- Bedankjes 0
invoeren van plaatsnamen / gebruik van standaard plaatsnamen
- Derek v. Giroulle
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
invoeren van plaatsnamen / gebruik van standaard plaatsnamen
24 nov 2023 16:24
Ik weet niet of het een bestaande suggesties is, maar ik ga het balonnetje toch maar oplaten,
Ik ben een beetje Lydexisch mijn vinger willen nog wel eens in de verkeerde volgorder triggeren bij het aanslaan van de toesten.
Ik maak dus wel al een schrijffouten.. anderwijds houd ik eraan om een plaatsnamen historisch correct in te voeren, dat wil zeggen dat ik voor bijvoorbeeld Antwerpen heeft een lijst van namenversies
bijvoorbeeld is de plaatsnaam Antwerpen, Antwerpen, België pas vanaf 1830 ( eigenlijk 1831) van toepassing (stad, provincie, land)
en vanaf 1983 is dat eigenlijk Antwerpen, Antwerpen, Antwerpen, België (met district)
voor die tijd heette de stad
- Antwerpen, Antwerpen, Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830)
- Antwerpen, Twee Nethen, Zuidelijke Nederlanden, Empire Française (1804-1814)
- Antwerpen, Twee Nethen, Zuidelijke Nederlanden, République Française (1795-1803)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Oostenrijkse Nederlanden (1715-1794)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Spaanse Nederlanden (1585-1714)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Verenigde Provincien der Nederlanden (1543-1584)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Habsburgse Nederlanden (1482-1542)
Althans dat is wat ik na enig zoekwerk heb kunnen uitvogelen
Mijn sugggestie is dat wanneer ik een nieuwe plaatsnaam invoer ik de mogelijkheid krijg om een naam te selecteren uit een lijst van gelijkaardige namen die reeds voorkomen?
-
Ik ben een beetje Lydexisch mijn vinger willen nog wel eens in de verkeerde volgorder triggeren bij het aanslaan van de toesten.
Ik maak dus wel al een schrijffouten.. anderwijds houd ik eraan om een plaatsnamen historisch correct in te voeren, dat wil zeggen dat ik voor bijvoorbeeld Antwerpen heeft een lijst van namenversies
bijvoorbeeld is de plaatsnaam Antwerpen, Antwerpen, België pas vanaf 1830 ( eigenlijk 1831) van toepassing (stad, provincie, land)
en vanaf 1983 is dat eigenlijk Antwerpen, Antwerpen, Antwerpen, België (met district)
voor die tijd heette de stad
- Antwerpen, Antwerpen, Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830)
- Antwerpen, Twee Nethen, Zuidelijke Nederlanden, Empire Française (1804-1814)
- Antwerpen, Twee Nethen, Zuidelijke Nederlanden, République Française (1795-1803)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Oostenrijkse Nederlanden (1715-1794)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Spaanse Nederlanden (1585-1714)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Verenigde Provincien der Nederlanden (1543-1584)
- Antwerpen, Markgraafschap Antwerpen, Hertogdom Brabant, Habsburgse Nederlanden (1482-1542)
Althans dat is wat ik na enig zoekwerk heb kunnen uitvogelen
Mijn sugggestie is dat wanneer ik een nieuwe plaatsnaam invoer ik de mogelijkheid krijg om een naam te selecteren uit een lijst van gelijkaardige namen die reeds voorkomen?
-
- Ruud de Ruiter
-
Re: invoeren van plaatsnamen / gebruik van standaard plaatsnamen
24 nov 2023 17:52 - 24 nov 2023 18:44
Derek.
Volgens mij heb je helemaal geen lijst nodig.
De afkorting voor de provincie Antwerpen is ANT
In 2 letter code is de afkorting voor België BE
Dus voor mij is de invoer Antwerpen, ANT BE
Voor mijzelf is die bovenstaande voldoende.
U wenst echter historische plaatsnamen te gebruiken.
