- Bedankjes 1
hoe vast te leggen?
- Thibaud Taudin Chabot
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
hoe vast te leggen?
18 jun 2023 13:10
Elke persoon heeft 1 record met daaraan diverse koppelingen als ouders, kinderen etc. Dat geeft dan keurige output.
Nu heb ik een situatie waarvan ik niet weet hoe ik die precies moet opnemen in Aldfaer:
Het is persoon X die als natuurlijke ouders M en V heeft. Ouders zijn gescheiden en moeder V is hertrouwd met M2. Deze M2 heeft X erkend (gerechtelijke uitspraak) en X heeft daardoor de achternaam van M2 gekregen en gebruikt. De kinderen van X hebben dus ook de achternaam van M2.
Hoe krijg ik dit netjes in Aldfaer zodat een parenteel ook het een en ander netjes weergeeft.?
Thibaud
Nu heb ik een situatie waarvan ik niet weet hoe ik die precies moet opnemen in Aldfaer:
Het is persoon X die als natuurlijke ouders M en V heeft. Ouders zijn gescheiden en moeder V is hertrouwd met M2. Deze M2 heeft X erkend (gerechtelijke uitspraak) en X heeft daardoor de achternaam van M2 gekregen en gebruikt. De kinderen van X hebben dus ook de achternaam van M2.
Hoe krijg ik dit netjes in Aldfaer zodat een parenteel ook het een en ander netjes weergeeft.?
Thibaud
- Han Kortekaas
-
Re: hoe vast te leggen?
18 jun 2023 13:26
U zou X kunnen koppelen aan M2 als wettig kind.
zelf ben ik voorstander dat de gegeven naam bij geboorte niet aangepast wordt, maar maak in dit geval een notitie op het Geboorteblad.
Anderen wijzigen de naam wel en moeten dan bij de notitie opnemen wat de naam bij geboorte was.
zelf ben ik voorstander dat de gegeven naam bij geboorte niet aangepast wordt, maar maak in dit geval een notitie op het Geboorteblad.
Anderen wijzigen de naam wel en moeten dan bij de notitie opnemen wat de naam bij geboorte was.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Thibaud Taudin Chabot
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
18 jun 2023 14:08
Volledig eens met Han voor wat de gegeven naam betreft, tenzij achteraf blijkt (en bewwezen is) dat X een buitenechtelijk kind was van V met M2. In dit geval geef ik de naam van de biologische vader gevolgd door "(nat. gegeven naam)" bv. De Boer (nat. de Jong). Een passende notitie op het geboorteblad en het huwelijksblad - V x M2 - indien het kind door M2 erkent werd bij het huwelijk.
- Ruud de Ruiter
-
18 jun 2023 18:20 - 18 jun 2023 18:27
De achtergrond van dit gebeuren laat ik voor wat het is.
De eerste vraag die men zich moet stellen is of de geboorteakte van X als gevolg die rechterlijke uitspraak is gewijzigd met als naam van de vader M2. Iets wat volgens mij het geval is, echter alleen het document van de rechterlijke uitspraak kan dit bevestigen
Als dat het geval is dan
a) X krijgt de vadernaam M2
b) M2 wordt de biologische vader
Dit zal echter bij controle gegevens foutmeldingen geven omdat de geboorte voor het huwelijk heeft plaats gevonden. Dit dient men via uitsluiten van controle op het tabblad Diversen op te heffen
Eventueel kan (te zijner tijd) het document van de rechterlijke uitspraak aangehangen worden
De eerste vraag die men zich moet stellen is of de geboorteakte van X als gevolg die rechterlijke uitspraak is gewijzigd met als naam van de vader M2. Iets wat volgens mij het geval is, echter alleen het document van de rechterlijke uitspraak kan dit bevestigen
Als dat het geval is dan
a) X krijgt de vadernaam M2
b) M2 wordt de biologische vader
Dit zal echter bij controle gegevens foutmeldingen geven omdat de geboorte voor het huwelijk heeft plaats gevonden. Dit dient men via uitsluiten van controle op het tabblad Diversen op te heffen
Eventueel kan (te zijner tijd) het document van de rechterlijke uitspraak aangehangen worden
Laatst bewerkt 18 jun 2023 18:27 door Ruud de Ruiter.