwe stamboom, deed ik opnieuw een export in een nieuwe GEDCOM "FamilieKris20190222.ged"
Ik vergelijk nu beide gedcoms. Zoals verwacht zijn de persoonIDs en FamilieIDs anders (bvb 1 FAMS @F1550767643@). Maar, ik merkte extra records, in familierelaties.
Ik heb een nicht die 3 kinderen had, ze getrouwde en haar nieuwe man adopteerde die kinderen. Na de export-import staan die 3 kinderen nu 2x bij mijn nicht: als adoptiekinderen èn als biologische kinderen. Bij hun biologische vader staan je juist, bij hun adoptievader staan ze ook juist.

Ik heb beide ALDF bestanden en beide gedcoms ter beschikking.

Lees meer

Re: Export en Import maakt enkel adoptie-relaties stuk

22 feb 2019 13:10
Wanneer een herschikking van materiaal nodig is volstaat het het materiaal te verhuizen en vervolgens eens bestandscontrole e -reparatie uit te voeren. hiersood worden de koppellingen hersteld.

Het verklaren van de ooraak voor de fout in de nieuwe gedcom laat ik over aan gedcom-experten.

Lees meer

22 feb 2019 17:20
Bedankt voor de tip, en ik heb dus weer wat geleerd. Maar als je ook de naam van de bestanden zelf een beetje aanpast zou het naar mijn idee niet helemaal kunnen lukken. Als bvb "\doodsbrief Jan Janssen.jpg" veranderd wordt in \doodsbrieven\Jan Janssen.jpg" zou ik heel erg verwonderd zijn als Aldfaer dat had kunnen ontdekken.

Ik heb intussen ook gediscuteerd met een vriend die het erg eigenaardig vindt dat ik dus voor bepaalde kinderen een moeder, vader en adoptievader heb. Maar dat is gewoon de realiteit: na het sterven van de biologische vader heeft de nieuwe partner die kinderen geadopteerd en ze ook zijn achternaam gegeven. Zo had ik het dus ook ingevoerd in Aldfaer, en alles leek correct in de oorspronkelijke stamboom.
Ik heb nog andere geadopteerde personen in de stamboom, maar die zijn correct gebleven. Maar, voor hen kende ik geen biologische ouders enkel de adoptief ouders.

Lees meer

22 feb 2019 17:30 - 22 feb 2019 17:33
Kris,
zou je mij het oorspronkelijke bestand kunnen sturen? Klik op mijn naam voor het email-adres. Zet voordat je het oorspronkelijke bestand stuurt even de persoon in kwestie in het hoofdvenster.

Een naamswijziging van het bestand heeft tot gevolg dat Aldfaer het bestand uiteraard niet meer kan vinden.
Laatst bewerkt 22 feb 2019 17:33 door Han Kortekaas.

Lees meer

22 feb 2019 20:11
Kris Buelens schreef : ..Maar als je ook de naam van de bestanden zelf een beetje aanpast zou het naar mijn idee niet helemaal kunnen lukken....
Wanneer de naam van het bestand zelf(niet het bijschrift) gewijzigd is geworden en vervolgens de koppelling niet aangepast, zal Aldfaer het ontdekken en hiervan een passende melding maken op de plaats van het materiaal in het hoofdvenster.
Ik heb intussen ook gediscuteerd....[\quote]
In afwachting van hetresultaat van Han heb ik even getest. Ik vermoed dat de kinderen waarvan de biologische vader gekend is deze eerst als biologisch kind van de vader zijn ingevoerd. Het rapport zal 2 huwelijken weergeven met de juiste vermelding voor de kinderen.

Lees meer

23 feb 2019 01:35 - 23 feb 2019 01:37
Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de twee adoptieouders niet in Aldfaer aangegeven waren dat er geen relatie is. Zodra er minimaal 'Geen relatie' is ingevoerd gaat de gedcom goed en daaropvolgende import goed..
Laatst bewerkt 23 feb 2019 01:37 door Han Kortekaas.

Lees meer

23 feb 2019 07:23
Han, uw antwoord is taalkundig een beetje eigenaardig geformuleerd.

