- Bedankjes 0
Kan Aldfaer een Familierelatie voorkomend in Not.akte weergeven, zoals bij doop
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
Kan Aldfaer een Familierelatie voorkomend in Not.akte weergeven, zoals bij doop
01 apr 2023 13:47
Doop- en trouwgetuigen worden in Aldfaer keurig verwerkt.
Vermelding van de getuigen vindt plaats bij de dopeling, zo ook bij de bruid en bruidegom. Bij hen en bij de betrokken getuigen wordt aangeven, de datum, welke gelegenheid het betrof, én ook de familierelatie !
In Notariële akten worden regelmatig familierelaties vermeldt, maar een koppeling als bij getuigen is hier echter niet mogelijk.
Wel met de partner en kinderen, ouders, broers en zusters. Maar niet met aangetrouwde families .....
Of vergis ik mij ?
Vermelding van de getuigen vindt plaats bij de dopeling, zo ook bij de bruid en bruidegom. Bij hen en bij de betrokken getuigen wordt aangeven, de datum, welke gelegenheid het betrof, én ook de familierelatie !
In Notariële akten worden regelmatig familierelaties vermeldt, maar een koppeling als bij getuigen is hier echter niet mogelijk.
Wel met de partner en kinderen, ouders, broers en zusters. Maar niet met aangetrouwde families .....
Of vergis ik mij ?
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
Re: Kan Aldfaer een Familierelatie voorkomend in Not.akte weergeven, zoals bij doop
01 apr 2023 15:16
Een voorbeeld,
Notariële akte op 28 oktober 1679
Arien Dircksen van de Achterslooth, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Metgien Cornelis Snelreweerde, , bloedverwant, geldgever, huwelijkspartner
Claes Dircksen Snelreweert, , bloedverwant, geldnemer
Cornelis Ariesz Straver, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Aert Dircksz Verwoert, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Leendert Jansz, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Selichie Dircks, , bloedverwant, erfgenaam, huwelijkspartner
Neeltgien Dircks, , bloedverwant, erfgenaam, huwelijkspartner
Maria Pieters, , bloedverwant, erfgenaam, huwelijkspartner
Beertie Dircks, , bloedverwant, erfgenaam, erflater
Peter Cornelisz Verhoeff, , bloedverwant, erflater
Trijntie Geerlof, wonende te Montfoort, overige
RHC Rijnstreek en Lopikerwaard te Woerden, Notariële archieven
Notarieel archief Montfoort, Montfoort, archief M023, inventarisnummer 1448, folio 151
Behalve de bovenste twee direct betrokkenen worden nog veel andere bloedverwanten genoemd waarvan er meerdere in mijn bestand voorkomen.
Graag zou ik hen ook aan deze akte willen koppelen.
Notariële akte op 28 oktober 1679
Arien Dircksen van de Achterslooth, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Metgien Cornelis Snelreweerde, , bloedverwant, geldgever, huwelijkspartner
Claes Dircksen Snelreweert, , bloedverwant, geldnemer
Cornelis Ariesz Straver, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Aert Dircksz Verwoert, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Leendert Jansz, , bloedverwant, huwelijkspartner, machtiger
Selichie Dircks, , bloedverwant, erfgenaam, huwelijkspartner
Neeltgien Dircks, , bloedverwant, erfgenaam, huwelijkspartner
Maria Pieters, , bloedverwant, erfgenaam, huwelijkspartner
Beertie Dircks, , bloedverwant, erfgenaam, erflater
Peter Cornelisz Verhoeff, , bloedverwant, erflater
Trijntie Geerlof, wonende te Montfoort, overige
RHC Rijnstreek en Lopikerwaard te Woerden, Notariële archieven
Notarieel archief Montfoort, Montfoort, archief M023, inventarisnummer 1448, folio 151
Behalve de bovenste twee direct betrokkenen worden nog veel andere bloedverwanten genoemd waarvan er meerdere in mijn bestand voorkomen.
