Database stabiliteit

• Ron Kroese
  • Auteur

Database stabiliteit

05 jun 2014 16:04
Voor de tweede keer nu zijn er grote stukken van mijn Aldfaer database verdwenen.
De eerste keer verdwenen alle name die met A en B begonnen.
De tweede keer verdween alleen de namen die met A begonnen.

De eerste keer was ik bezig met het genereren van zeer grote rapporten, dus dacht ik "het zal iets zijn dat ik zelf gedaan hebt". Tot mijn schrik waren al mijn (20) backups ook corrupt. Omdat ik dagelijks met mijn en andere stambomen bezig been en soms 2 - 3 keer per dag Aldfaer op start en sluit was ik zo door me backups heen. Dus alle stukjes een beetje weer aan elkaar plakken.

Na een paar hectische maanden herstellen, waarin een goed merge-programma een duidelijk gemis was, merkte ik dat er weer iets mis was. Ik had het aantal backups vergroot tot 200 dus geen paniek. Door de grootte van de backup bestanden kon ik zien dat er iets mis was gegaan. Na het herstellen met dit bestand was ik maar 1 dag werk kwijt. Deze keer weet ik zeker dat ik niets bijzonder gedaan hebt.

Het is niet mijn bedoeling om iemand te beschuldigingen maar ik zou graag willen weten wat er fout ging en waarom? Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik een paar oude hulp bestanden hebt verwijderd, zo ja, hoe kan dat?

Tevens heeft iemand goede merge-programma ontwikkeld?

Ik heb gemerkte dat de gedcom's die ik maakte en in Gramps in las een heleboel lege "Unknown" personen opleverde. Dit omdat Gramps wel een merge programma heeft. Ik heb dit geprobeerd met en zonder Aldfaer extra's en met en zonder materiaal. Wel merkte ik dat voor een paar waar wel iets in stond personen waren waarvan de achternaam onbekend en dus op "nn" gezet was.

Ik zou hier graag een antwoord op willen hebben voor dat ik met Aldfaer verder ga.

Bij voorbaat dank

Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Arend

Re: Database stabiliteit

05 jun 2014 16:23 - 05 jun 2014 16:25
Het klinkt niet als een oplossing, maar als er vreemde en niet te traceren fouten zijn, is altijd de eerste vraag waar u Aldfaer heeft geinstalleerd als Windows Vista of hoger gebruikt?
Niet in c:\program files\aldfaer maar bijv in c:\aldfaer of d:\program files\aldfaer
Laatst bewerkt 05 jun 2014 16:25 door Arend.
Onderwerp is gesloten.
  • Ron Kroese
  • Auteur

05 jun 2014 17:53
Bedankt voor de snelle reactie. Al mijn Aldfaer bestanden staan in D:\Family\Aldfaer\ etc en ja ik had de installatie voorschriften gelezen.

Indien andere vragen hebt, stel ze a.u.b. zo dat we verder kunnen met het kern van het probleem.

groetjes
Ron
Onderwerp is gesloten.
  • Arend

05 jun 2014 21:32
Voor een stabiele database dient u Bestandsherstel (shift-ctrl-B of via het menu Stamboom) regelmatig te gebruiken. Zie wat de help daarvan zegt.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

05 jun 2014 21:48
Dag Ron,
Als je zegt al mijn bestanden staan in D:\Family\Aldfaer, neem ik aan dat dit de genealogiebestanden zijn. Maar waar is het programma geÏnstalleerd? Ook daar of toch in C:\Program Files,wat dus niet mag. Dat moet C:\Aldfaer zijn.
Onderwerp is gesloten.
  • J.Visser

06 jun 2014 08:56
Ron
Recent heb je ook een draadje gestart over grote rapporten, waar ik onderstaande zin in tegen kwam. Het lijkt dat je door eigen handelen kennelijk al eerder gegevens kwijt geraakt bent. Het is mij niet duidelijk wat je doet.
Jan Visser

Als ik de 'zeer grote voorgeslacht' en alle subroutines zelf vertaal loop ik dan tegen gecompareerd programma's aan?
Tevens ik zie dat door al mijn gerommel grote stukken database verdwenen zijn, dus alvast bedankt voor de moeite, terwijl ik de database herstel en controleer
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2014 09:59
Ron Kroese schreef : Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik een paar oude hulp bestanden hebt verwijderd?

Welke bestanden heb je verwijderd?

Paul
Onderwerp is gesloten.
  • Ron Kroese
  • Auteur

06 jun 2014 10:36
Ruud,

ja, de applicatie programma's staan in C:\Aldfaer\.... Mijn bestanden: database, materiaal, sjablonen etc staan in sub-directories van D:\Family\Aldfaer\....