Wat ik zie in Aldfaer's schermen
- De biologische moeder heeft een huwelijk met de biologische vader van 1995 tot 2000
- De moeder heeft ook een huwelijk met de adoptievader van 2006 tot 2018
Nu was er wel een tijpfout in het einde van dat eerste huwelijk, er stond "2 DATE 26 NOV 200" in plaats van "2 "DATE 26 NOV 2000". Ik achtte die fout van cosmetische aard, maar is het dat dat u bedoelt met uw antwoord?
(ik weet niet meer of ik die datum al verbeterd heb in de ALDF die ik u stuurde)

Lees meer

23 feb 2019 08:45 - 23 feb 2019 08:46
U moet de twee losse adoptieouders in kwestie als vader en moeder aan elkaar koppelen met de relatievorm 'Geen relatie"
Laatst bewerkt 23 feb 2019 08:46 door Han Kortekaas.

Lees meer

23 feb 2019 13:24
Han Kortekaas schreef : U moet de twee losse adoptieouders ....aan elkaar koppelen met de relatievorm 'Geen relatie"
Niettegenstaande dat ze gehuwd zijn? Bedoel je daarmee misschien dat alleen met dat type van relatie geen fout in de gedcom veroorzaakt wordt?

Lees meer

23 feb 2019 18:01 - 23 feb 2019 18:02
Wat ik aantrof waren twee adoptiekinderen (zonder biologische ouders) met een adoptievader en een adoptiemoeder. De aoptievader en adoptiemoeder waren niet als partners gekoppeld. Omdat het geen huwelijk betreft heb ik de koppeling met de vorm 'Geen relatie' gemaakt. Als er nu een gedcom export wordt gemaakt en die wordt daarna ingelezen in een schoon bestand dan tref ik de normaal situatie aan, dus ook met het gezin van de adoptiemoeder die met een andere vader een biologisch gezin vormt.
Laatst bewerkt 23 feb 2019 18:02 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JayCee

Lees meer

24 feb 2019 07:55
Er was inderdaad een foutje in mijn ALDF dat de ouders E en G van de persoon K (wiens 3 kinderen dubbel kwamen na export-import) geen relatie hadden. Ik heb naar waarheid E en G een huwelijksrelatie gegeven.
Maar, nu is het na export-import nog erger:
  • K heeft nu E 2x als adoptiemoeder
  • Broer Y van K heeft nu E 2x als adoptiemoeder
  • K heeft nog altijd 2x haar 3 kinderen, als adoptie en als biologisch
Er zijn hier idd wel wat adopties:
  • E en G hebben 2 kinderen geadopteerd
  • Kind K kreeg 3 kinderen; nadat hun vader stierf heeft de nieuwe man van K hen geadopteerd

Han, ik stuur je de verbeterde ALDF terug door alsook wat extra screenshots.

P.S. Ik was gisteren niet thuis, vandaar een late reactie

Lees meer

24 feb 2019 10:46
Ik heb de kinderen (K en Y) van G en E ontkoppeld. Dan heb ik de 3 kinderen van K ontkoppeld van hun moeder, biologisch vader, en adoptievader.
Dan de 2 kinderen van E en G terug aan hen gehangen, als adoptief. En dan de 3 kinderen van K terug aan haar gehangen e aan hun biologische vader. Dan die 3 kinderen terug aan hun adoptievader.
Optisch zie ik in Aldfaer geen enkel verschil met de status voorheen.
Maar als ik nu export/Import doe, is alles correct.

Men kan nu zeggen: probleem opgelost. Maar, het blijft een feit dat afhankelijk van de volgorde waarin men personen gekoppeld heeft, een export/import correct werkt, of sommige relaties kapot maakt en men kan het op voorhand niet zien.

De vraag is dan of men dus een export/import kan betrouwen. Het was uit schrik zaken ter verliezen dat ik de status voor export en na export/import vergeleek, en dan een beetje "per ongeluk" zag dat er wat loos was. Vergelijken (met Notepad++) is niet eenvoudig omdat alle @xxxx@ pointers veranderd zijn.

In die zin blijft export/import een operatie met gevaar. Ai, ai.

Gemaakt door Kunena