- Bedankjes 0
Is Zoeken en Vervangen mogelijk?
- Peter de Jong
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Is Zoeken en Vervangen mogelijk?
12 apr 2023 11:47 - 12 apr 2023 11:48
Dag,
Ik zoek een functie Zoeken en Vervangen voor bijvoorbeeld de velden Bronnen maar kan deze niet vinden.
Betekent dit dat deze niet bestaat of is zo'n functie toch ergens vindbaar?
Ik zoek een functie Zoeken en Vervangen voor bijvoorbeeld de velden Bronnen maar kan deze niet vinden.
Betekent dit dat deze niet bestaat of is zo'n functie toch ergens vindbaar?
Laatst bewerkt 12 apr 2023 11:48 door Peter de Jong.
- Ruud de Ruiter
-
- Peter de Jong
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
Re: Is Zoeken en Vervangen mogelijk?
28 aug 2023 14:30
Dank je Ruud,
In die hoek van Aldfaer zit wel zoeken en dan kan je handmatig van alles doen maar niet zoeken en vervangen over meerdere records.
In die hoek van Aldfaer zit wel zoeken en dan kan je handmatig van alles doen maar niet zoeken en vervangen over meerdere records.
- Han Kortekaas
-
29 aug 2023 10:29
Als je in Onderhoud een tekst wijzigt dan worden alle records met die tekst aangepast. Dus wel degelijk zoek en vervang, maar wel gericht per element.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter de Jong
- Ruud de Ruiter
-
29 aug 2023 10:38 - 29 aug 2023 10:45
Peter
Een wijziging uitgevoerd in onderhoud is effectief binnen de betreffende categorie. En dat is maar goed zo want je wil toch niet dat b.v. een naamwijziging in een notitie automatisch doorwerkt op alle personen met dezelfde naam in het hoofdvenster.
Dus zoek en vervang binnen een categorie overal waar dit voorkomt.
Een wijziging uitgevoerd in onderhoud is effectief binnen de betreffende categorie. En dat is maar goed zo want je wil toch niet dat b.v. een naamwijziging in een notitie automatisch doorwerkt op alle personen met dezelfde naam in het hoofdvenster.
Dus zoek en vervang binnen een categorie overal waar dit voorkomt.
Laatst bewerkt 29 aug 2023 10:45 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peter de Jong
- Peter de Jong
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
- Michaël Boers
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
11 sep 2023 16:19
Als je bijvoorbeeld in al je bronvermeldingen Gemeentearchief Amsterdam (GAA) wilt vervangen in Stadarchief Amsterdam (SAA), dan zul je dit separaat voor iedere bronvermelding moeten doen. Ik denk dat Peter de Jong aan zo'n soort situatie refereert.
Op dit moment is het enige alternatief, maar dat is een gevaarlijke! om een Gedcom export te maken, deze met een teksteditor, zoals bijvoorbeeld Notepad++, te bewerken, daarna een nieuwe stamboom te creëren en de gewijzigde Gedcom weer in te lezen.
Het gevaar zit erin dat vooral bij grotere stambomen het onmogelijk te controleren is of alle personen weer correct geïmporteerd zijn met de juiste bronvermeldingen.
Kortom, de Gedcom-weg werkt wel, maar zou ik niet aanraden.
Ikzelf zou wel blij zijn, indien er een bulk zoek-en-vervang zou komen.
Op dit moment is het enige alternatief, maar dat is een gevaarlijke! om een Gedcom export te maken, deze met een teksteditor, zoals bijvoorbeeld Notepad++, te bewerken, daarna een nieuwe stamboom te creëren en de gewijzigde Gedcom weer in te lezen.
Het gevaar zit erin dat vooral bij grotere stambomen het onmogelijk te controleren is of alle personen weer correct geïmporteerd zijn met de juiste bronvermeldingen.
Kortom, de Gedcom-weg werkt wel, maar zou ik niet aanraden.
Ikzelf zou wel blij zijn, indien er een bulk zoek-en-vervang zou komen.
- Peter de Jong
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
12 sep 2023 16:34
Dat was precies wat ik bedoelde @Michaël Boers !
En die optie met export/edit/import van een gedcom heb ik ook weleens overwogen maar nooit aangedurfd.
Het zou mooi zijn om zo'n functie te hebben, precies ook voor de velden met bronnen.
Maar Aldfaer is nog steeds in ontwikkeling, wie weet komt zo'n functie nog eens.
En die optie met export/edit/import van een gedcom heb ik ook weleens overwogen maar nooit aangedurfd.
Het zou mooi zijn om zo'n functie te hebben, precies ook voor de velden met bronnen.
Maar Aldfaer is nog steeds in ontwikkeling, wie weet komt zo'n functie nog eens.