- Bedankjes 3
Stamboombestand op NAS
- Ron Jut
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Stamboombestand op NAS
25 feb 2023 20:49
Ik werk sinds 2007 met Aldfaer 6.2 tot Aldfaer 10.1 nu. Het stamboombestand staat sinds die tijd op mijn netwerk NAS. De NAS heeft 2 harde schijven en is geconfigureerd als RAID 1 wat betekent dat als 1 schijf sneuvelt de andere het overneemt en er geen data verloren gaat. Ook wordt de share met de genealogie data automatisch gebackuped. Dit met een zogenaamde snapshot backup die zeer weinig tijd kost. Tot nu toe 1 keer een harde schijf gefaald en vervangen en een paar keer data moeten terugzetten vanuit de snapshot backups omdat we zelf een fout bij invoeren hadden gemaakt. Kortom dit werkt probleemloos en zonder verder omkijken. Voor de zekerheid maak ik nog wel jaarlijks backup op een externe harde schijf die ik daarna loskoppel en bewaar. Ik maak nooit veiligheidskopien zoals in de handleiding wordt aanbevolen. Sla ook nooit stamboom bestand op onder een andere naam zoals ook op dit forum wordt genoemd.
Ik lees echter nergens over het opslaan van bestanden op een NAS en deze manier van werken en backups maken. Vraag me af waarom?
Ik lees echter nergens over het opslaan van bestanden op een NAS en deze manier van werken en backups maken. Vraag me af waarom?
- Rob Wuijster
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
Re: Stamboombestand op NAS
28 feb 2023 11:56
Kort antwoord:
Een NAS gebruiken en/of backups maken is voor veel mensen al een stap te ver qua complexiteit. Veelal weten mensen niet dat o.a. backups maken een regulier deel moet zijn van computergebruik.
Lang antwoord:
Iedereen is verschillend, en heeft zijn data op de een of andere manier georganiseerd. Dit kan op een interne schijf, of een externe schijf of NAS.
Voor backups geldt eigenlijk de regel 'alles in drieën'. De data staat naast de originele locatie op een backup locatie (1), die ook weer een backup (2) heeft. En de derde backup staat in de cloud. UIteraard staan de backups -niet- op dezelfde schijf als de originele data. Anders heeft het allemaal niet zoveel zin
Sommige mensen gebruiken zelfs de 'alles in vieren' regel, waarbij zelfs de cloud backup nog een andere cloud backup heeft.
Dan moeten we kijken hoe we backups maken, full of incremental?
En in welke rotatie? Per dag, week, maand, kwartaal, jaar?
En hoe lang bewaren we oude backups? Hoe ver wil je terug kunnen in je data?
Ook niet onbelangrijk, check de backups! Kun je de backup uitlezen zonder problemen? Anders heb je er nog niets aan......
Je ziet dat e.e.a. wellicht al snel technisch en complex wordt, en daardoor worden sommige mensen afgeschrikt. Maar ik ben het met je eens dat iedereen met grote regelmaat -al- zijn data moet back-uppen.
Wellicht een mooie reden om je ervaringen en kennis te delen en een handleiding te schrijven voor de mede Aldfaer gebruikers?
Rob
Een NAS gebruiken en/of backups maken is voor veel mensen al een stap te ver qua complexiteit. Veelal weten mensen niet dat o.a. backups maken een regulier deel moet zijn van computergebruik.
Lang antwoord:
Iedereen is verschillend, en heeft zijn data op de een of andere manier georganiseerd. Dit kan op een interne schijf, of een externe schijf of NAS.
Voor backups geldt eigenlijk de regel 'alles in drieën'. De data staat naast de originele locatie op een backup locatie (1), die ook weer een backup (2) heeft. En de derde backup staat in de cloud. UIteraard staan de backups -niet- op dezelfde schijf als de originele data. Anders heeft het allemaal niet zoveel zin
Sommige mensen gebruiken zelfs de 'alles in vieren' regel, waarbij zelfs de cloud backup nog een andere cloud backup heeft.
Dan moeten we kijken hoe we backups maken, full of incremental?
En in welke rotatie? Per dag, week, maand, kwartaal, jaar?
En hoe lang bewaren we oude backups? Hoe ver wil je terug kunnen in je data?
Ook niet onbelangrijk, check de backups! Kun je de backup uitlezen zonder problemen? Anders heb je er nog niets aan......
Je ziet dat e.e.a. wellicht al snel technisch en complex wordt, en daardoor worden sommige mensen afgeschrikt. Maar ik ben het met je eens dat iedereen met grote regelmaat -al- zijn data moet back-uppen.
Wellicht een mooie reden om je ervaringen en kennis te delen en een handleiding te schrijven voor de mede Aldfaer gebruikers?
Rob