Aldfaer opent niet

Lees meer

Aldfaer opent niet

31 jul 2023 10:21
Hallo!
Gisteren heb ik een tweede stamboom aangemaakt en gevuld met een deel ((ruim 700 personen) van mijn eerste stamboom (zo'n 37.000 personen). Vervolgens ben ik begonnen met het verwijderen van deze 700 personen uit de eerste stamboom. Op een gegeven moment liep dit proces vast en heb ik Aldfaer afgesloten. Als ik sindsdien Aldfaer open, blijft het programma 'hangen'. Er zit niks anders op dan maar af te sluiten. Het maakt ook niet uit of ik probeer te openen via a) het programma-icoon (mijn gebruikelijke route), b) het exe-bestand van Aldfaer, c) vanuit de stamboom zelf of d) vanuit een veiligheidskopie: telkens gebeurt hetzelfde.
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik heb een week geleden zowel een systeembackup als een backup van m'n data gemaakt, maar de afgelopen week hard gewerkt in Aldfaer. Het zou toch jammer zijn als ik al die arbeid kwijt zou zijn...
Hartelijke groeten,
Mieke

Lees meer

Re: Aldfaer opent niet

31 jul 2023 18:23
Staat de stamboom in OneDrive of DropBox?

Lees meer

31 jul 2023 18:48
Hallo JayCee,
Nee, de software op de C:/schijf, de AldFaer-map met stamboombestand en alle gegevens op een aparte schijf (D:/) (net als de rest van al m'n data). M.a.w. op m'n PC. Zo heb ik deze destijds ingericht en dat werkt al jaren probleemloos.
Ik las ergens in het Forum (maar weet niet meer waar), dat AldFaer 'van te veel handelingen in korte tijd de kluts kan kwijtraken'. De remedie zou zijn om de software opnieuw te installeren... Maar ík ben erg bang al m'n gegevens kwijt te raken, vandaar dat ik m'n vraag hier nog even heb voorgelegd.
Als ik m'n systeembackup terugzet, zou ik de stamboom dan opnieuw kunnen inlezen en zou ie het dan weer moeten doen?
Of moet ik dan ook de stamboom zoals ie een week geleden was (backup van dataschijf) daarin moeten plaatsen?

Lees meer

31 jul 2023 20:06
Het is aanbevolen om met regelmaat, en vooral wanneer Aldfaer erom vraagt, Stamboom > Bestand opschonen uit te voeren.
Overnieuw Aldfaer installeren heeft geen invloed op de standaardmappen die, in uw geval, op de D-schijf staan en is nooit nodig tenzij in zeer uitzonderlijke gevallen.
Ik veronderstel dat u met "Systeembackup" de veiligheidskopie van Aldfaer bedoeld. Zorg dat in de instellingen 'Automatische veiligheidskopie' bij Afsluiten staat gevinkt. Hierdoor heb je steeds een laatste versie van uw stamboombestand. Met regelmaat een extra kopie van de veiligheidskopieën op een externe of aparte schijf is aangeraden.

Het inlezen (openen) van een veiligheidskopie is niet nodig. Alleen in het geval het stamboombestand verloren of beschadigd zou zijn.

Lees meer

31 jul 2023 21:10 - 31 jul 2023 21:43
Hallo JayCee,

Bestand opschonen heb ik regelmatig gedaan. Ik kan AldFaer echter nu helemaal niet meer openen. Ik weet ook niet of het stamboombestand beschadigd is of het softwareprogramma zelf. Zie bijlage wat er gebeurt: tijdens het openen blijft ie hangen. Daarna kan ik niets meer doen. Als ik de gisteren nieuw gemaakte stamboom (met ong. 700 personen) probeer te openen, gebeurt precies hetzelfde. En ook als ik een veiligheidskopie van een paar dagen geleden probeer te openen.
Met Systeembackup bedoel ik: een backup van de C:/schijf, dus van het systeem van de gehele PC (alle software, niet alleen Aldfaer).

Bijlagen:

Laatst bewerkt 31 jul 2023 21:43 door Mieke Witteveen.

Lees meer

31 jul 2023 22:03
Stuur mij een mail buiten de forum om. Mijn e-mailadres kan u vinden door klik op Lees meer (kolom links) en zwart envelopje.

Lees meer

02 aug 2023 19:26
JayCee, je bent fantastisch! Je hebt mij helemaal door het herstelproces geloodst, zodat nu (met nieuwe installatie van AldFaer en dankzij een veiligheidskopie van twee dagen geleden) zowel de 'oude' stamboom als de net nieuw gemaakte functioneren. En al m'n gegevens blijken er nog te zijn. Kortom, opgelost :-)
Nogmaals hartelijk dank!
Mieke

Gemaakt door Kunena