Waarschijnlijkheids kriteria bij geboorte en overlijdens data.

Lees meer

Waarschijnlijkheids kriteria bij geboorte en overlijdens data.

14 jul 2023 15:46
Het komt bij mij in de stamboom nogal eens voor dat je bijvoorbeeld van iemand wel een overlijdens akte vindt, maar geen geboorte. En dan wel weer een trouwakte. Aldfaer biedt ons de mogelijkheid om bij de afstamming aan te kunnen geven of de relatie Zeker, waarschijnlijk, twijfelachtig of onbetrouwbaar is. Als je bijvoorbeeld de leeftijden genoemd in overlijdensaktes en trouaktes terugrekent kan er nog wel een s een verschil in zitten. Of je vindt wel een overlijdens akte, maar daar staat geen pertner of ouders op wat de identifactie weer lastig maat.

Ik zou dan graag zien dat ik de mogelijkheid heb om dan ook bij bijvoorbeeld de overlijdens en geboorte data in te kunnen vullen of het zeker is, (Zeer) waarschijnlijk of twijfelachtig. In de rapporten zou dan moeten komen te staan: en is (zeer) waarschijnlijk dan en dan overleden. Dat is net even wat genuanceerder dan een alleen een vinkje te hebben bij overleden en geen datum, zodat je alleen te zien krijgt dat de persoon is overleden.

Kees Gortmaker

Lees meer

Re: Waarschijnlijkheids kriteria bij geboorte en overlijdens data.

14 jul 2023 17:04
Op dit moment biedt Aldfaer onder de Tab Diversen verschillende mogelijkheden wat nog uitgezocht moet worden. Dat kan dienen ter ondersteuning aan de zekerheidsfactor .

Lees meer

Re: Waarschijnlijkheids kriteria bij geboorte en overlijdens data.

14 jul 2023 21:27
aanvullend:

Een datum schatten door terugrekenen vanaf gegevens uit andere akten geeft altijd een onvolledige datum weer. In het beste geval is het jaar zeker, mogelijk ook de maand doch de dag blijft onbekend. Voor elke gebeurtenis kunt u opteren om een onvolledige datum in te voeren. Zie Help > Documentatie voor de verschillende mogelijkheden - rechtstreeks te bereiken door in de tab geboorte klikken in het veld datum + F1.

Een andere mogelijkheid is een Overig feit aanmaken met categorie Geboorte of een notitie in het respectievelijk notitieveld.

Gemaakt door Kunena