Patroniemen

• Jozé van der Kolk
  • Auteur
Lees meer

Patroniemen

03 okt 2023 22:14 - 03 okt 2023 22:21
Goedenavond, Ik heb een vraag aan de makers.

Ik zit hier regelmatig een patroniem in te voeren als achternaam, om dan later toch het patroniem achter de voornaam te plaatsen en een gevonden achternaam in te voeren.
Soms vind je die achternaam natuurlijk niet...
Ik zit hier vaak met een vriend samen te stambomen en laatst hadden we het idee dat het wel jammer was dat je het patroniem niet op een apart veld kon invoeren.
Zodat je dan ook wat makkelijker kan zien bij welke vader ze horen, maar ook dat je ziet dat bijvoorbeeld Hendriks hier niet de achternaam is, maar de naam van de vader....
Ik denk dat ik er persoonlijk een vakantieklus van zou maken om al mijn namen apart in te voeren... (vakantie = geen internet beschikbaar)
Ik ben in 2003 begonnen en heb ruim 19000 namen er in staan...
(overigens maak ik ook wel eens voor anderen een boom... heb er inmiddels 6 staan...)

Met mijn vriendelijke groet en grote dank voor jullie vele werk, waar ik dus dankbaar gebruik van maak!

Jozé van der Kolk
Laatst bewerkt 03 okt 2023 22:21 door Jozé van der Kolk. Reden: was vergeten mijn naam er onder te zetten...

• Jozé van der Kolk
  • Auteur
Lees meer

Re: Patroniemen Vraag aan de makers

17 okt 2023 13:15 - 17 okt 2023 14:11
Patroniemen
Categorie: Helpdesk

Goedenavond, Ik heb een vraag aan de makers.
Deze vraag eerder gesteld maar niet opgemerkt? Dus ik probeer het nogmaals..

Ik zit hier regelmatig een patroniem in te voeren als achternaam, om dan later toch het patroniem achter de voornaam te plaatsen en een gevonden achternaam in te voeren.
Soms vind je die achternaam natuurlijk niet...
Ik zit hier vaak met een vriend samen te stambomen en laatst hadden we het idee dat het wel jammer was dat je het patroniem niet op een apart veld kon invoeren.
Zodat je dan ook wat makkelijker kan zien bij welke vader ze horen, maar ook dat je ziet dat bijvoorbeeld Hendriks hier niet de achternaam is, maar de naam van de vader....
Ik denk dat ik er persoonlijk een vakantieklus van zou maken om al mijn namen apart in te voeren... (vakantie = geen internet beschikbaar)
Ik ben in 2003 begonnen en heb ruim 19000 namen er in staan...
(overigens maak ik ook wel eens voor anderen een boom... heb er inmiddels 6 staan...)

Met mijn vriendelijke groet en grote dank voor jullie vele werk, waar ik dus dankbaar gebruik van maak!

Jozé van der Kolk

Dit bericht is toegevoegd aan het bestaande onderwerp. Liever geen nieuw onderwerp starten.

webmaster
Laatst bewerkt 17 okt 2023 14:11 door Webmaster.

Lees meer

Re: Patroniemen

17 okt 2023 14:11
Ik ben geen maker doch hierbij mijn persoonlijke benadering van het gegeven:
In genealogie is de achternaam, c.q.patroniem, vermeld op de geboorteakte de enige juiste welke (tijdelijk?) wordt ingevuld.
Wordt de juiste achternaam later gevonden - vader's naam - dan wordt de patroniem vervangen door 'vader's achternaam(nat. patroniem)',(nat.= latijnse afkorting voor 'geboren'). B.v. Hendriks (nat. Jacobszoon). Deze methode toont duidelijk het verband tussen de twee achternamen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jozé van der Kolk

Lees meer

17 okt 2023 14:16
En als ik aan de suggestie mag toevoegen;
De naam "Hendriks (nat. Jacobsz)" kan via Onderhoud achternaam gesorteerd worden als "Hendriks"

• Jozé van der Kolk
  • Auteur
Lees meer

02 nov 2023 15:32
Ik begrijp uw antwoord... Het is vaak bij de doop al duidelijk dat het dan een patroniem betreft. Vaak vul ik het in als achternaam, om dan eventueel later te veranderen in (voorbeeld) voornaam Jan Jacobszoon Hendriks. Het lijkt ons gewoon waardevol om een apart veld te hebben voor (in dit geval) Jacobszoon.
Dit veld zou dan bij gebrek aan achternaam alfabetisch op patroniem in de lijst namen komen.
In het begin (25 jaar geleden) heb ik zo'n naam ook wel eens alleen bij de voonaam ingevuld en dat zal ik dan nu toch maar eens veranderen...
met dank, Jozé van der Kolk

Lees meer

02 nov 2023 23:27 - 02 nov 2023 23:43
Er is nog een andere methode om het patroniem vast te leggen in een Overig feit met als Categorie 'Patroniem'. Het is maar net hoe u er mee om wenst te gaan.

Ik hanteer zelf nog een andere methode. Vooreerst leg ik de voornaam + patroniem vast en als ik later de familienaam ontdek geef ik die in als geheime tekst.

De geheime tekst neem ik verder op via Onderhoud met als achternaam "Sorteer als' = Kamp waardoor de Personenlijst altijd op familienaam - voornamen - geboortedatum gesorteerd kan worden.
Laatst bewerkt 02 nov 2023 23:43 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jozé van der Kolk

• Jozé van der Kolk
  • Auteur
Lees meer

03 nov 2023 21:58
Meneer Kortekaas,
Dank voor uw ideeën! Ik ga daar samen met mijn stambuddy eens over buigen!

Met mijn groet,
Jozé van der Kolk

Gemaakt door Kunena