Export en Import maakt enkel adoptie-relaties stuk

Lees meer

Re: Export en Import maakt enkel adoptie-relaties stuk

24 feb 2019 11:28
Kris Buelens schreef : Maar, het blijft een feit dat afhankelijk van de volgorde waarin men personen gekoppeld heeft,....
Had u, voordat de wijzigingen beschreven uw laatste bericht zijn toegepast, bij het invullen de chronologische volgorde der dingen gerespecteert? Hoe heeft u de naamsverandering van de adoptiekinderen aangegeven?

Lees meer

24 feb 2019 11:46
Hoe ik het voorheen deed weet ik echt niet meer.
Die kinderen heb ik zeker met hun nieuwe achternaam ingegeven (dus niet met de naam van hun biologische vader).

Bij de nieuwe koppelingen heb ik wel de chronologie van de events gevolgd. Persoonlijk zou ik denken dat de volgorde van ingave geen invloed mag hebben.

• Francke

24 feb 2019 15:40
Nergens heb ik gelezen welke versie van Aldfaer je gebruikt, waarschijnlijk versie 7.
Geeft de oude versie 6.2 dezelfde fouten?

Lees meer

24 feb 2019 16:36 - 24 feb 2019 16:37
Kris,
Meningen kunnen verschillen, maar een kind dat geadopteerd wordt behoudt naar mijn inzicht de familienaam van de natuurlijke/biologische ouder (vrouw of indien bekend en erkend de man).
Hetzelfde voor een pleegkind.
Als, al dan niet met adoptie of later, de relatie met deze kinderen gewettigd wordt, verandert de familienaam. Dit zoals gebruikelijk bij b.v. kinderen geboren voor het huwelijk ("voorkinderen") en bij huwelijk erkend.

Maar ik ben geen jurist. Misschien heb ik ongelijk en nodig ik een jurist onder de lezers uit om hierover een uitspraak te doen, dit mede in verband met draagmoeders...

Komt nog bij dat in de loop van de tijd de wetgeving gewijzigd kan zijn. Reden waarom ik mij, indien bekend, aan de naamgeving volgens Burgerlijke Stand of DTB houdt
Laatst bewerkt 24 feb 2019 16:37 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

24 feb 2019 20:46
Kan anders zijn in Nederland, maar -ook voor zover ik weet- krijgt een geadopteerd kind een nieuwe naam. Men gebruikt de term "volle adoptie". Dat is hier gebeurd.
In elk geval: ik haalde de achternaam van die kinderen van mijn nicht uit het nationaal register, waar ze de achternaam van de 2de partner van mijn nicht dragen, dus niet van hun biologische vader. Over het waarom van die volle adoptie kan ik enkel gissen (en mocht ik het weten, ik zou het hier misschien niet willen schrijven omwille van privacy).
Ik zou zeggen dat voor de relaties die in Aldfaer gelegd worden, de namen geen belang mogen hebben. Ik ken ook mensen die hun achternaam aangepast hebben omdat hun originele naam associaties opriep die ze niet zo fijn vonden. (Ik houd er natuurlijk wel van dat als ik in Aldfaer kies "kind koppelen" dat de achternaam van de man van het koppel op voorhand ingevuld wordt; doorgaans is dat juist).
Analoog zou ik zeggen dat de volgorde van invullen eigenlijk geen invloed zou mogen hebben. Ik kan me perfect voorstellen dat ik in dit geval eerst enkel mijn tante invulde en haar beide kinderen, en dus niet hun vader. Redenen kunnen zijn: niet zinnens zijn voorvaderen/broers/zuster/... ven hem op te zoeken, of (voorlopig) geen tijd. Als men dan later toch completeert, zou dat geen rare gevolgen mogen hebben. Bij nazicht blijkt dat ik idd de nicht (en haar moeder) toevoegde in 2016, haar vader pas in maart 2018; bij toevoegen van hun vader vergat ik dan een relatie met mijn tante toe te voegen. En zoals al gezegd: eens ik die relatie had gelegd was import/export nog slechter dan tevoren (niet enkel de kinderen van mijn nicht stonden dubbel, maar ook de kinderen van mijn tante stonden dan dubbel)
Het moet gezegd: mijn nicht en haar broer zijn ook adoptiekinderen, en "echte" adoptie, ttz biologische ouders onbekend. Misschien heeft Aldfaer meer last met adoptiekinderen dan met "gewone" kinderen. Anders zou ik denken dat dgl problemen al lang naar boven gekomen waren.

