Bijzondere tekens

• Dick Kaas
  • Auteur

Bijzondere tekens

03 jan 2015 12:58
Ik ben een Aldfaer gebruiker op de Mac.
Bij het maken van een CBG rapport wil ik graag het overlijdensteken vervangen door de tekst overl.
Dit lukt niet door het teken (in een tekstditor te selecteren en alle voorkomens daarvan te wijzigen.

Ik geef daarom de voorkeur aan een tekenreeks die ook voor geboorte (geb.) en aldaar (ald.) en trouwen (tr.) wordt gebruikt.

Hoe kan ik in een Aldfaer tabel oid (en waar) het teken voor overlijden omzetten?

Dick
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Bijzondere tekens

03 jan 2015 13:27 - 03 jan 2015 13:29
Dick,

Dat kan je doen door een zogenaamd hook-bestand te maken. Dit gaat als volgt.

Ga in Aldfaer naar Extra -> Instellingen -> Rapporten -> Bestanden. In het tweede witte invulveld staat daar een padnaam van de standaardmap voor sjablonen en invoegtoepassingen. Maak (buiten Aldfaer om) in die map een submap aan met de naam Lib User.

Maak nu met een teksteditor een bestand aan met daarin de volgende inhoud:
_FUNCBEGI(USR_OVERLEDEN)
[?_DEATPLAC _DEATDATE [&_TOONBRON _DEATSOUR&]?]?_BEGI
_STIL("1;")?_BEGI
PUT_COMMA
ovl.[: [:[&[?_DEATPLAC?][?_SETORDE(LASTPLAC,[:_DEATPLAC:])?]&]ald.:]|_DEATPLAC:][: _DEATDATE([:DATEFORMATCBG:]):]
[&_TOONBRON _DEATSOUR&]?_BEGI
_SETADD(_BRON,[:_DEATSOUR:])
_SETADD(_NOTEREF, [:<a href="#[:_SETEXP(_SOURCE,1,_SETSTRI):][:_SETORDE(_BRON, [:_DEATSOUR:] ):]" class="Hyperlinks"><sup>_SETORDE(_BRON, [:_DEATSOUR:] )</sup></a>:])
_END
ADD_PUNCTUATION
_END
_END
_DEATPLAC?_BEGI CLR_THERE _END
_FUNCEND

Sla dit betstand op in de map Lib User met als bestandsnaam Mainline_CBGhook.asjl. Als je nu een cbg-rapport maakt komt er in plaats van het ovl-teken de tekst ovl. te staan. Die tekst ovl. staat op regel 5 van het bestand hierboven. Als je daar een andere tekst zou willen moet je in dat bestand ovl. vervangen door die andere tekst.

Paul
Laatst bewerkt 03 jan 2015 13:29 door Paul Kallenberg.
Onderwerp is gesloten.
  • Dick Kaas
  • Auteur

03 jan 2015 17:25
Paul,

Dank voor het zeer snelle antwoord.
Beschrijving is heel duidelijk en heb ik conform uitgevoerd.
Helaas zie ik nog steeds het + teken inplaats van ovl.

Kennelijk wordt de nieuwe file niet gelezen/herkend.
Heb al controle gedaan op:
- Lib User in parallel directory van Lib Aldfaer
- restart van Aldfaer

[Volgens mij mag het verder niet uitmaken dat ik op Mac met WINE werk]
Hoe kan ik controleren of file wel gelezen wordt?

Dick
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

03 jan 2015 17:36
Dick,

Ik heb geen ervaring met Aldfaer op Mac / Wine, maar wat ik ervan begrijp zou het moeten werken.

Houd, terwijl je op Toon rapport klikt om het rapport te maken, de Ctrl-toets ingedrukt. Je krijgt dan een rapportvenster te zien dat blijft staan als het rapport gemaakt is. In dit rapportvenster staat op de tweede regel Mainline_CBGhook (druk eventueel op Details als je geen scherminhoud ziet). Daar moet achter staan: in Lib User. Is dat het geval?