Wat ik zou doen is om te beginnen middels Menu > Onderhoud > Plaats uw varianten te sorteren als Antwerpen
Voor de diverse historische plaatsnamen:
Antwerpen, ANT BE, 1815 gevolgd voor de passende omschrijving zodanig dat automatisch aanvullen kan werken
en dit voor alle periodes.
Voordeel: automatisch aanvullen werkt dan maar vergeet niet het sorteren als toe te voegen,
Aanvulling: het voldoet om te werken met
Antwerpen 1815-1830 Koninkrijk der Nederlanden
Antwerpen 1804 etc
om het automatisch aanvullen te laten werken. Dus plaats, Periode, Omschrijving
(info) Voor geïnteresseerden:
Ik gebruik een Excel met provincie codes voor meerdere landen inclusief 2 en 3 letter codes voor de wereld
Volgens mij heb je helemaal geen lijst nodig.
De afkorting voor de provincie Antwerpen is ANT
In 2 letter code is de afkorting voor België BE
Dus voor mij is de invoer Antwerpen, ANT BE
Voor mijzelf is die bovenstaande voldoende.
U wenst echter historische plaatsnamen te gebruiken.
Wat ik zou doen is om te beginnen middels Menu > Onderhoud > Plaats uw varianten te sorteren als Antwerpen
Voor de diverse historische plaatsnamen:
Antwerpen, ANT BE, 1815 gevolgd voor de passende omschrijving zodanig dat automatisch aanvullen kan werken
en dit voor alle periodes.
Voordeel: automatisch aanvullen werkt dan maar vergeet niet het sorteren als toe te voegen,
Aanvulling: het voldoet om te werken met
Antwerpen 1815-1830 Koninkrijk der Nederlanden
Antwerpen 1804 etc
om het automatisch aanvullen te laten werken. Dus plaats, Periode, Omschrijving
(info) Voor geïnteresseerden:
Ik gebruik een Excel met provincie codes voor meerdere landen inclusief 2 en 3 letter codes voor de wereld
Laatst bewerkt 24 nov 2023 18:44 door Ruud de Ruiter. Reden: aanvulling
- Frank
-
27 nov 2023 17:50
Beste Derek,
Mooie lijst en je hebt helemaal gelijk qua periode maar,
Belangrijk is waar kan je de gegevens zoeken die je wilt inzien.
In dit geval plaats, provincie en landcode.
Ieder is geheel vrij om dit zelf verder in te vullen.
Maar bedenk ook even hoe de uitdraaien eruit zullen zien met deze lange teksten.
Dus bij voorkeur zo kort mogelijk.
Vul zelf in :
(wijk of deelplaats) plaats, provincie, land
Zoals men dit in het bewuste land geschreven word.
Om zoeken te vergemakkelijken.
@ Ruud,
Kan je dit excel naar me mailen.
Mooie lijst en je hebt helemaal gelijk qua periode maar,
Belangrijk is waar kan je de gegevens zoeken die je wilt inzien.
In dit geval plaats, provincie en landcode.
Ieder is geheel vrij om dit zelf verder in te vullen.
Maar bedenk ook even hoe de uitdraaien eruit zullen zien met deze lange teksten.
Dus bij voorkeur zo kort mogelijk.
Vul zelf in :
(wijk of deelplaats) plaats, provincie, land
Zoals men dit in het bewuste land geschreven word.
Om zoeken te vergemakkelijken.
@ Ruud,
Kan je dit excel naar me mailen.
- Ruud de Ruiter
-
27 nov 2023 20:38 - 27 nov 2023 20:39
Frank,
re Excel: moet je wel je e-mail adres in je profiel vermelden.
re Plaatsnaam
Je begint met wat voor mij "achteraan" moet staan.
