- Bedankjes 1634
letter Æ wordt soms niet opgeslagen
- Douwe Boersma
- Auteur
letter Æ wordt soms niet opgeslagen
17 aug 2018 21:28
De letter Æ wordt bij een bepaalde lettercombinatie niet opgeslagen.
Bijvoorbeeld:
- de voornaam Æbe wordt opgeslagen als Aebe
- de voornaam Æebe wordt wel opgeslagen als Æebe
- de gemeentenaam Ængwirden wordt wel opgeslagen als Ængwirden
In de betreffende gevallen kunnen ook geen bestanden worden gekoppeld als die naam in de bestandsnaam voorkomt.
Het probleem doet zich niet voor in het veld Notitie.
Hoe krijg ik wel de juiste naam opgeslagen?
mvg.
Douwe
Bijvoorbeeld:
- de voornaam Æbe wordt opgeslagen als Aebe
- de voornaam Æebe wordt wel opgeslagen als Æebe
- de gemeentenaam Ængwirden wordt wel opgeslagen als Ængwirden
In de betreffende gevallen kunnen ook geen bestanden worden gekoppeld als die naam in de bestandsnaam voorkomt.
Het probleem doet zich niet voor in het veld Notitie.
Hoe krijg ik wel de juiste naam opgeslagen?
mvg.
Douwe
- Han Kortekaas
-
Lees minder
Lees meer
Re: letter Æ wordt soms niet opgeslagen
18 aug 2018 01:02
Weet u zeker dat u met Windows in de versie 7.0 werkt?
Ik kan alle gevallen gewoon invoeren.
Ik kan alle gevallen gewoon invoeren.
- Douwe Boersma
- Auteur
18 aug 2018 10:35
Ik werk met Windows 10 in de Aldfaer-versie 7.0.
Ik kan de letter wel invoeren, maar niet opslaan. Na het opslaan is Æ verandert in Ae.
Ik kan de letter wel invoeren, maar niet opslaan. Na het opslaan is Æ verandert in Ae.
- Han Kortekaas
-
18 aug 2018 10:40
Ik denk dat u via Stamboom -> Onderhoud zult zien dat er bij die velden waar het teken gewijzigd wordt er 'Ae....' staat. Wat gebeurt er als u bij Stambooom -> Onderhoud _ achternaam de hoofdlettergevoeligheid uit zet?
- Douwe Boersma
- Auteur
18 aug 2018 11:06
Als ik bij Stambooom -> Onderhoud _ achternaam de hoofdlettergevoeligheid uit zet, dan is het probleem nog niet opgelost. Het enige verschil is dat de letter Æ na het opslaan wel blijft staan, maar dat deze weer verandert in Ae zodra je de cursor op een ander invoerveld zet.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
18 aug 2018 11:45 - 18 aug 2018 11:46Zo ja, wijzig dit in het onderhoudvenster naar Æ .Han Kortekaas schreef : ....Stamboom -> Onderhoud zult zien dat er bij die velden waar het teken gewijzigd wordt er 'Ae....' staat.
Laatst bewerkt 18 aug 2018 11:46 door JayCee.
