vervaardigen grafisch parenteel

Lees meer

vervaardigen grafisch parenteel

10 nov 2024 10:28
Bij het maken van een grafisch parenteel viel me iets vreemds op. Er is een gezin (A) met 7 kinderen, waarbij bij ieder van de kinderen wordt vermeld: dezelfde als 1.4.3.1, 1.4.3.2 etc.De vader (en moeder) van deze personen staan in een paars blok, terwijl de man gewoonlijk in een geel blok staat en de vrouw in een paars blok. Als ik dan een generatie omhoog ga, kom ik bij een tante uit, en dat is uiteraard niet juist. Een generatie daarboven wordt wel weer juist weergegeven.Maar als ik nu klik op: dezelfde als 1.4.3.1, verschijnt dezelfde groep als A, die ik nu B zal noemen. En deze personen worden wel geheel juist weergegeven. De vader wordt nu in het geel weergegeven, met de moeder. Van deze persoon wordt ook de juiste ouders vermeld, in tegenstelling tot A.In het scherm waar de persoonsgegevens worden vermeld valt met niets bijzonders op. Het geheel bevreemdt me des te meer, als ik een tekstueel parenteel maak. Dan wordt alles geheel juist weergegeven, zonder dubbele vermeldingen. Is er een suggestie om dit probleem te verhelpen?Vriendelijke groet,Peter

Lees meer

Re: vervaardigen grafisch parenteel

10 nov 2024 11:09
heb het vermoeden dat het geslacht van de vader (gezin A) niet correct staat. Paarse blokken zijn vrouwelijk.

Lees meer

10 nov 2024 12:22
Peter,

De kleur van een blokje wordt bepaald door het geslacht van de persoon die bovenaan in het blokje staat. Kan het zijn dat in het eerste geval de moeder bovenaan staat met daaronder de vader en in het tweede blokje de vader bovenaan staat met daaronder de moeder?

Er is sprake van herhaling, b.v. als de vader en de moeder een gemeenschappelije voorouder hebben. In dat geval kan een persoon in de ene afstammingslijn als tante voorkomen en in de andere afstammingslijn als directe voorouder. Mogelijk is daar bij jou sprake van.

Paul

Lees meer

11 nov 2024 15:19
Hallo JayCee,
Het geslacht van de man is correct, dat is het eerste waar ik ook aan dacht. Ook dat de kleur bij man en vrouw verschillend is, is bekend. Ik had dat ook alleen maar vermeld om ook daarmee het verschil aan te geven.
Dank

Lees meer

11 nov 2024 15:38
Hallo Paul, 
Dat de kleur van het blokje wordt bepaald door het geslacht, is belend. Ik heb het ook alleen vermeld om aan te geven dat ook daar verschil in is. Je hebt helemaal gelijk, dat in het eerste geval de vrouw bovenaan staat en niet de man. Dat was me ook opgevallen. 
Beiden hebben niet dezelfde voorouder, jammer.
Dit is wat ik nu melden kan. Ik vraag me af wat er gebeurt als ik beiden loskoppel en onieuw de relatie aanbreng. Nogmaals in het scherm waar ik de personen vermeld is niets opvallends te zien.
groet,
Peter

Lees meer

11 nov 2024 17:09 - 11 nov 2024 17:09
Peter,

Uit het feit dat in het ene blokje de man bovenaan staat en in het andere de vrouw blijkt dat deze man en vrouw wel degelijk ergens een gemeenschappelijke voorouder hebben. Maak anders eens een voorbeeld waarin een neef en een nicht samen een kind hebben. Dus: Opa x Oma; deze hebben twee kinderen, Vader en Moeder. Vader heeft als partner Vrouw van Vader, Moeder heeft als partner Man van Moeder. Vader en Vrouw van Vader hebben een kind Neef. Moeder en Man van Moeder hebben een kind Nicht. Neef en Nicht hebben een kind Kind. Maak dan een parenteel van Opa, dan zie je wat jij beschrijft.

Paul
Laatst bewerkt 11 nov 2024 17:09 door Paul Kallenberg.

Lees meer

11 nov 2024 19:43
Paul,
Bijna opgelost denk ik! Je had gelijk, beiden hadden 2 generaties eerder, een gemeenschappelijke voorouder. Ik heb van beiden een kwartiesstaat gemaakt, deze naast elkaar gelegd, en zie daar het verschil.
Maar hoe nu verder? Deze voorouder de (voor)naam 1 letter veranderen of zijn er andere suggesties?

groet,
Peter

Lees meer

11 nov 2024 22:34
Peter,

Als dit inderdaad een gemeenschappelijke voorouder is hoef je niets te veranderen. Als het om twee verschillende personen gaat is er iets mis met een ouder-kind koppeling. Dan moet je het kind aan de juiste persoon koppelen. Dat kan een nieuwe persoon zijn of iemand die al in je bestand voorkomt.

Paul

Lees meer

12 nov 2024 09:05
Paul,
D at betekent dan, dat mijn "probleem" ng steeds blijft bestaan. Ga ik dat dan niet verhelpen door bijvoorbeeld bij 1 persoon achter de naam een punt te plaatsen, zodat de naam verandert, en na de produktie van het parenteel weer verwijder? Of ga ik dan weer iets anders verstoren?
Peter.  

Lees meer

12 nov 2024 09:52
Peter,

Wat is je probleem dat nog zou blijven bestaan?

Paul

Lees meer

12 nov 2024 10:22
Paul,
Het enige "probleem" dat dan nog bestaat, is het oorspronkelijke "probleem", de "slordigheid" van de vermelding van "dezelfde als.....". Maar terwijl ik dit typ realiseer ik me, dat dit altijd blijft bestaan en niet op te lossen Is?
Peter

Lees meer

12 nov 2024 11:03
Peter,

Dat is geen slordigheid, maar dat is bewust zo gemaakt. Het laat zien dat het parenteel daar niet verder wordt voortgezet, maar dat je daarvoor moet zijn bij de verwijzing. Als je dat niet wil, moet je in Extra -> Instellingen -> Rapporten -> Grafisch onder het kopje "Kwartierstaat en nageslacht" het item "Herhaling tonen" aanvinken.

Paul

Gemaakt door Kunena