Graag zou ik hen ook aan deze akte willen koppelen.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
Re: Kan Aldfaer een Familierelatie voorkomend in Not.akte weergeven, zoals bij doop
01 apr 2023 16:52
een mogelijkheid:
In Feiten een Overige feit maken met 'Notarieel' als categorie. Vul in de respectievelijke velden de gewenste informatie/details in van de akte. Koppel het bestand aan elke betrokkene en selecteer het betreffende feit bij 'Hoort bij'.
In Feiten een Overige feit maken met 'Notarieel' als categorie. Vul in de respectievelijke velden de gewenste informatie/details in van de akte. Koppel het bestand aan elke betrokkene en selecteer het betreffende feit bij 'Hoort bij'.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: W. van de Pol
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
01 apr 2023 17:19
Hallo JayCee,
leuk weer een reactie van jouw ! Dat kon ik haast wel verwachten, maar nu zit ik niet met een 'echt' probleem gelukkig.
Ik ga jouw gegeven mogelijkheid eens uitproberen, kijken of me dat lukt. Ik laat nog wel weten hoe dat is gegaan ....
Bedankt zover en met hartelijke groet,
Wim.
leuk weer een reactie van jouw ! Dat kon ik haast wel verwachten, maar nu zit ik niet met een 'echt' probleem gelukkig.
Ik ga jouw gegeven mogelijkheid eens uitproberen, kijken of me dat lukt. Ik laat nog wel weten hoe dat is gegaan ....
Bedankt zover en met hartelijke groet,
Wim.
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
02 apr 2023 19:38
Denkelijk is het mij wel gelukt JayCee, ziet er best goed uit. Maar het gemak van de naam van de getuige kiezen uit de personenlijst, twee muisklikken en je hebt daarmee een koppeling tot stand gebracht, is toch wel heel erg handig..
En veel belangrijker nog, in de verschillende overzichten wordt dan óók nog de onderlinge familierelatie vermeld,..
En veel belangrijker nog, in de verschillende overzichten wordt dan óók nog de onderlinge familierelatie vermeld,..
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 apr 2023 00:25 - 03 apr 2023 00:34
Door het gemak van steeds meer beschikbare gedigitaliseerde archiefstukken zijn denk ik veel stamboom onderzoekers al maar sneller door de BS en DTB gegevens heen en aangewezen op secundaire bronnen, waaronder o.a. Notariële Akten.
Daar zou een programma als Aldfaer in mee moeten/willen groeien wellicht ...............
Misschien iets 'nieuws' voor een volgende Aldfaer-versie ?
Daar zou een programma als Aldfaer in mee moeten/willen groeien wellicht ...............
Misschien iets 'nieuws' voor een volgende Aldfaer-versie ?
Laatst bewerkt 03 apr 2023 00:34 door W. van de Pol.
- Ruud de Ruiter
-
03 apr 2023 07:42
Vraagje aan van de Pol. Hoe regel je dat in een Gedcom ?
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 apr 2023 11:10
Beste Ruud,
Mijn antwoord op jouw vraag luidt, "Ik heb werkelijk geen idee ....."
Ik weet denk ik ongeveer wat een Gedcom is, maar al mijn pogingen om zoiets te doen (of is het 'te maken' ?) zijn altijd mislukt. Ik ben al bijna 15 jaar bezig met stamboomonderzoek en ben al snel van handmatige verwerking overgestapt op Aldfaer. Zéér tot tevredenheid !
Was mij een ramp overkomen , door pech of meestal door onkunde, via dit Forum altijd zeer goede hulp gekregen. Zodoende heb ik met JayCee kennisgemaakt. Een kanjer !
Wat is Aldfaer ? Een stamboomprogramma. Een stamboom houdt niet op na alle primaire gegevens verwerkt te hebben, toch ?
Dat er oplossingen moeten komen om ook de secundaire stamboomgegevens goed te verwerken, ook als men een Gedcom maakt, lijkt mij duidelijk.
Wellicht is er daar voor iemand, jij misschien, een schone taak weggelegd ?
Mijn antwoord op jouw vraag luidt, "Ik heb werkelijk geen idee ....."