Ik gebruik: plaats, provincie, land, b.v. Den Haag, ZH NL
Heb ik een plaats nodig voor Begraven dan wordt dat b.v.:
Den Haag, ZH, NL - Ockenburg
Tik Ik Den H dan wordt dat aangevuld tot Den Haag, ZH NL
Vul ik dat aan met een - dan wordt dat (als het voorheen gebruikt was) aangevuld tot Den Haag, ZH, NL - Ockenburg
In andere landen kan je met de Postcode werken maar een voorvader uit 1720 geboren in 75012 Parijs vindt ik persoonlijk een beetje vreemd . . .
re Excel: moet je wel je e-mail adres in je profiel vermelden.
re Plaatsnaam
Je begint met wat voor mij "achteraan" moet staan.
Ik gebruik: plaats, provincie, land, b.v. Den Haag, ZH NL
Heb ik een plaats nodig voor Begraven dan wordt dat b.v.:
Den Haag, ZH, NL - Ockenburg
Tik Ik Den H dan wordt dat aangevuld tot Den Haag, ZH NL
Vul ik dat aan met een - dan wordt dat (als het voorheen gebruikt was) aangevuld tot Den Haag, ZH, NL - Ockenburg
In andere landen kan je met de Postcode werken maar een voorvader uit 1720 geboren in 75012 Parijs vindt ik persoonlijk een beetje vreemd . . .
Laatst bewerkt 27 nov 2023 20:39 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank
- Derek v. Giroulle
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
29 nov 2023 11:54
Ruud,
Zeer interssant systeem met die 3 letter codes, moet ik echt over nadenken , en hoe zou jij die historische benamingen als Hertogdom Brabant doen , zou je ook de Franse benamingen voor het dept. Deux Nethes, en Pays-Bas du Sud (?) want op de acten staat in het beste geval allen de Stad of de parochie ?
Wat ik met de (keuze)lijst bedoelde was eigenlijk als je begint te typen in het veld plaats dat je onder het invoerveld een keuzelijst krijgt van de plaatsnamen die al ingevoerd zijn ( zoals je die met onderhoud-plaatsnaam krijgt voorgeschoteld) waaruit je de naam kan vervolledigen
Zeer interssant systeem met die 3 letter codes, moet ik echt over nadenken , en hoe zou jij die historische benamingen als Hertogdom Brabant doen , zou je ook de Franse benamingen voor het dept. Deux Nethes, en Pays-Bas du Sud (?) want op de acten staat in het beste geval allen de Stad of de parochie ?
Wat ik met de (keuze)lijst bedoelde was eigenlijk als je begint te typen in het veld plaats dat je onder het invoerveld een keuzelijst krijgt van de plaatsnamen die al ingevoerd zijn ( zoals je die met onderhoud-plaatsnaam krijgt voorgeschoteld) waaruit je de naam kan vervolledigen
- Derek v. Giroulle
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
29 nov 2023 11:57
inder daa die lange teksten had ik al opgemerkt dat die problemen geven, ook in andere schermen zoals Feiten , en dat is ook zo met die lange citaten referenties
- Ruud de Ruiter
-
29 nov 2023 14:41
Derek
Een mogelijke benadering:
Begin een Excel met die historische namen:
Beginjaar > Eindjaar > Omschrijving.
Print dat asl PDF
Koppel dat bij "passende" personen.
Hoe onderhoud? Simpel verwerken in de Excel en vervolgens print PDF met DEZELFDE naam en map en vervang de aanwezige. Na een wijziging is de update automatisch want Aldfaer kijkt alleen naar pad en naam en niet naar de aanmaakdatum. Dus alle wijzingen worden overal aangepast
Ruud
Een mogelijke benadering:
Begin een Excel met die historische namen:
Beginjaar > Eindjaar > Omschrijving.
Print dat asl PDF
Koppel dat bij "passende" personen.
Hoe onderhoud? Simpel verwerken in de Excel en vervolgens print PDF met DEZELFDE naam en map en vervang de aanwezige. Na een wijziging is de update automatisch want Aldfaer kijkt alleen naar pad en naam en niet naar de aanmaakdatum. Dus alle wijzingen worden overal aangepast
Ruud