Af en toe werkt de zekerheidsstatus bij huwelijk niet

• Karen
  • Auteur
Lees meer

Af en toe werkt de zekerheidsstatus bij huwelijk niet

10 dec 2023 18:21
Beste mensen van de helpdesk,
Ik ben afgelopen week overgegaan op de nieuwst versie 10.1 en loop tegen enkele zaken aan bij huwelijken wanneer ik aan een persoon meerdere huwelijken heb hangen en wil aangeven wat de zekerheid is of de volgorde wil veranderen werkt dit af en toe niet:

Als ik een huwelijk heb ingevoerd met getuigen kan ik soms de betrouwbaarheid van dat huwelijk niet wijzigen. Dat werk pas weer als ik er eerst een "relatie onbekend" van heb gemaakt, dan de status aanhang en vervolgens opnieuw de getuigen aanhang.
Idem wanneer ik bij meerdere huwelijken de volgorde handmatig wil instellen.

Gek genoeg werkt het bij meerdere huwelijken wel bij degenen die ik onder een vorige versie heb ingevoerd (ik ging over van versie 8-nog wat naar 10.1).

Is er wellicht een instelling die veranderd is, die ik over het hoofd gezien heb, die dit gedrag kan verklaren?

Hartelijke groet,
Karen Mulders

Lees meer

Re: Af en toe werkt de zekerheidsstatus bij huwelijk niet

10 dec 2023 21:07
Karen,
Controleer of in de instellingen > Venster > Hoofdvenster een vink staat bij 'Zekerheid zichtbaar'.

Lees meer

10 dec 2023 21:54
Karen,

Probeer ook even Stamboom -> Bestand opschonen en Stamboom -> Bestandscontrole en -reparatie.

Paul

Lees meer

29 jun 2024 11:40 - 29 jun 2024 11:42
Ik zie bij mij nu hetzelfde verschijnsel. In dit geval een persoon met drie huwelijken, waarvan ik er twee als onbetrouwbaar wil bestempelen.
Ik heb "Bestand opschonen" en "Bestandcontrole en reparatie" uitgevoerd, maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Bij andere personen met één, twee of drie huwelijken kan ik wèl de betrouwbaarheid wijzigen.

Het afsluiten en opnieuw opstarten van Aldfaer lost het probleem niet op.
Het feit of er een commentaar is ingevuld bij het huwelijk, maakt niet uit of het wijzigen van de betrouwbaarheid succesvol kan worden gewijzigd of niet.

Als ik een veiligeheiskopie van mijn Aldfaer 10.1 stamboom daarna open met Aldafer 11.0RC, dan kan ik van de gewraakte huwelijken wèl de betrouwbaarheid wijzigen.
Als ik dezelfde truc probeer uit te voeren met Aldfaer 10.1, geeft dat geen goed resultaat.
Wat wel opvalt is dat, zodra ik aangeef dat de betrouwbaarheid gewijzigd moet worden, dat dan het Floppydisk-symbool actief wordt. Er wordt dus herkend dat er een data wijziging is doorgevoerd. Maar het betrouwbaarheidssymbool is niet op het beeldscherm zichtbaar.

Michaël
Laatst bewerkt 29 jun 2024 11:42 door Michaël Boers.

Lees meer

29 jun 2024 11:56 - 29 jun 2024 11:57
Ik zie nu pas de tip van Han Kortekaas in: www.aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/7836-...rsie-10-1.html#46096
Deze oplossing werkt bij mij ook.
Uiteraard moest ik na het wijzigen van de betrouwbaarheid de datum-, plaats- en bronvelden weer terug kopiëren van Burgerlijk naar Kerkelijk huwelijk.

Michaël
Laatst bewerkt 29 jun 2024 11:57 door Michaël Boers.

Gemaakt door Kunena