Ik weet denk ik ongeveer wat een Gedcom is, maar al mijn pogingen om zoiets te doen (of is het 'te maken' ?) zijn altijd mislukt. Ik ben al bijna 15 jaar bezig met stamboomonderzoek en ben al snel van handmatige verwerking overgestapt op Aldfaer. Zéér tot tevredenheid !
Was mij een ramp overkomen , door pech of meestal door onkunde, via dit Forum altijd zeer goede hulp gekregen. Zodoende heb ik met JayCee kennisgemaakt. Een kanjer !
Wat is Aldfaer ? Een stamboomprogramma. Een stamboom houdt niet op na alle primaire gegevens verwerkt te hebben, toch ?
Dat er oplossingen moeten komen om ook de secundaire stamboomgegevens goed te verwerken, ook als men een Gedcom maakt, lijkt mij duidelijk.
Wellicht is er daar voor iemand, jij misschien, een schone taak weggelegd ?
- Ruud de Ruiter
-
03 apr 2023 12:14 - 03 apr 2023 12:18
Binnen een Gedcom bestaat de mogelijkheid voor "Aldfaer eigen" vermeldingen die bij uitwisseling binnen Aldfaer gebruikers verwerkt kunnen worden.
Echter, naar mijn weten niet bij uitwisseling met andere programma's zoals Geneanet, My Heritage, Family search en anderen. Waarbij Family Search de organisatie is die de Gedcom standaard heeft vastgelegd
Hetgeen betekent dat:
- dergelijk informatie ongeorganiseerd op een hoop gegooid wordt als notities
of
- gewoon niet verwerkt worden
Zie de documentatie onder Help
- Lijst van Gedcom tags en
- Een Gedcom uitvoerbestand specificeren (waar vermeld wordt dat "eigen Aldfaer tags" meestal niet verwerkt worden en gegevensverlies een gevolg kan zijn)
Echter, naar mijn weten niet bij uitwisseling met andere programma's zoals Geneanet, My Heritage, Family search en anderen. Waarbij Family Search de organisatie is die de Gedcom standaard heeft vastgelegd
Hetgeen betekent dat:
- dergelijk informatie ongeorganiseerd op een hoop gegooid wordt als notities
of
- gewoon niet verwerkt worden
Zie de documentatie onder Help
- Lijst van Gedcom tags en
- Een Gedcom uitvoerbestand specificeren (waar vermeld wordt dat "eigen Aldfaer tags" meestal niet verwerkt worden en gegevensverlies een gevolg kan zijn)
Laatst bewerkt 03 apr 2023 12:18 door Ruud de Ruiter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: W. van de Pol
- W. van de Pol
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 apr 2023 15:20
Beste Ruud,
Bij het in jouw laatste zin gebruikte woord "gegevensverlies" slaat bij mij al weer de angst toe. Moet ik straks weer de hulp inschakelen van het Aldfaer team.
Maar nu zonder gekheid, ik begrijp nu het probleem .
Family Search streeft denk ik dan ook een ander doel na dan stamboomonderzoekers. De laatsten willen juist ook 'een mooi verhaal kwijt' en willen niet dat dit op de grote hoop gegooid wordt.
Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik zal de documentatie over een Gedcom er weer eens op naslaan. Wie weet slaag ik, na vele mislukkingen, er wel in een Gedcom samen te stellen.
Vgr,
Wim.
Bij het in jouw laatste zin gebruikte woord "gegevensverlies" slaat bij mij al weer de angst toe. Moet ik straks weer de hulp inschakelen van het Aldfaer team.
Maar nu zonder gekheid, ik begrijp nu het probleem .
Family Search streeft denk ik dan ook een ander doel na dan stamboomonderzoekers. De laatsten willen juist ook 'een mooi verhaal kwijt' en willen niet dat dit op de grote hoop gegooid wordt.
Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik zal de documentatie over een Gedcom er weer eens op naslaan. Wie weet slaag ik, na vele mislukkingen, er wel in een Gedcom samen te stellen.
Vgr,
Wim.