- Bedankjes 0
Export GEDCOM
- Max van Rein
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Export GEDCOM
15 mei 2023 19:37
Wanneer ik een GECOM maak kan de export niet goed omgaan met een U met umlaut. en het lijkt er op dat Aldfaer niet goed kan omgaan met TABS in de notitie bij geboortes, huwelijken en overlijdens
Input
Kloster Dünebroek, Wijmeer, Bunde, Ostfriesland, Niedersachsen, Duitsland
In GEDCOM
2 PLAC Kloster D³nebroek, Wijmeer, Bunde, Ostfriesland, Niedersachsen, Duitsland
Dit zelfde geldt voor gegevens met een tab die ik kopieer uit allegroningers.nl of alledrentren.nl
Input in Aldfear gekopieerd uit allegroningers.nl
Input uit allegroningers.nl
Jakob Dammer bruidegom 09-06-1886 Midwolda huwelijksakte
In GEDCOM
956213 1 CONC Jakob Dammer bruidegom 09-06-1886 Midwolda huwelijksakte
maar dit staat in verschillende kolommen in Excel door de TABS tussen de gegevens met als resultaat:
GeertruidaBambergkind08-06-1863Oostwold gem. Midwoldageboorteakte
Dank alvast voor de reactie.
gr. Max van Rein
Input
Kloster Dünebroek, Wijmeer, Bunde, Ostfriesland, Niedersachsen, Duitsland
In GEDCOM
2 PLAC Kloster D³nebroek, Wijmeer, Bunde, Ostfriesland, Niedersachsen, Duitsland
Dit zelfde geldt voor gegevens met een tab die ik kopieer uit allegroningers.nl of alledrentren.nl
Input in Aldfear gekopieerd uit allegroningers.nl
Input uit allegroningers.nl
Jakob Dammer bruidegom 09-06-1886 Midwolda huwelijksakte
In GEDCOM
956213 1 CONC Jakob Dammer bruidegom 09-06-1886 Midwolda huwelijksakte
maar dit staat in verschillende kolommen in Excel door de TABS tussen de gegevens met als resultaat:
GeertruidaBambergkind08-06-1863Oostwold gem. Midwoldageboorteakte
Dank alvast voor de reactie.
gr. Max van Rein
- Ruud de Ruiter
-
Re: Export GEDCOM
15 mei 2023 21:03 - 15 mei 2023 21:04
1) Gedcom: Doe Menu Extra > Instellingen > Gedcom Export > Karakterset > UTF-8
2) Notities: zijn velden voor "platte tekst" dus zonder enige opmaak
2) Notities: zijn velden voor "platte tekst" dus zonder enige opmaak
Laatst bewerkt 15 mei 2023 21:04 door Ruud de Ruiter.
- Han Kortekaas
-
15 mei 2023 23:08 - 15 mei 2023 23:09
Ik snap Excel in het verhaal niet.
Een gedcom lees je niet in Excel in; daar gebruik je een tekst-editor bij zoals Kladblok of NotePad++
En zoals Ruud al zei moet u bij de export voor de juiste karakterset utf-8 kiezen dan zult u zien dat de Tabs hun waarde behouden.
Een gedcom lees je niet in Excel in; daar gebruik je een tekst-editor bij zoals Kladblok of NotePad++
En zoals Ruud al zei moet u bij de export voor de juiste karakterset utf-8 kiezen dan zult u zien dat de Tabs hun waarde behouden.
Laatst bewerkt 15 mei 2023 23:09 door Han Kortekaas.
- Ruud de Ruiter
-
16 mei 2023 07:56 - 16 mei 2023 08:27
@Max
Als ik in een notitie veld via het toetsenbord een TAB invoer springt de cursor uit dat notitieveld naar het code veld
Als ik een Excel met automatische terugloop (carriage return) van de cellen in een notitieveld kopieer wordt dat gewoon op één regel getoond zonder de terugloop. Ongeacht de breedte van de cellen in een Excel wordt bij kopiëren in een notitieveld tussen de kolommen een vaste TAB tussenruime ingevoegd.
Voeg ik binnen een uit een Excel gekopieerde tekst een TAB toe, springt de cursor wederom naar het codeveld
Mijn conclusie: In een notitieveld is (terecht) alleen het gebruik van “platte tekst" zonder opmaak voorzien.
Aldfaer is geen tekstverwerker en geen rekenblad en binnen Aldfaer heeft de TAB-toets de functie "volgend veld".
Zie de Help > Sneltoetsen voor de TAB functies
Als ik in een notitie veld via het toetsenbord een TAB invoer springt de cursor uit dat notitieveld naar het code veld
Als ik een Excel met automatische terugloop (carriage return) van de cellen in een notitieveld kopieer wordt dat gewoon op één regel getoond zonder de terugloop. Ongeacht de breedte van de cellen in een Excel wordt bij kopiëren in een notitieveld tussen de kolommen een vaste TAB tussenruime ingevoegd.
