Combineren nageslacht van verschillende personen

Lees meer

Combineren nageslacht van verschillende personen

17 feb 2016 22:33
Ik probeer een sjabloon te maken, waarin ik het nageslacht van verschillende personen in één set probeer te verzamelen.
Ik heb een set gemaakt waarin de begin-personen zijn verzameld. Wanneer ik deze set doorloop, kan ik met het commando _SETFILL(MijnVerzameling, _DESC) van de verschillende personen het nageslacht opvragen.

Probleem is alleen dat het _SETFILL commando niet additief werkt, maar alle voorgaande gegevens in MijnVerzameling overschrijft.

Als ik de Aldfaer commando's voor SETS bekijk, zijn er diverse commando's om delen van een verzameling te verwijderen. Maar er zijn geen commando's om verzamelingen samen te voegen. Tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd gezien heb.

Is er een voorkeursmethode om gegevens aan een set toe te voegen, of moet ik de hele filosofie van mijn sjabloon op zijn kop zetten en personen juist verwijderen uit een moederset, totdat ik het gewenste resultaat heb bereikt?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Combineren nageslacht van verschillende personen

18 feb 2016 08:00
Soms helpt het om er een nachtje over te slapen.
Ik denk dat de volgende oplossing werkt:

_SETBEGI(Groep1)
[?_FIRS?]?
_BEGI
_SETFILL(Groep2, _DESC)
_ELSE
_SETFILL(HulpGroep, _DESC)
_SETBEGI(HulpGroep)
_SETADD(Groep2)
_SETEND
_END
_SETEND

Ik zou nog wel willen horen of dit de meest efficiënte oplossing is, of dat je een soortgelijk probleem geheel anders moet aanpakken.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2016 08:03
De lay-outing is weggevallen uit de code. Hier een nieuwe poging om het idee leesbaar over te brengen:

_SETBEGI(Groep1)
[?_FIRS?]?
_BEGI
_SETFILL(Groep2, _DESC)
_ELSE
_SETFILL(HulpGroep, _DESC)
_SETBEGI(HulpGroep)
_SETADD(Groep2)
_SETEND
_END
_SETEND
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2016 08:06
Een hinderlijk eigenwijze website met betrekking tot white space, dus maar even vals gespeeld:

_SETBEGI(Groep1)
. [?_FIRS?]?
. _BEGI
. _SETFILL(Groep2, _DESC)
. _ELSE
. _SETFILL(HulpGroep, _DESC)
. _SETBEGI(HulpGroep)
. _SETADD(Groep2)
. _SETEND
. _END
_SETEND
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2016 09:31
Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden.
Als je éénmaal een_DESC loslaat op een _SET dan kun je niets meer anders met die set.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je begint met alle probands van de nageslachten in één set te zetten, en dan per proband een aparte set te maken met de uitwerking daarvan

dus iets van
_SETFILL(moederset, _FAMIFILE)
_STEBEGI(moederset)
_CODEINTE== WIE JE WILT HEBBEN ? _BEGI _SETADD(basis) _END
(hier kun je ook een functie voor maken die alle probands verzamelt.
_SETEND

_SETBEGI(basis)
_SETFILL(groep, _DESC)
_S_FUNCTIE
_SETEND

_WRITBEGI
print het bestand

_WRITEND

_FUNCBEGI(_S_FUNCTIE)
_SETBEGI(groep)
doe wat je moet doen en schrijf weg naar een printbestand
Doe dat met een append als je er één overzicht wilt hebben; anders een apart overzicht per proband
Als de groep klaar is dan eventueel
_SETCLR(groep)
_FUNCEND
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2016 19:26
Dag Han,

Bedankt voor je antwoord. Het voorstel om losse sets te maken voor alle probanden in de beginset is wat ik juist wilde voorkomen. Ik wilde één eindset waar al die nakomelingen in staan.
Met het stukje code dat ik vanochtend ineens bedacht bereik ik precies dat doel.

Toch bevreemd het me dat de Aldfaer sjabloontaal geen standaard functies kent voor het samenvoegen en doorsnijden van sets. Die had ik wel verwacht bij een databaseprogramma, wat ALdfaer in feite is.

Weet je of dit een bewuste keus is?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 feb 2016 20:46 - 18 feb 2016 20:47
Dag Michaël,
ik denk dat je niet doorgrond wat ik met het stukje code doe.
1. verzamel alle probands van wie een nageslacht overzicht moet komen
2. pel die set af; maak voor ieder een nageslacht en schrijf dat nageslacht weg in een apart bestand. Hou dat bestand open zodat de volgende met een append toegevoegd kan worden
3. als de 'proband'bestand afgewerkt is print dan het te printen bestand af.

In die ene eindset die jij had ben je wel het generatienummer kwijt.

Samenvoegen van bestanden kan toch met de bestaande code? Zo ook het halveren e.d.
Laatst bewerkt 18 feb 2016 20:47 door Han Kortekaas.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

21 feb 2016 14:04
Dag Han,

Je hebt helemaal gelijk dat ik niet goed doorgrond wat je met de code doet. Ik ben halverwege jouw programmeercursus blijven steken en zal die weer moeten oppakken en afmaken. In de tussentijd heb ik met vallen en opstaan wel de resultaten uit mijn database weten te persen die ik nodig had en om mij het leven eenvoudiger te maken heb ik de eenvoudige HTML-output in Excel ingelezen en ben daar toen met lieve lust handmatig aan het soretern geslagen.

Bedankt voor je aanwijzingen,

Michaël Boers
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena