weergave diakritische tekens

• ton van steenoven
  • Auteur

weergave diakritische tekens

10 feb 2015 22:28
Het blijkt dat uitgevoerde rapporten (standaard parenteel in dit geval) bij weergave vanaf een website de diakritische tekens niet kan weergeven. Op Internet vond ik een verhandeling Html die er van uitgaat dat de karakterset de oorzaak kan zijn. Vanuit het sjabloon wordt de set ISO-8859-1 meegegeven. In de uitleg die ik had werd gesproken over de utf-8 set die een groter bereik zou hebben.

Het eenvoudig aanpassen van de set in de htm file door de wijziging als hieronder
aan te brengen

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" />

geeft echter geen direct resultaat. Is hier een oplossing voor binnen het forum?

Met vriendelijke groet,

Ton

Bijlagen:

Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: weergave diakritische tekens

11 feb 2015 00:03
Ton,

Weet je hoe die diakritische tekens in je bestand zijn ingevoerd, heb je die zelf via het toetsenbord ingebracht of zijn ze via een gedcomimport uit een ander programma gekomen?

Kan je eens proberen om een nieuw testbestand aan te maken, daarin een persoon met diakritische tekens in de naam maken en daarvan een tekstparenteel maken.

Paul
Onderwerp is gesloten.
  • ton van steenoven
  • Auteur

11 feb 2015 08:20 - 11 feb 2015 08:26
Paul,

Dit betreft een schone installatie versie 6 van aldfaer en een eerste stamboo, handmatige invoer, diakritische tekens ingevoerd met de bekende Alt+xxx methode.
Ik zal nog een poging doen om de tekens middels de Windows optie "speciale tekens" uitproberen.
Mogelijk dat daar een verschil in zit.

De test als bedoeld valt negatief uit.

Ton
Laatst bewerkt 11 feb 2015 08:26 door ton van steenoven.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

11 feb 2015 09:34
Een andere vraag is hoe je , met welk FTP , dit is overgezet. Ik heb dit heel vroeger eens meegemaakt en het bleek dat het teken door een editor SeaMonkey verkeerd was geïnterperteerd
Onderwerp is gesloten.
  • ton van steenoven
  • Auteur

11 feb 2015 09:37
Han,

Ik gebruik sinds jaar en dag de combinatie FireFox en FireFTP. Wat is eventueel een beter ftp applicatie?

Groet,
Ton
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

11 feb 2015 09:39
Ik gebruik het gratis programma FileZilla. Geen oordeel of dit beter is.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

11 feb 2015 10:00
In je schermafdruk zie ik (volgens mij) index.html bestand.

Ik heb in mijn vorige versie website ook html bestanden gebruikt en kreeg bij speciale tekens ook een vraagteken in een zwart ruitje.

Met de regel <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=ISO-8859-1" /> tussen <head> en </head> op iedere pagina was dit opgelost.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

11 feb 2015 10:03
Ton,

Kan je het volgende checken: Open de pagina in Firefox en ga (in mijn Engelse versie) naar View -> Character Encoding. Dat moet op Western staan.

Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ton van steenoven
Onderwerp is gesloten.
  • ton van steenoven
  • Auteur

11 feb 2015 13:19 - 11 feb 2015 13:27
Paul,

Merci. Dit was een afdoend middel.

Oeps,

Dat werkt wel maar bezoek aan de website waarin de html staat en als pop-up wordt getoond staat de set op weer op unicode en moet steeds op Western worden gezet. Ik ben nu op zoek naar de instellingen om dit "vast"te kunnen zetten.

Groeten,

Ton
Laatst bewerkt 11 feb 2015 13:27 door ton van steenoven.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

11 feb 2015 13:47
Ton,

Kan je het adres geven waar het html-bestand staat, zodat ik kan proberen te kijken waarom hij niet vanzelf de juiste codering kiest.

Paul
Onderwerp is gesloten.
  • ton van steenoven
  • Auteur

11 feb 2015 14:15
Paul,

De link is

veteranennaardermeer.nl/index.php/milita...aan-antoon-1807-1856

kies onder familie voor de gelinkte naam Christiaan Antoon Jeekel

Ton
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

11 feb 2015 20:31
Ton,

De pagina in je bericht is gemaakt in Joomla; deze pagina heeft utf-8 als karaktercode. Vanuit deze pagina heb je een link staan naar de parenteel, door Aldfaer opgemaakt met karaktercode ISO-8859-1. In principe zou deze zelf zijn karaktercode moeten bepalen, maar dat gebeurt dus niet, het blijft utf-8. Ik heb het vermoeden dat dit niet gebeurt omdat je binnen Joomla werkt en dat je binnen Joomla niet van karaktercode kunt wijzigen.

Als ik dezelfde opzet hanteer buiten Joomla om (een utf-8 pagina die een verwijzing bevat naar een ISO-8859-1-pagina) dan gaat het wel goed.

Voor jouw opzet weet ik dus even geen oplossing. Wellicht zijn er Joomla-deskundigen die raad weten.

Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ton van steenoven
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena