- Bedankjes 0
na opstarten pc en 1e keer openen Aldfaer opslaanknop actief
- Han
- Auteur
Lees minder
Lees meer
na opstarten pc en 1e keer openen Aldfaer opslaanknop actief
03 jan 2024 15:16
Beste,
Als ik Aldfaer de 1e keer open na het opstarten van mijn pc is de opslaanknop meteen actief. Als ik dan in het register kijk ontbreken de laatste paar dagen ingevoerde gegevens. Als ik hem vervolgens afsluit en opnieuw opstart staan de laatst ingevoerde gegevens er wel weer en is opslaanknop niet meer actief. Ik heb al herhaalde malen de functies bestanden opschonen en bestandscontrole en reparatie uitgevoerd. Daar was wel iets veranderd zag ik, maar het bovenstaande probleem bleef! In het .log bestand zie ik dat er steeds zoveel records verwijderd worden. Wat betekend dit?
Wat te doen?
Alvast bedankt voor een oplossing.
Als ik Aldfaer de 1e keer open na het opstarten van mijn pc is de opslaanknop meteen actief. Als ik dan in het register kijk ontbreken de laatste paar dagen ingevoerde gegevens. Als ik hem vervolgens afsluit en opnieuw opstart staan de laatst ingevoerde gegevens er wel weer en is opslaanknop niet meer actief. Ik heb al herhaalde malen de functies bestanden opschonen en bestandscontrole en reparatie uitgevoerd. Daar was wel iets veranderd zag ik, maar het bovenstaande probleem bleef! In het .log bestand zie ik dat er steeds zoveel records verwijderd worden. Wat betekend dit?
Wat te doen?
Alvast bedankt voor een oplossing.
- Ruud de Ruiter
-
Re: na opstarten pc en 1e keer openen Aldfaer opslaanknop actief
03 jan 2024 17:26 - 03 jan 2024 17:28
Ik vermoed dat u een keer een vraagstelling zoals "bestand bewaren" met Nee heeft beantwoordt en vervolgens iets als "Vraag herhalen" ook met NEE.
Indien juist, Start Aldfaer, Open bestand en druk F11 in hetgeen één en ander terugzet naar default functies
Indien juist, Start Aldfaer, Open bestand en druk F11 in hetgeen één en ander terugzet naar default functies
Laatst bewerkt 03 jan 2024 17:28 door Ruud de Ruiter. Reden: default
- Han Kortekaas
-
03 jan 2024 17:33
Als u bij het heropenen van Aldfaer het opslag-icoontje zwart ziet betekent het dat het afsluitproces verstoord is. Dat kan zijn stroomafsluiting, deksel van LT sluiten, of als de stamboom in OneDrive staat een verstoring bij de synchronisatie.
- Han
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 jan 2024 18:19
Ik heb F11 geprobeerd, maar Ik druk eigenlijk bewust nooit op NEE, bij "vraag herhalen". Ik krijg dan ook altijd de vraag of ik op wil slaan bij afsluiten! Het vreemde is dat Aldfaer de ene keer wel meteen correct opstart, maar soms niet. Nu ging het goed dus ik kijk even hoe ie zich houdt. Bedankt voor de suggestie in ieder geval.
- Han
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 jan 2024 18:23
Dank voor uw antwoord! Het gaat om een pc. Mijn stamboombestand staat op de harde schijf en het veiligheidsbestand laat wegschrijven op Onedrive.
Wat ik het vreemdste vind is dat er altijd een of meerder dagen invoer weg zijn. En als ik afsluit zonder opslaan en opnieuw opstart staan de laatste ingevoerde dingen er weer.
Wat ik het vreemdste vind is dat er altijd een of meerder dagen invoer weg zijn. En als ik afsluit zonder opslaan en opnieuw opstart staan de laatste ingevoerde dingen er weer.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
05 jan 2024 10:37 - 05 jan 2024 10:38
Het stamboombestand staat wel op de harde schijf, maar bent u zeker dat de stamboom niet gesynchroniseerd is met OeDrive?
Laatst bewerkt 05 jan 2024 10:38 door JayCee.
- Jos van Rijn
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 13
05 jan 2024 15:34
"Mijn stamboombestand staat op de harde schijf en het veiligheidsbestand laat wegschrijven op Onedrive."
Dat laatste zal het probleem zijn !
Dat laatste zal het probleem zijn !
- Ruud de Ruiter
-
05 jan 2024 20:11
Jos,
kan het zijn dat je het stamboombestand weliswaar op de Hdisk hebt en daarmede werkt, maar dat je op de onedrive een kopie van dat stamboombestand synchroniseert en niet de onedrive gebruikt om bij afsluiten van Aldfaer de door Aldfaer gegeneerde veiligheidskopie daar weg te schrijven.
Alleen dat laatste is de juiste werkwijze
kan het zijn dat je het stamboombestand weliswaar op de Hdisk hebt en daarmede werkt, maar dat je op de onedrive een kopie van dat stamboombestand synchroniseert en niet de onedrive gebruikt om bij afsluiten van Aldfaer de door Aldfaer gegeneerde veiligheidskopie daar weg te schrijven.
Alleen dat laatste is de juiste werkwijze
- Han
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
06 jan 2024 13:53
Mijn stamboombestand dat ik open en bewerk staat op mijn harde schijf en alleen de veiligheidskopie wordt opgeslagen op Onedrive (automatisch bij afsluiten geselecteerd).