Er was een tik foutje in mijn vorige incident geslopen er moest "gecompileerd" staan en niet gecompareerd.
Daar ik eerst mijn database weer moest herstellen (ik mis nog ca 2000 namen) ben nog niet aan het vertalen van sjabloon "zeer groot voorgeslacht1.6" toe gekomen. Ik wel gezien dat het deels gecompileerd is dus dat is niet een optie tenzij ik ze de-compileer en daar heb ik eerlijk zegt geen zin in. Dus omdat de rapporten hoofdzakelijk uit standaard zinnen bestaat was ik van plan om het handmatig te vertalen.

De eerste keer dat dit gebeurde dacht ik het iets was dat ik zelf gedaan had omdat ik het eea uit aan het proberen was met sjablonen, rapporten en grote bestanden. Van 40 jaar IT weet ik dat het afbreken van een hangend programma's vreemde fouten kan veroorzaken. Voor mij is een hangend programma één die een tijdje loopt dan niets meer doet (geen CPU geen IO) en niet tot een goed einde komt.
Tijdens het herstellen kwam ik er achter dat alle namen die beginnen met een A en een B verdwenen waren en met familie stammen zoals van Berge, Bakker en Blaauboer, doet dat pijn.

De tweede keer dat het gebeurde verdwenen alle de namen (ca 500) die met A beginnen. Het enige waar ik mee bezig was, door gebrek aan een merge programma, was het handmatig invoeren van personen, data en links. Ik heb wel een aantal kleine database bestanden die ik voor herstel gebruikte opgeruimd.

Arend,

Wat doet het "Bestandsherstel" precies behalve het her-koppelen van materiaal en personen? Wordt de database gereorganiseerd, zo ja hoe? Als ik naar de database kijk dan ziet het er naar uit als een "direct access" bestand.

Hoe dan ook dit verklaard nog niet waarom alle A's en of B's zomaar verdwijnen.

Ik ga eerst even met vakantie dus geen haast.

Nogmaals het interesserend mij niet wie or wat de oorzaak is, ik ben alleen geïnteresseerd in een oplossing.
Onderwerp is gesloten.
  • Ron Kroese
  • Auteur

06 jun 2014 10:43
Paul,

Ik had een aantal hulp Aldfaer database gecreëerd van oud gegevens om ze later te mergen in mijn hoofd database (ALDF bestand). Nadat ik ze in "flat-files" omgezet had voor handmatig invoer heb ik ze ge-delete.
Onderwerp is gesloten.
  • J.Visser

06 jun 2014 11:12
Ron
Ik denk dat u met uw 40 jaar IT ervaring toch buiten de lijnen van het stamboom programma aan het kleuren bent. U heeft het over hulp databases die later weer verwijderd worden en flat-files. Ik werk since 2002 met het programma en ben nog niet eerder tegengekomen dat personen waarvan de naam begint met A "zomaar" verdwenen zijn.
Ik zou tijdens uw vakantie een grondige analyse doen waar de problemen begonnen zijn. Ik zou hierbij nog eens naar uw eerste mailtjes naar de groep kijken over de grote bestanden en daarbij handmatig zaken wijzigen. U bent daarbij ook al delen van de database kwijtgeraakt.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2014 12:00
Ron,

In je berichten zie ik een aantal opmerkingen staan die mij de wenkbrauwen doen fronsen:

1. "Nadat ik ze (aldf-bestanden) in "flat-files" had omgezet ". Hoe en waarom doe je dit? aldf-bestanden dien je alleen in Aldfaer te openen; je dient ze niet in flat-files of andere files om te zetten.

2. "Als ik naar de database kijk dan ziet het er naar uit als een "direct access" bestand". Hoe doe je dit, kijken naar de database en daaruit deze conclusie trekken? Net als onder punt 1, open de database alleen in Aldfaer.

3. " Ik heb wel gezien dat het (zeer groot voorgeslacht 1.6) deels gecompileerd is ". Zeer groot voorgeslacht 1.6 is geschreven in de Aldfaer sjabloon taal en daar is niets aan te decompileren. Ik zie ook geen andere componenten die daar gebruikt worden waarvoor dat geldt.

Kortom, het kan zijn dat je precies weet wat je aan het doen bent, maar mocht je daar twijfels aan hebben dan herhaal ik het advies van Jan Visser: niet buiten de lijntjes kleuren. Ook ik ben nog niet eerder tegengekomen dat gegevens zomaar verdwijnen.

Paul
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

06 jun 2014 18:21
Dag Ron,
Ik ben het volkomen eens met het kommentaar van Jan en Paul. Ik denk dat ik van iemand met 40 jaar IT ervaring kan verwachten dat deze NIET een data base omzet in een tekstbestand (flat-file) en daarmede gaat stoeien. Ook niet dat deze zegt dat er gecompileerde elementen in een sjabloon zitten.
Maar ja je hebt je verbrand en zit nu wederom op de blaren.

Wat je IT ervaring is ....

Maar toch sterkte toegewenst van iemand met 52 jaar IT ervaring. Ja ja ik ken nog de anologe buizen computers
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena