- Bedankjes 1024
Kan stamboom niet meer openen
- Theo Rijnbeek
- Auteur
Kan stamboom niet meer openen
16 sep 2022 13:52
Mijn laptop met Windows 10 Pro (laatste versie) bleef hangen en ik heb toen, door op de power knop te blijven drukken, deze gereset.
Nadat ik de laptop weer had op gestart, en Aldfaer weer openden, kreeg ik de volgende fout melding:
De stamboom kan niet worden geopend. Dit kan één van de volgende oorzaken hebben:
1. Het stamboombestand is beschadigd, of
2. Er is te weinig vrije ruimte op de schijf beschikbaar, of
3. Er mag niet naar de schijf geschreven worden.
4. De padnaam van één of meer uitgepakte bestanden is te lang.
Ad 1: ik heb nog meer dan 50 G vrij op de disk.
Ad 3: andere documenten, zoals word en excel kunnen wel naar de disk schrijven
Ad 4: de stamboom file is Rijnbeek.aldf en de veiligheidskopie is Rijnbeek_202209151742.alx
Zowel bij het laden van het stamboom file als van het veiligheidskopie bestand krijg ik bovenstaande foutmelding.
Ook bij het laden van een oudere veiligheidskopie.
Hoe krijg ik de stamboom weer geladen, er zitte euim 11.000 namen in.
Nadat ik de laptop weer had op gestart, en Aldfaer weer openden, kreeg ik de volgende fout melding:
De stamboom kan niet worden geopend. Dit kan één van de volgende oorzaken hebben:
1. Het stamboombestand is beschadigd, of
2. Er is te weinig vrije ruimte op de schijf beschikbaar, of
3. Er mag niet naar de schijf geschreven worden.
4. De padnaam van één of meer uitgepakte bestanden is te lang.
Ad 1: ik heb nog meer dan 50 G vrij op de disk.
Ad 3: andere documenten, zoals word en excel kunnen wel naar de disk schrijven
Ad 4: de stamboom file is Rijnbeek.aldf en de veiligheidskopie is Rijnbeek_202209151742.alx
Zowel bij het laden van het stamboom file als van het veiligheidskopie bestand krijg ik bovenstaande foutmelding.
Ook bij het laden van een oudere veiligheidskopie.
Hoe krijg ik de stamboom weer geladen, er zitte euim 11.000 namen in.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
Re: Kan stamboom niet meer openen
16 sep 2022 14:56 - 16 sep 2022 14:57
De pc afzetten alvorens Aldfaer gesloten te hebben kan het bestand beschadigen. De ingelezen vk is recent en bevat mogelijk de fout. Probeer eens met een oudere veiligheidskopie te openen.
Staat de stamboom in OneDrive?
Staat de stamboom in OneDrive?
Laatst bewerkt 16 sep 2022 14:57 door JayCee.
- Ruud de Ruiter
-
16 sep 2022 15:33 - 16 sep 2022 15:36
Theo,
Om te beginnnen, dit nooit meer doen.
Als de LT/PC blijft hangen doe je Ctrl+Alt+Delete en sluit de de toepassingen één voor één via taakbeheer.
Ik vermoed dat je Aldfaer installatie nu beschadigd is. Probeer het volgende, uitgaande van een default installatie:
1) zet een kopie van je laatst gebruikte map Stambomen op een veilige plaats, b.v. een USB stick.
2) doe idem voor de map Materiaal
3) Download de gebruikte versie van Aldfaer en installeer deze volgens de default installatie
4) Start Aldfaer en open het *.aldf bestand wat nog steeds op de LT/PC staat (dus niet de gemaakte kopie).
Als dit niet helpt meldt je dat opdat dan mogelijk een aanbod voor reparatie komt.
Om te beginnnen, dit nooit meer doen.
Als de LT/PC blijft hangen doe je Ctrl+Alt+Delete en sluit de de toepassingen één voor één via taakbeheer.
Ik vermoed dat je Aldfaer installatie nu beschadigd is. Probeer het volgende, uitgaande van een default installatie:
1) zet een kopie van je laatst gebruikte map Stambomen op een veilige plaats, b.v. een USB stick.
2) doe idem voor de map Materiaal
3) Download de gebruikte versie van Aldfaer en installeer deze volgens de default installatie
4) Start Aldfaer en open het *.aldf bestand wat nog steeds op de LT/PC staat (dus niet de gemaakte kopie).
Als dit niet helpt meldt je dat opdat dan mogelijk een aanbod voor reparatie komt.
Laatst bewerkt 16 sep 2022 15:36 door Ruud de Ruiter.
- Theo Rijnbeek
- Auteur
16 sep 2022 17:45
Ik een oudere veligheidskopie geprobeerd !
Dit helpt ook niet.
Dit helpt ook niet.
- Theo Rijnbeek
- Auteur
16 sep 2022 17:46
Aan het opnieuw installeren had ik al aan gedacht.
Ik zal dit gaan proberen.
Ik zal dit gaan proberen.
- Han Kortekaas
-
16 sep 2022 18:11
Het opnieuw installeren van Aldfaer heeft alleen maar zin als twee bestandjes C:\Aldfaer\Aldfaer.ini en Aldfaer.iniprogram van de oude installatie verwijderd worden. Bij een installatie kijkt Aldfaer altijd of deze bestandjes bestaan en zo ja neemt het die (eventueel foute) waarden over.
Voordat je overnieuw installeert probeer deze twee bestandjes eerst even te hernoemen bij gesloten Aldfaer.
Voordat je overnieuw installeert probeer deze twee bestandjes eerst even te hernoemen bij gesloten Aldfaer.
- Theo Rijnbeek
- Auteur
16 sep 2022 19:28
Bedankt voor de tip.
Ik vroeg mij al af of het misschien niet beter is om Aldfaer te de-installeren (nadat ik eerst de hiervoor genoemde files op een USB stick heb gezet), en daarna een compleet nieuwe installatie uit te voeren.
Ik vroeg mij al af of het misschien niet beter is om Aldfaer te de-installeren (nadat ik eerst de hiervoor genoemde files op een USB stick heb gezet), en daarna een compleet nieuwe installatie uit te voeren.
- Han Kortekaas
-
17 sep 2022 01:03
Theo,
u zegt dat u een oudere VK ook niet kunt terugzetten. Dat geeft mij het gevoel dat u de twee bestandjes die in C:\Aldfaer staan even een andere naam moet geven en dan Aldfaer starten. Surf dan via Bestand -> Open naar de stamboom en kijk of die nu wel geopend wordt.
De stambomen op een aparte USB stick zetten mag natuurlijk altijd maar voor een herinstallatie van Aldfaer absoluut overbodig.
u zegt dat u een oudere VK ook niet kunt terugzetten. Dat geeft mij het gevoel dat u de twee bestandjes die in C:\Aldfaer staan even een andere naam moet geven en dan Aldfaer starten. Surf dan via Bestand -> Open naar de stamboom en kijk of die nu wel geopend wordt.
De stambomen op een aparte USB stick zetten mag natuurlijk altijd maar voor een herinstallatie van Aldfaer absoluut overbodig.
- Theo Rijnbeek
- Auteur
18 sep 2022 13:51
Ik heb de files aldfaer.ini en aldfaer.iniprogram gerenamed en daarna geprobeerd de stamboom in te lezen.
Dit ging niet, maar nu kon ik wel de meest recente veiligheidskopie inlezen.
Hierdoor mis ik slechts een enkele input en ben zeer blij met het resultaat.
Deze topic mag gesloten worden met mijn hartelijke dank.
Dit ging niet, maar nu kon ik wel de meest recente veiligheidskopie inlezen.
Hierdoor mis ik slechts een enkele input en ben zeer blij met het resultaat.
Deze topic mag gesloten worden met mijn hartelijke dank.