- Ruud de Ruiter
-
18 aug 2018 14:00 - 18 aug 2018 14:02
AE = Æ
Koppelingen met Æ in de naam van het te koppelen file. Voor mij is het logisch dat dit niet verwerkt wordt, dus niet gekoppeld wordt
Ook Œ krijg u alleen in Word voor elkaar maar niet om deze in een filenaam op te nemen. Ook de Æ in uw opmerking is ontstaan uit Word of een andere kopieerslag
Dergelijke verbindingen van 2 tekens zijn afhankelijk van de taal instelling van de toepassing die dit gegenereerd heeft. Œ krijg u alleen voor elkaar in een document op basis van de franse taal. Dit is soortgelijk ook het geval met uw Æ en als u op internet kijkt in het wapen van de gemeente dan ziet u dat dit geschreven wordt als Aengwirden
Tussen haakjes, wat geeft de burgelijke stand als spelling van naam van de betrefffende persoon
Koppelingen met Æ in de naam van het te koppelen file. Voor mij is het logisch dat dit niet verwerkt wordt, dus niet gekoppeld wordt
Ook Œ krijg u alleen in Word voor elkaar maar niet om deze in een filenaam op te nemen. Ook de Æ in uw opmerking is ontstaan uit Word of een andere kopieerslag
Dergelijke verbindingen van 2 tekens zijn afhankelijk van de taal instelling van de toepassing die dit gegenereerd heeft. Œ krijg u alleen voor elkaar in een document op basis van de franse taal. Dit is soortgelijk ook het geval met uw Æ en als u op internet kijkt in het wapen van de gemeente dan ziet u dat dit geschreven wordt als Aengwirden
Tussen haakjes, wat geeft de burgelijke stand als spelling van naam van de betrefffende persoon
Laatst bewerkt 18 aug 2018 14:02 door Ruud de Ruiter.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
18 aug 2018 14:33 - 18 aug 2018 14:34
@ Ruud,
Aldfaer verwerkt het zonder probleem, zowel als naam als gekoppelde bestandsnaam.
Aldfaer verwerkt het zonder probleem, zowel als naam als gekoppelde bestandsnaam.
Laatst bewerkt 18 aug 2018 14:34 door JayCee.
- Ruud de Ruiter
-
18 aug 2018 15:17 - 18 aug 2018 15:25
In Aldfaer ingegeven?
Laatst bewerkt 18 aug 2018 15:25 door Ruud de Ruiter.
- Douwe Boersma
- Auteur
18 aug 2018 15:29
Door Ae in het onderhoudsvenster te wijzigen in Æ blijft de naam ook na het opslaan wel bewaard. Dat probleem is daarmee opgelost.
JayCee bedankt.
Blijft over het probleem met koppeling van bestanden met die letter in de bestandsnaam.
De naam wordt ook in de akten van de Burgerlijke Stand met de letter Æ geschreven, dus als Æbe. Het is een Friese naam met een speciale uitspraak. "Æ" of "æ" is een letter die volgens Wikipedia gebruikt wordt in het Deens, Faeröers, Fries, IJslands, Noors, Ossetisch, Schots en werd ook gebruikt in het Oudengels, in middeleeuws en vroegmodern Latijn en in het Frans.
JayCee bedankt.
Blijft over het probleem met koppeling van bestanden met die letter in de bestandsnaam.
De naam wordt ook in de akten van de Burgerlijke Stand met de letter Æ geschreven, dus als Æbe. Het is een Friese naam met een speciale uitspraak. "Æ" of "æ" is een letter die volgens Wikipedia gebruikt wordt in het Deens, Faeröers, Fries, IJslands, Noors, Ossetisch, Schots en werd ook gebruikt in het Oudengels, in middeleeuws en vroegmodern Latijn en in het Frans.
- Han Kortekaas
-
18 aug 2018 15:44 - 18 aug 2018 15:46
Douwe,
de letter wordt niet in bestandsnamen toegestaan want het is een diakriet. Probeer maar eens via de verkenner een tekstbestandje te maken met die letter.
Om dat gewijzigd te krijgen moet je Microsoft aankijken.
de letter wordt niet in bestandsnamen toegestaan want het is een diakriet. Probeer maar eens via de verkenner een tekstbestandje te maken met die letter.
Om dat gewijzigd te krijgen moet je Microsoft aankijken.
Laatst bewerkt 18 aug 2018 15:46 door Han Kortekaas.
- Douwe Boersma
- Auteur
18 aug 2018 16:51 - 18 aug 2018 17:01Bijlage niet gevonden
Ik heb uw bijlage verwijderd omdat dit op dit moment tot fouten leidt. Zie mededelingen. U kunt de bijlage wel in een Word document opnemen en dat als bijlage versturen.
webmaster
Laatst bewerkt 18 aug 2018 17:01 door Webmaster.