Enkel hoofdletters in FleXiTree

• Ann Staelens
  • Auteur

Enkel hoofdletters in FleXiTree

19 aug 2020 17:13 - 19 aug 2020 17:27
Kan iemand mij helpen?
Bij de uitdraai naar het Bonusrapport FleXiTree worden tussenvoegsels in familienamen allemaal weergegeven met hoofdletters aan het begin, terwijl dat in de meeste gevallen niet klopt en ook niet zo is ingevoerd.
Is daar iets aan te doen... eventueel een instelling die ik over het hoofd gezien heb... of moet ik me hier bij neerleggen?

Sorry, maar ik zie nu hoe het probleem ontstaan is.
Bij het overzetten van de stamboom naar een andere PC zijn die kleine letters automatisch hoofdletters geworden.
Mijn vraag zal ik dus anders stellen.
Hoe voorkom ik die omzetting naar kleine letters bij het overbrengen van een gedcom bestand naar een andere PC?
Laatst bewerkt 19 aug 2020 17:27 door Ann Staelens.

Lees meer

Re: Enkel hoofdletters in FleXiTree

19 aug 2020 17:31
Ann,
ter controle: klik op het veld voor tussenvoegsels vervolgens naar menu Stamboom > Onderhoud > huidig veld en controleer in de lijst hoe het is ingevoerd. Indien foutief kunt u het daar meteen wijzigen naar de juiste schrijfwijze via de menu-knop 'Tekst wijzigen'

• Ann Staelens
  • Auteur

19 aug 2020 18:09
JayCee,

Dank voor je reactie, maar dat is in mijn geval niet de juiste oplossing.
Het betreft het tussenvoegsel 'Van de', dat in onze stamboom het meeste voorkomt, maar ook 'Van De' komt voor als tussenvoegsel en zelfs 'van de'.
Op de originele computer van een vriend is de invoer correct gebeurd en ook de rapporten zijn bij hem OK.
Na het overplaatsen naar mijn computer is alles 'Van De' geworden en na jouw tip is nu alles 'Van de'.
Mij lijkt het dus dat bij het overzetten een instelling moet gebeuren waarbij de hoofd en kleine letters behouden blijven.

Lees meer

19 aug 2020 18:48
Menu > Stamboom > Eigenschappen Hoofdlettergevoelig > Tussenvoegsel
Maar...
Ik denk dat het nu na het gepleegde "onderhoud" te laat is en de operatie opnieuw moet worden uitgevoerd

• Ann Staelens
  • Auteur

19 aug 2020 20:30
Ja dank je wel, Ruud.Jouw tip doet het inderdaad niet, zoals je zelf schrijft is het hier wellicht te laat voor.
Dat opnieuw uitvoeren is geen probleem.
Ik heb toch geen eigen aanvullingen of wijzigingen gemaakt op deze PC.
Deze installatie was als test om alles door te geven aan andere leden van de stamboom.
FleXiTree werkt immers het beste vanuit Aldfaer zelf, tenzij je die oplaad op een website, maar dat is niet onze bedoeling.
Voor zij die alles uit de stamboom willen halen bezorg ik hen het gedcom bestand, maar dan moet ik ook kunnen vertellen waar zij op moeten letten bij de installatie.
Ik voeg een screenshot in van het importvenster voor gedcom.
De twee vinkjes staan aan.
Is dat de juiste instelling om een correcte import te bekomen met een correct hoofdlettergebruik?

Lees meer

19 aug 2020 21:02 - 19 aug 2020 21:05
Ann,
heb getest met de vier verschillende schrijfwijzen: . Hier kan je elke naam apart wijzigen inden gewenst.
Heb een gedcom export gemaakt met en zonder vink bij instelling gedcom 5.5.1. Een gedcom import uitgevoerd met en zonder de vink bij 'Namen omzetten in hoofdletters en kleine letters en alle namen blijven correct behouden.

Hoe heeft u de stamboom op uw stamboom verplaatst?

In het import/export gedcom venster F11 drukken brengt u rechtstreeks naar de betreffende helppagina.

P.S. indien dit een Belgische stamboom is, is het aanbevolen de tussenvoegsels niet in het apart vels te plaatsen maar in het naamveld, bv. als naam 'Van de Plas'
Laatst bewerkt 19 aug 2020 21:05 door JayCee.

• Ann Staelens
  • Auteur

19 aug 2020 21:54
De oplossing zal inderdaad in het opnieuw importeren zitten denk ik, maar ik ben alleen niet zeker van de instelling en zal dus de F11 toets gebruiken.
Dank je wel.

Echt alle tussenvoegsels waren na het importeren met een hoofdletter.
Wellicht door een verkeerde instelling.
Terwijl die op de PC waar ik het gedcom heb geëxporteerd nog altijd zoals bij de invoer staan (soms Van de, soms Van De of soms van de).
Als alles Van De is en je veranderd dit met jouw uitleg, wordt alles Van de en dat lijkt mij ook heel normaal, maar dat is niet wat ik wens.
Sommige van die tussenvoegsels mogen niet mee wijzigen.

Het betreft inderdaad een Belgische stamboom.
Ik snap niet dat dit een rol zou spelen...

Lees meer

19 aug 2020 22:12 - 19 aug 2020 22:14
Ann Staelens schreef : Het betreft inderdaad een Belgische stamboom.Ik snap niet dat dit een rol zou spelen...
Dit speelt geen rol, het heeft alleen soms invloed bij het sorteren. In België wordt standaard gesorteert op de tussenvoegsels, in Nederland op de patroniem.

Maak een kopie van het originele stamboombestand of lees de laatste veiligheidskopie in i.p.v. een gedcom export/import, en paats die op de andere pc.
Laatst bewerkt 19 aug 2020 22:14 door JayCee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ann Staelens

Lees meer

20 aug 2020 09:31 - 20 aug 2020 09:31
Ann
De vraag is wat was de instelling voor Eigenschappen op de computer die het gedcom genereert?
Maar...
Is het niet beter via een V-kopie te distribueren, al dan niet met materiaal, maar ja dat gaat er van uit dat allen met Aldfaer werken.
Laatst bewerkt 20 aug 2020 09:31 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ann Staelens

• Ann Staelens
  • Auteur

20 aug 2020 17:31
Ruud,

Ik heb met een veiligheidskopie gewerkt en dat is inderdaad de oplossing, dank!
Ik zie nu wel de unieke nummers op de tweede PC niet hetzelfde zijn dan op de eerste PC.
Dat was eerder ook al zo.
Niet onoverkomelijk, maar mocht daar iets aan gedaan kunnen worden zouden we dat wel fijn vinden.

Dank.
Ann

Lees meer

20 aug 2020 17:45
Unieke nummers zijn uniek per stamboom en kunnen nimmer aangepast worden.

• Ann Staelens
  • Auteur

20 aug 2020 17:58
Han,

Dit is een vergissing van mij, sorry.
Mijn probleem is opgelost, waarvoor dank.

Bij het overplaatsen uit een ander programma (wij zijn ooit gestart met Brothers Keeper) zijn alle nummers aangepast. Bij het overplaatsen met een Gedcom naar een andere PC, maar van Aldfaer naar Aldfaer zijn de nummers ook aangepast. Nu na het werken met een Veiligheidskopie zag ik bij de stamvader een nummer dat ik niet onmiddellijk herkende en heb te vlug gereageerd.
Bij nader inzien is dit wel hetzelfde nummer als op de originele PC en ik heb nu ook andere personen gecontroleerd.
Nu blijven de fotonamen kloppen met de nummers van de personen en dat is wat ik wou.

Ann

Gemaakt door Kunena