- Bedankjes 0
familienaam voor 1600
- Henry van de Wal
- Auteur
Lees minder
Lees meer
familienaam voor 1600
28 nov 2023 13:31
Beste panellid, op gegeven moment staan er geen familienamen meer in de DTB boeken maar "zoon of dochter van.."
Ik heb 2 vragen mbt veld familienaam,
- de familienaam wordt in de tijd verschillend gespeld, loopt de parenteel dan toch door of selecteert ie op familienaam?
- als voor 1600 geen familienaam bekend is moet kan ik dan invullen, de familienaam of niets?
met vriendelijke groet, Henry van de Wal.
Ik heb 2 vragen mbt veld familienaam,
- de familienaam wordt in de tijd verschillend gespeld, loopt de parenteel dan toch door of selecteert ie op familienaam?
- als voor 1600 geen familienaam bekend is moet kan ik dan invullen, de familienaam of niets?
met vriendelijke groet, Henry van de Wal.
- Ruud de Ruiter
-
Re: familienaam voor 1600
28 nov 2023 16:21
naam doorlopen: ja loopt door. Denk ook aan de functie "Sorteren asl"
voor1600: ik zou de oudst bekende familienaam blijven gebruiken teneinde "leesbaarheid" van rapporten te behouden
voor1600: ik zou de oudst bekende familienaam blijven gebruiken teneinde "leesbaarheid" van rapporten te behouden
- Frank
-
28 nov 2023 17:39 - 28 nov 2023 17:40
Hoi Henry,
Eigenlijk een vraag die hier niet thuishoort
Dan Toch:
Kijk of de naam voor die tijd al voor komt, bij de notaris gegevens etc.
Ja volg deze achternaam, soms op oud Nederlands geschreven.
Plaatsen waren in die tijd zo klein vaak minder dan 1.000 inwoners dat patroniem voldoende was op het kind aan de juiste vader te koppelen in de DTB periode. die rond 1600 of even hierna pas werd genoteerd.
Achternaam voor die tijd niet meer te vinden in die plaats of omgeving, ga verder op patroniem. en maak gezinsreconstructies om de moeder haar naam te vinden.
suc6
Eigenlijk een vraag die hier niet thuishoort
Dan Toch:
Kijk of de naam voor die tijd al voor komt, bij de notaris gegevens etc.
Ja volg deze achternaam, soms op oud Nederlands geschreven.
Plaatsen waren in die tijd zo klein vaak minder dan 1.000 inwoners dat patroniem voldoende was op het kind aan de juiste vader te koppelen in de DTB periode. die rond 1600 of even hierna pas werd genoteerd.
Achternaam voor die tijd niet meer te vinden in die plaats of omgeving, ga verder op patroniem. en maak gezinsreconstructies om de moeder haar naam te vinden.
suc6
Laatst bewerkt 28 nov 2023 17:40 door Frank .
- Henry van de Wal
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
02 dec 2023 09:44
hartelijk dank voor uw antwoorden, ik ga ermee aan de slag.
Fijn weekend en hartelijke groet, Henry
Fijn weekend en hartelijke groet, Henry
- Han Kortekaas
-
02 dec 2023 10:15
Henry,
er zijn meerdere methodes om die vast te leggen. Zie deze bijdrage Patroniemen op dit forum.
er zijn meerdere methodes om die vast te leggen. Zie deze bijdrage Patroniemen op dit forum.