- Bedankjes 0
Controle op fouten in database Aldfaer
- Anita van de Sanden
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Controle op fouten in database Aldfaer
13 okt 2022 08:08
Goedendag allemaal,
In Aldfaer heb ik op "stamboom" en "controleer gegevens" geklikt. Alleen de optie "Fouten in database" heb ik aangevinkt.
Ik kreeg 1 resultaat en wel deze (zie bijlagen):
Ouders zijn getrouwd op 16 november 1878.
Zoon Berend is geboren op 12 mei 1878.
Zoon Berend heb ik daarom de status "wettig" gegeven.
Wat is hier fout en hoe kan ik het oplossen?
Met vriendelijke groet,
Anita van de Sanden
In Aldfaer heb ik op "stamboom" en "controleer gegevens" geklikt. Alleen de optie "Fouten in database" heb ik aangevinkt.
Ik kreeg 1 resultaat en wel deze (zie bijlagen):
Ouders zijn getrouwd op 16 november 1878.
Zoon Berend is geboren op 12 mei 1878.
Zoon Berend heb ik daarom de status "wettig" gegeven.
Wat is hier fout en hoe kan ik het oplossen?
Met vriendelijke groet,
Anita van de Sanden
- Han Kortekaas
-
Re: Controle op fouten in database Aldfaer
13 okt 2022 09:34 - 13 okt 2022 09:35
De status 'Wettig' is niet van toepassing. Dat wordt gedaan als het kind gewettigd is door de vader, die niet met de moeder is getrouwd.
In uw geval dus 'wettig' wijzigen naar 'Biologisch' ; alleen de notitie verwijst dat er een erkend (voor)kind is.
In uw geval dus 'wettig' wijzigen naar 'Biologisch' ; alleen de notitie verwijst dat er een erkend (voor)kind is.
Laatst bewerkt 13 okt 2022 09:35 door Han Kortekaas.
- Anita van de Sanden
- Auteur
15 okt 2022 09:03 - 15 okt 2022 09:34
Ik wil hier graag meer over weten, want als dit zo is, dan moet ik mijn hele bestand doorspitten. Aldfaer geeft echter alleen dit ene resultaat.
Als een kind is geboren voor het huwelijk van 2 personen, het kind wordt tijdens het huwelijk erkend door de man (staat ook in de huwelijksakte), dan is het kind toch "gewettigd"?
"Voorts verklaarden de in den echt verbonden comparanten dat van hun op den 12 mei 1878 te Brummen een kind van het mannelijk geslacht geboren is, ingeschreven in de geboorteregisters dezer gemeente onder nummer 87 onder de voornaam van Berend welk kind zij voor het hunne erkennen en alzoo wettigen, daar van aantekening op den kant der geboorteacte verzoekende."
(Bron: huwelijksakte nr. 52)"
Kind Berend staat met status "biologisch" bij de moeder en als "wettig" bij de man van de moeder.
Ik weet niet met 100% zekerheid of Albertus de biologische vader is van Berend.
Verder heb ik dit nog gevonden: "Wanneer een kind bij een huwelijk wordt geëcht (erkend, gewettigd) dan geeft dat alleen maar aan dat het kind voor het huwelijk geboren is. Meestal als kind van de vrouw in het huwelijk. Bij een wettiging van een kind in een huwelijk blijft vaak onduidelijk of de man in het huwelijk wel of niet de biologische vader is. Vanaf het huwelijk is de man wel de wettige vader van het kind en het kind heeft, als er geen bijzondere bepalingen zijn opgenomen, volgens de wet vanaf het huwelijk de achternaam van zijn wettige vader."
Zelf gebruik ik "biologisch" alleen maar bij beide ouders als er kinderen geboren worden tijdens het huwelijk.
Heb ik iets fout gedaan of begrepen?
Met vriendelijke groet,
Anita van de Sanden
Als een kind is geboren voor het huwelijk van 2 personen, het kind wordt tijdens het huwelijk erkend door de man (staat ook in de huwelijksakte), dan is het kind toch "gewettigd"?