Voeg ik binnen een uit een Excel gekopieerde tekst een TAB toe, springt de cursor wederom naar het codeveld
Mijn conclusie: In een notitieveld is (terecht) alleen het gebruik van “platte tekst" zonder opmaak voorzien.
Aldfaer is geen tekstverwerker en geen rekenblad en binnen Aldfaer heeft de TAB-toets de functie "volgend veld".
Zie de Help > Sneltoetsen voor de TAB functies
Laatst bewerkt 16 mei 2023 08:27 door Ruud de Ruiter.
- Max van Rein
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
16 mei 2023 09:09
UTF-8 helpt goed voor de Umlaut. Dit probleem is verholpen.
Daarvoor dank.
Maar de tekst die ik overneem uit alledrenten.nl bevat tabinstellingen en wanneer ik die exporteer via GEDCOM is het resultaat in genealogieonline:
EeldeOverlijden14-11-184835Albert JacobsKeunOverledeneEnting
terwijl de input in GEDCOM is met TABS
1 CONC Eelde Huwelijk 14-12-1833 11 Albert Jacobs Keun Bruidegom Enting
Voor mijn begrip ligt dit dan aan de importfunctie van GEDCOM in Genealogie Online?
Daarvoor dank.
Maar de tekst die ik overneem uit alledrenten.nl bevat tabinstellingen en wanneer ik die exporteer via GEDCOM is het resultaat in genealogieonline:
EeldeOverlijden14-11-184835Albert JacobsKeunOverledeneEnting
terwijl de input in GEDCOM is met TABS
1 CONC Eelde Huwelijk 14-12-1833 11 Albert Jacobs Keun Bruidegom Enting
Voor mijn begrip ligt dit dan aan de importfunctie van GEDCOM in Genealogie Online?
- Ruud de Ruiter
-
16 mei 2023 11:20 - 16 mei 2023 11:28
Laatst bewerkt 16 mei 2023 11:28 door Ruud de Ruiter.
- Han Kortekaas
-
16 mei 2023 11:36
Het is een gecombineerd probleem dat de gebruiker (onterecht) Tabs kopieert naar een Aldfaer (plat)tekstveld.
In de gedcom die Genealogie online gebruikt gaan die uit van formatted text waardoor het platte tekstveld ontdaan wordt van Tabs omdat html-code onvolledig is.
In de gedcom die Genealogie online gebruikt gaan die uit van formatted text waardoor het platte tekstveld ontdaan wordt van Tabs omdat html-code onvolledig is.
- Max van Rein
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
16 mei 2023 16:19
Het vreemde is dat Geneanet wel een spatie plaats tussen de velden bij hetzelfde input GECOM bestand.
Zie hieronder.
Overlijden
Eelde Overlijden 14-11-1848 35 Albert Jacobs Keun Overledene Enting
Overlijden (Overlijden), Eelde, 14-11-1848, aktenummer 35
Overleden: Albert Jacobs Keun;
geboren op: 01-12-1798 te Scharmer; beroep: arbeider,
overleden op 13-11-1848 te Paterswolde (Eelde); oud: 50 jaar,
zoon van Jacob Keun en Wubbegien Beerling.
Gehuwd geweest met: Jantien Enting (in leven;Echtgenote)
Ik weet niet of het onterecht is. Het lijkt mij meer hoe zuinig je programmeert. Het is een kleine moeite een TAB te vervangen door een spatie.
gr. Max
Zie hieronder.
Overlijden
Eelde Overlijden 14-11-1848 35 Albert Jacobs Keun Overledene Enting
Overlijden (Overlijden), Eelde, 14-11-1848, aktenummer 35
Overleden: Albert Jacobs Keun;
geboren op: 01-12-1798 te Scharmer; beroep: arbeider,
overleden op 13-11-1848 te Paterswolde (Eelde); oud: 50 jaar,
zoon van Jacob Keun en Wubbegien Beerling.
Gehuwd geweest met: Jantien Enting (in leven;Echtgenote)
Ik weet niet of het onterecht is. Het lijkt mij meer hoe zuinig je programmeert. Het is een kleine moeite een TAB te vervangen door een spatie.
gr. Max
- Ruud de Ruiter
-
18 mei 2023 10:23
Max,
Leg mij eens uit wat een gebruiker kan doen met de inhoud van een notitieveld, anders als deze in een rapport als platte tekst te presenteren.
De inhoud van deze teksten dient naar mijn inzicht alsnog handmatig in de juiste velden ingevoerd worden. Daarna is de inhoud van het notitieveld overbodig geworden.
Leg mij eens uit wat een gebruiker kan doen met de inhoud van een notitieveld, anders als deze in een rapport als platte tekst te presenteren.
De inhoud van deze teksten dient naar mijn inzicht alsnog handmatig in de juiste velden ingevoerd worden. Daarna is de inhoud van het notitieveld overbodig geworden.