V-Kopie met Materiaal

Lees meer

V-Kopie met Materiaal

17 dec 2023 17:05
Ik heb in mijn *.aldf bestanden een map Materiaal per stamboom. Dit omdat de *.aldf bestanden hoe dan ook geen verbinding met elkaar hebben. Tevens werk ik met zowel Aldfaer_prog en Aldfaer_data op een externe harde schijf “T” waarbij het pad voor de V-Kopie is toegewezen naar C:\Aldfaer_VK.

Je zou denken, dat in dat geval een voldoende bescherming aanwezig is.
Helaas, tenzij ik mij vergis wordt in een V-Kopie met Materiaal alleen gekoppeld materiaal opgenomen. Hetgeen betekent in geval dat als een V-Kopie op een extern medium wordt geplaatst of programma Aldfaer en materiaal op een extern medium staan en de V-Kopie op de gebruikte PC wordt geplaatst, het eventuele (nog) niet gekoppeld materiaal verloren kan gaan.
Hoe kan niet gekoppeld materiaal ontstaan? Als een voorbeeld, iemand heeft voor mij het overlijden register van een parochie (slecht) gefotografeerd. Ik, en ik denk ook anderen, begin(nen) dan met de foto’s te bewerken om deze, in latijn geschreven, registers te bewerken teneinde deze leesbaar en bruikbaar te maken. Dat kan maanden zo niet jaren werk betekenen en eerst dan kunnen de resultaten in het genealogiebestand verwerkt worden.

Mijn bestanden:
Bestand 1 – 32845 personen,
VK zonder materiaal 2.5 MB, VK met materiaal 785 MB, Map materiaal 1.9 GB
Bestand 2 – 82318 personen,
VK zonder materiaal 7.4 MB, VK met materiaal 1.7 GB, Map materiaal 18 GB

Aangezien het materiaal voor de overgrote meerderheid uit fotomateriaal bestaat, bevestigt dit mijn vermoeden dat alleen gekoppeld materiaal in een VK met materiaal wordt opgenomen. Hetgeen betekent dat in geval van een crash een veelheid van materiaal verloren gaat.
Wat mij terugbrengt naar een eerdere wens om het automatisch uitvoeren van een handmatige VK inclusief Controle en Reparatie, met (dus alleen gekoppeld) Materiaal te kunnen “programmeren” uit te breiden met een optie om al het materiaal in een soortgelijke VK op te kunnen nemen en dit periodiek, b.v. de eerste dag van een maand of bij het eerstvolgend sluiten van Aldfaer na die dag, uit te voeren

Lees meer

Re: V-Kopie met Materiaal

17 dec 2023 17:42
VK's hebben in het verleden altijd uitsluitend gekoppeld materiaal opgenomen. Nimmer de volledige inhoud van het Materiaal-pad.

Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om back-ups van zijn/haar PC te maken en die veilig te stellen. Zie de Help

Lees meer

17 dec 2023 19:09
Ruud,
Ik hanteer een andere werkwijze om dit te voorkomen.
Het origineel bestand wordt bewaard in een eigen map Genealogie/Materiaal' buiten Aldfaer. Bij het koppelen van een bestand vraagt Aldfaer vriendelijk of het bestand verplaatst dan wel gekopieerd moet worden. Mijn antwoord is altijd 'Kopiëren'. Dit maakt dat de Aldfaer map Materiaal uitsluitend gekoppeld materiaal bevat en het orgineel velig bewaard blijft.

Lees meer

17 dec 2023 23:23
Ik heb het al eerder laten weten dat ik de volledige materiaalmap èn de VK_map laat synchroniseren door OneDrive.

Lees meer

18 dec 2023 07:48 - 18 dec 2023 08:00
OneDrive benadering was al overwogen, maar dat werkt niet bij mobiel gebruik. Idem voor "kopieer" oplossing want het materiaalbestand staat op de externe schijf.
Het ligt voor de hand dat een handmatige VK met al dan niet al het materiaal, uitsluitend op één "eigen" computer uitgevoerd wordt want je kan de gastgever niet met meerdere GB opzadelen.
Laatst bewerkt 18 dec 2023 08:00 door Ruud de Ruiter.

Gemaakt door Kunena