"Voorts verklaarden de in den echt verbonden comparanten dat van hun op den 12 mei 1878 te Brummen een kind van het mannelijk geslacht geboren is, ingeschreven in de geboorteregisters dezer gemeente onder nummer 87 onder de voornaam van Berend welk kind zij voor het hunne erkennen en alzoo wettigen, daar van aantekening op den kant der geboorteacte verzoekende."
(Bron: huwelijksakte nr. 52)"
Kind Berend staat met status "biologisch" bij de moeder en als "wettig" bij de man van de moeder.
Ik weet niet met 100% zekerheid of Albertus de biologische vader is van Berend.
Verder heb ik dit nog gevonden: "Wanneer een kind bij een huwelijk wordt geëcht (erkend, gewettigd) dan geeft dat alleen maar aan dat het kind voor het huwelijk geboren is. Meestal als kind van de vrouw in het huwelijk. Bij een wettiging van een kind in een huwelijk blijft vaak onduidelijk of de man in het huwelijk wel of niet de biologische vader is. Vanaf het huwelijk is de man wel de wettige vader van het kind en het kind heeft, als er geen bijzondere bepalingen zijn opgenomen, volgens de wet vanaf het huwelijk de achternaam van zijn wettige vader."
Zelf gebruik ik "biologisch" alleen maar bij beide ouders als er kinderen geboren worden tijdens het huwelijk.
Heb ik iets fout gedaan of begrepen?
Met vriendelijke groet,
Anita van de Sanden
Laatst bewerkt 15 okt 2022 09:34 door Anita van de Sanden.
- Han Kortekaas
-
15 okt 2022 12:15 - 15 okt 2022 12:20
Anita;
uit de documentatie
Het doorspitten van het bestand kunt u doen via de selectie-loup Kinderen -> Soort -> Gewettigd
uit de documentatie
De koppeling als adoptiekind, pleegkind, stiefkind of wettig kind is alleen bedoeld voor een niet-biologisch kind. Als u zeker bent dat het om een biologisch kind gaat, dan komt alleen de koppeling als biologisch kind in aanmerking. Een koppeling als wettig kind is alleen bedoeld voor een niet-biologisch kind.
Het doorspitten van het bestand kunt u doen via de selectie-loup Kinderen -> Soort -> Gewettigd
Laatst bewerkt 15 okt 2022 12:20 door Han Kortekaas.
- Anita van de Sanden
- Auteur
15 okt 2022 22:49 - 15 okt 2022 23:17
Ik snap wat u schrijft.
Maar daarmee zegt u/de documentatie dus dat ik juist heb ingesteld .. als "wettig". Ik weet namelijk niet zeker of dit kind een biologisch kind is van de man die met de moeder is gehuwd.
Ik heb een groep aangemaakt per uw advies: Kinderen -> Soort -> Gewettigd. Ik heb hier 83 resultaten op.
Waarom ziet Aldfaer deze ene dan als een fout in de database?
Wel valt mij nu iets op. Ik zie niet [wettig] (1 biologisch), zoals ik bij de anderen zie staan, terwijl bij de moeder staat dat ze de biologische moeder is van Berend. Ik ga ontkoppelen en opnieuw koppelen van het kind.
Update: het ontkoppelen en opnieuw koppelen van de ouders heeft gewerkt. Moeder biologisch en man wettig.
Er worden nu ook geen fouten in de database meer gevonden.
Dit topic kan gesloten worden.
Maar daarmee zegt u/de documentatie dus dat ik juist heb ingesteld .. als "wettig". Ik weet namelijk niet zeker of dit kind een biologisch kind is van de man die met de moeder is gehuwd.
Ik heb een groep aangemaakt per uw advies: Kinderen -> Soort -> Gewettigd. Ik heb hier 83 resultaten op.
Waarom ziet Aldfaer deze ene dan als een fout in de database?
Wel valt mij nu iets op. Ik zie niet [wettig] (1 biologisch), zoals ik bij de anderen zie staan, terwijl bij de moeder staat dat ze de biologische moeder is van Berend. Ik ga ontkoppelen en opnieuw koppelen van het kind.
Update: het ontkoppelen en opnieuw koppelen van de ouders heeft gewerkt. Moeder biologisch en man wettig.
Er worden nu ook geen fouten in de database meer gevonden.
Dit topic kan gesloten worden.
Laatst bewerkt 15 okt 2022 23:17 door Anita van de Sanden.