Wanneer ik naar V7 overgestapt ben: geen idee. Properties van Aldfaer.exe zou zeggen augustus 2018 (creatiedatum)

Lees meer

24 feb 2019 21:48
Kris,

Kan het zijn dat je de (biologische) kinderen van K eerst ook als biologische kinderen had gekoppeld aan de persoon die later de adoptievader bleek te zijn, dat je daarna die vader-kind-koppelingen hebt veranderd van biologisch naar adoptie en dat je vervolgens de kinderen als biologische kinderen hebt gekoppeld aan hun biologische vader? In dat geval begrijp ik namelijk hoe de verschijnselen die je noemt kunnen ontstaan.

Paul

Lees meer

25 feb 2019 07:17
Dat zal inderdaad het geval zijn: toen ik de doodsbrief van mijn nicht K kreeg heb ik alles ingevuld. Op die doodsbrief leek alles een normaal gezin: vader J, moeder K en 3 kinderen. Ik wist wel dat er een eerdere echtgenoot geweest was die stierf door zelfdoding, maar de volgorde van de gebeurtenissen kende ik niet (en op de doodsbrief stonden zoals gewoon is enkel geboorte- en sterfdatum van mijn nicht).
Later zag ik via Nationaal register dat de kinderen van haar 1ste man waren en heb ik de man J van de doodsbrief adoptievader gemaakt en die eerste man als biologisch vader ingevoerd.
Han vroeg me een ALDF te maken met enkel die personen. Heb ik gedaan. Eerst de kinderen ontkoppeld, dan als biologische kinderen aan J gehangen. Er dan adoptiekinderen van gemaakt voor J, en die eerste man als biologische vader aangegeven.
Na import/export is het resultaat nu inderdaad fout: K krijgt haar kinderen dan 2x. Ik stuur die ALDF naar Han.

Lees meer

25 feb 2019 10:14
Kris,

Je hebt een foutje in het programma blootgelegd. Zolang dit niet is verholpen is de aanbevolen werkwijze om kinderen niet direct van biologisch in niet-biologisch te wijzigen, maar om dit via een omweg, in twee stappen te doen: ontkoppel het kind eerst van zijn ouder(s) en koppel het daarna als niet-biologisch kind. Hetzelfde geldt bij wijziging van niet-biologisch in biologisch kind.

Paul

Lees meer

25 feb 2019 18:48
Iedereen helpen is één mijner drijfveren om dit probleem te melden.
(toen ik nog actief werkte in de IT wereld, deed ik het ook al zo: als ik wist da enkel ik geaffacteerd zou zijn en een bypass had, meldde ik geen problemen. Soms nadien spijt want blijken er toch meer mensen last van te hebben).

Zelf kan ik inderdaad doorwerken met mijn aangepaste ALDF.

P.S. ik denk ook aan het 2de probleem: de ouders van mijn nicht hadden geen relatie volgens de ALDF. Toen ik die een huwelijk gaf, liep het daar ook fout na export/import. Daar hen ik voor zover ik besef nooit het type kind veranderd van biologisch naar adoptief. Van die nicht wist ik immers al heel mijn leven dat dat via adoptie was. In die kleine ALDF die ik maakte en naar Han zond, staan mijn tante en nonkel ook nog zonder relatie; misschien ook nog nuttig testmateriaal.

Gemaakt door Kunena