Ik schets voor de zekerheid nog een keer wat er gebeurd:
Ten eerste gebeurd het niet iedere keer, want soms gaat het meteen goed.
Maar als ik, nadat ik mijn pc het opgestart de eerste keer Aldfaer open, en het gaat mis dan opent ie altijd met de personenlijst. Als ik die sluit dan zie ik dat het opslaan icoon actief is. Als ik dan vervolgens weer in de personenlijst kijk dan missen er enkele dagen ingevoerde gegevens. Als ik vervolgens zonder op te slaan aldfaer afsluit en opnieuw opstart is alles goed. Geen actief opslaan icoontje en alle gegevens staan er weer.
Ik schets voor de zekerheid nog een keer wat er gebeurd:
Ten eerste gebeurd het niet iedere keer, want soms gaat het meteen goed.
Maar als ik, nadat ik mijn pc het opgestart de eerste keer Aldfaer open, en het gaat mis dan opent ie altijd met de personenlijst. Als ik die sluit dan zie ik dat het opslaan icoon actief is. Als ik dan vervolgens weer in de personenlijst kijk dan missen er enkele dagen ingevoerde gegevens. Als ik vervolgens zonder op te slaan aldfaer afsluit en opnieuw opstart is alles goed. Geen actief opslaan icoontje en alle gegevens staan er weer.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
06 jan 2024 15:12
Han,
Hetgeen u beschrijft is een gevolg van handelingen die u zelf hebt gedaan, zoals bv de ene keer handmatig opslaan en de andere keer niet. Aldfaer opent altijd zoals de situtatie was bij het laatst afsluiten, d.w.z. de personenlijst opent bij het starten van Aldfaer omdat deze open stond bij het laatst afsluiten, en dit geldt voor alle vensters.
Dat de stamboom op de harde schijf staat heeft iedereen wel begrepen, maar u heeft nog niet bevestigd of die, al dan niet, met OneDrive gesynchronyseerd is.
Door te sorteren op de kolom 'Gewijzigd' van de personenlijst kunt u de laatste datum van invoer nagaan, weliswaar alleen voor de gegevens in de pimaire invoer.
Hetgeen u beschrijft is een gevolg van handelingen die u zelf hebt gedaan, zoals bv de ene keer handmatig opslaan en de andere keer niet. Aldfaer opent altijd zoals de situtatie was bij het laatst afsluiten, d.w.z. de personenlijst opent bij het starten van Aldfaer omdat deze open stond bij het laatst afsluiten, en dit geldt voor alle vensters.
Dat de stamboom op de harde schijf staat heeft iedereen wel begrepen, maar u heeft nog niet bevestigd of die, al dan niet, met OneDrive gesynchronyseerd is.
Door te sorteren op de kolom 'Gewijzigd' van de personenlijst kunt u de laatste datum van invoer nagaan, weliswaar alleen voor de gegevens in de pimaire invoer.
- Han
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
06 jan 2024 20:43
Best Jay
Wat u beschrijft is mij bekend en dat is hier niet het geval. Als ik afsluit met de personenlijst dicht opent Aldfaer als het fout gaat altijd met de personenlijst open. Ik zal het goed in de gaten houden.
Mijn harde schijf is niet gesynchroniseerd met met Ondedrive.
Ik ken ook de de kolom gewijzigd, en daarin zie ik de ontbrekende dagen invoer die er na opnieuw opstarten van Aldfaer wel weer staan.
Wat u beschrijft is mij bekend en dat is hier niet het geval. Als ik afsluit met de personenlijst dicht opent Aldfaer als het fout gaat altijd met de personenlijst open. Ik zal het goed in de gaten houden.
Mijn harde schijf is niet gesynchroniseerd met met Ondedrive.
Ik ken ook de de kolom gewijzigd, en daarin zie ik de ontbrekende dagen invoer die er na opnieuw opstarten van Aldfaer wel weer staan.
- Ruud de Ruiter
-
07 jan 2024 12:51
Han,
Start Aldfaer
Stamboombestand opent
Indien geopend, sluit Personenlijst
Sluit Aldfaer
Start Aldfaer – de personenlijst mag dan niet openen
Noteer het pad in de koplijst van Aldfaer inclusief het aantal personen
Bovenstaand is de juiste werkwijze van Aldfaer
Open de personenlijst
Sluit Aldfaer
Start Aldfaer
Stamboombestand opent
Personenlijst opent
Bij een juiste werking dient dit hetzelfde aantal personen te vermelden
Zet het resultaat op het forum.
Indien het volgens u fout is gegaan, noteer het pad in de koplijst van Aldfaer inclusief het aantal personen en meldt dit
Start Aldfaer
Stamboombestand opent
Indien geopend, sluit Personenlijst
Sluit Aldfaer
Start Aldfaer – de personenlijst mag dan niet openen
Bovenstaand is de juiste werkwijze van Aldfaer
Open de personenlijst
Sluit Aldfaer
Start Aldfaer
Stamboombestand opent
Personenlijst opent
Bij een juiste werking dient dit hetzelfde aantal personen te vermelden
Zet het resultaat op het forum.
Indien het volgens u fout is gegaan, noteer het pad in de koplijst van Aldfaer inclusief het aantal personen en meldt dit