Als je dat gecontroleerd hebt, kun je het venster met OK afsluiten, waarna je het rapport ziet.

Welk CBG-rapport gebruik je?

Paul
Onderwerp is gesloten.
  • Dick Kaas
  • Auteur

03 jan 2015 19:22
Paul,

In de 2e regel staat dat de Mainline_CBGhook niet aanwezig is.
volgende regel dat Mainline_CBG versie 1.68 Aldfaer sjablenen

Ik gebruik CBG naamgenealogie

Structuur en directory van Aldfaer sjablonen zijn:
McBAir:Aldfaer Sjablonen dick$ ls
Aldfaer rapporten Lib Aldfaer
CBG rapporten Lib User
Grafische rapporten Standaard rapporten.html
Grafische rapporten.html Tekstrapporten.png
Grafischerapporten.png aldfaer.css
Hooks.html

binnen Lib User
McBAir:Lib User dick$ ls
Mainline_CBGhook.asjl
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

03 jan 2015 22:03
Dick,

Zo te zien staan de bestanden goed, maar toch blijkt Mainline_CBGhook niet aanwezig. Dat kan ik nog niet verklaren. Ik heb een andere Aldfaer / Wine gebruiker gevraagd er naar te kijken, hopelijk geeft dat meer duidelijkheid. Het kan wel een paar dagen duren voor hij er tijd voor heeft.

Paul
Onderwerp is gesloten.
  • Dick Kaas
  • Auteur

04 jan 2015 11:48
Paul,

Tot zover alvast dank

Ik wacht even af

Dick
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

12 jan 2015 11:06
Paul, Dick,

ik heb het erg druk gehad met allerlei andere zaken dan Aldfaer, Vandaar pas nu mijn antwoord.

Wine is een fraai pakket, maar het werkt wel die in d ingewanden van de Mac. Zo maakt het als het goed is een map aldfaer.app (of hoe je hem ook maar genoemd hebt aan in de map Applications in de user map met naam van de gebruiker die de installatie doet.

MAAR:

Dat is niet de map waaruit aldfaer wordt uitgevoerd. Daarvoor wordt een ' prefix' aangemaakt in de verborgen map /users/usernaam/library/application support/aldfaer........
Alle updates vanuit Aldfaer zelf komen ook in de prefix te staan, dus ook updates van de rapporten en van het programma zolang ze maar van de website komen. Als je echter zelf iets wijzigt dan komt dat waarschijnlijk alleen in de .app map terecht. Gewoon omdat je het bestaan van die 'prefix' niet ziet en dus ook niet de 'prefix' update.

Je kunt dat op twee manieren oplossen:
  1. voer alle wijzigingen uit in het .app bestand voordat je aldfaer zelf start, maar wel nadat je aldfaer 4.2 hebt geïnstalleerd.
    Deze truc werkt alleen als je eerst alle sporen van Aldfaer (dus de .app map en de prefix(es)) van de Mac hebt verwijderd. Dat kan heel goe met het (niet bepaald gratis) pakket MacKeeper dan als je de .app verwijderd hebt zelf voorstel de prefixes te verwijderen. Zorg er wel voor dat je eerst je stamboom en andere eigen bestanden buiten de prefix veiligstelt!
  2. voer de wijzigingen direct uit in de prefix.Dat kan bijv door Bestand Openen te kiezen in Aldfaer en in het selectiescherm dat je dan ziet de gewenste maken aan te maken en met CMD-C en CMD-V de gewenste bestanden te kopiëren

Overigens denk ik dat dit probleem veel lastiger wordt om op te lossen in de volgende versie van Aldfaer. Ik vraag me dan ook af of ik niet een speciaal voor de Mac aangepaste installatie disk zal aanmaken (waarop dan overigens geen support wordt geleverd door het het Aldfaer team).

Wim Rozendaal
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena