Stamboom splitsen

• Jaap.Antwerp

Re: Stamboom splitsen

05 dec 2022 12:27
allereerst, heeft er iemand van u al eens geprobeerd of het in de huidige versie nog werkt??

Ik heb een stamboom met daarin de tak van mijn vaders familie, mijn moeders familie, de familie van mijn partners vader en de familie van mijn partners moeder.
4 takken dus

nu wil ik de tak van mijn vaders familie (en alleen die) afsplitsen om die door te sturen naar iemand

Wat ik dus doe...

Ik ga naar de stamvader van mijn vaders familie

dan doe ik Persoon -> Groep -> toevoegen aan nieuwe groep

Vervolgens selecteer ik alles behalve "Inclusief koppelingen van gekoppelde personen"

en ik doe dat voor Voor- en nageslacht (in feite wat overbodig, want dit is de stamvader, dus er is geen voorgeslacht)

ik druk op OK en een pop-up verschijnt

ik selecteer de zojuist gecreëerde groep

er staat dat er 1701 personen in de geselecteerde groepen zijn (en 1246 personen niet in de geselecteerde groepen)

Als ik controleer dan zitten in die 1701 personen correct alleen mijn partner en zijn ouders

ik kan vervolgens kiezen voor "bewaar als nieuw stamboom bestand" (knop links bovenin genaamd "GED")
Of (door met de rechtse muisknop op de geselecteerde groep te gaan staan, kiezen voor "bewaar als stamboombestand" of "bewaar als GEDCOM"

Om het even welke van deze 3 keuzes ik maak, er wordt een nieuw bestand gemaakt en als ik dat dan open, dan zit de familie van mijn partner er weer volledig in.
Idem de familie van mijn moeder
En dat is niet de bedoeling

Lees meer

05 dec 2022 14:40 - 05 dec 2022 14:40
Jaap,
wat bedoelt u eigenlijk met "er staat dat er 1701 personen in de geselecteerde groepen zijn (en 1246 personen niet in de geselecteerde groepen)" Betekent dat soms dat er meerdere groepen zijn. Eentje van 1701 en als u een andere aanklikt 1206??
Als u de groep van 1701 aanvinkt en daarna een afsplitsing maakt dan moet u een correct aantal krijgen.
Laatst bewerkt 05 dec 2022 14:40 door Han Kortekaas.

Lees meer

05 dec 2022 15:14
Jaap,
Ik maak een groep met dezelfde instellingen als u, resultaat 1311 personen
Bewaar deze als nieuw stamboombestand
Open dit stamboombestand
Resultaat 1311 personen - (totaalbestand is 32703 personen)
Aldfaer versie 10.1

Er is dus geen bug

• Jaap.Antwerp

05 dec 2022 18:00
Simpel
Als je de groep maakt en daarna selecteert dan kan je onderaan de pop up van geselecteerde groep zien hoeveel personen er in de geselecteerde groep zitten

En als je vervolgens bovenaan het pop up menu een andere optie aanreikt, dan zie je hoeveel personen niet in de geselecteerde groep zitten

• Jaap.Antwerp

05 dec 2022 18:03
Dus dan werkt het wel.
Dan moet ik iets fout doen

Ik begrijp alleen niet wat ik fout doe.

Ik heb alle stappen beschreven.

En toch, als ik de geselecteerde groep opnieuw open (na eerst aldfaer totaal gesloten te hebben) dan kan ik de familie van mijn partner nog steeds vinden.

Begrijpt u wat ik fout doe?

• Jaap.Antwerp

05 dec 2022 18:24
Ik snap er niks van.
Het het zojuist nog eens geprobeerd en als ik mijn nieuw stamboombestand open, dan heb ik nog altijd 2.946 personen (en dat klopt met 1.701 in mijn groep en 1.246 niet behorende tot mijn groep)

Ik snap er niks van !!!!!
Dus dan werkt het wel.
Dan moet ik iets fout doen

Ik begrijp alleen niet wat ik fout doe.

Ik heb alle stappen beschreven.

En toch, als ik de geselecteerde groep opnieuw open (na eerst aldfaer totaal gesloten te hebben) dan kan ik de familie van mijn partner nog steeds vinden.

Begrijpt u wat ik fout doe?
Jaap,
Ik maak een groep met dezelfde instellingen als u, resultaat 1311 personen
Bewaar deze als nieuw stamboombestand
Open dit stamboombestand
Resultaat 1311 personen - (totaalbestand is 32703 personen)
Aldfaer versie 10.1

Er is dus geen bug

Bijlagen:

Lees meer

05 dec 2022 20:00
Dag Jaap,

Mogelijk kijk je in de verkeerde stambomen.

De twee groepen die je hebt aangemaakt en daarvan stamboom bestand hebt gemaakt
Dan heb je de originele stamboom.aldf
Groep maken van vaderskant Opslaan als stamboomvaderskant.aldf
Groep maken van moederskant Opslaan als stamboommoederskant.aldf

De originele stamboom.aldf heeft nog steeds dezelfde aantal personen
open de stamboomvaderskant.adlf en kijk of daar de juiste aantal personen vermeld staan
Maak een parenteel van je oudste voorvader en je ziet of de juiste personen hebt in de stamboom
doe dit ook voor de stamboommoederskant.

Lees meer

05 dec 2022 22:13 - 05 dec 2022 22:24
Jaap
Je maakt de groep en je krijgt dan een situatie als:

en bewaar deze als nieuw stamboombestand. Dit wordt weggeschreven met dezelfde naam als het bronbestand met de toevoeging [selectie]

Open dat bestand en je krijgt dan een situatie als:

Je probleem is dat je sluit Aldfaer, restart en dus opent deze automatisch je originele stamboombestand en niet het bestand op basis van de aangemaakte groep.
Dat open je middels Bestand Open (Ctrl+O) of via het uitvalpijltje bij het map-icoon

Bijlagen:

Laatst bewerkt 05 dec 2022 22:24 door Ruud de Ruiter.

• Jaap.Antwerp

05 dec 2022 22:35
Ik denk niet dat dit het probleem is, want ik ga naar het bestand dat ik gesaved heb en open dat dan (door erop te dubbel click en) met aldfaer

Maar ik ga het nog eens proberen

Jaap
Je maakt de groep en je krijgt dan een situatie als:

en bewaar deze als nieuw stamboombestand. Dit wordt weggeschreven met dezelfde naam als het bronbestand met de toevoeging [selectie]

Open dat bestand en je krijgt dan een situatie als:

Je probleem is dat je sluit Aldfaer, restart en dus opent deze automatisch je originele stamboombestand en niet het bestand op basis van de aangemaakte groep.
Dat open je middels Bestand Open (Ctrl+O) of via het uitvalpijltje bij het map-icoon

Lees meer

05 dec 2022 22:52
Jaap, klik nooit dubbel op een bestand. Dat betekent dat Aldfaer het laatst afgesloten stamboom opent.
U moet in Aldfaer naar Open en dan surfen naar het nieuwe stamboombestand.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaap.Antwerp

• Jaap.Antwerp

05 dec 2022 23:18
Jaaaa !!
Dat was het blijkbaar
Nu heb ik inderdaad m'n selectie van 1701 personen

BEDANKT !!!!

Lees meer

06 dec 2022 10:38
Jaap
Het was dus wel degelijk zoals ik in de laatste regels van bericht #46426 al had aangegeven

Gemaakt door Kunena