een andere fout by omzetten hazadata gedcom

• Joeri
  • Auteur

Fout by omzetten hazadata gedcom

14 sep 2022 00:09
Hallo Dhr Rozendaal,

Tijdens het omzetten van een HAZA71 geexporteerd gedcom bestand met "Haza2Aldfaer.exe", krijg ik een foutmelding tijdens de "FAM records aanpassen":
"startIndex cannot be larger than length of string"
Zoals gevraagd bij de "download" meld ik dit op het forum.

Kunt u contact met mij opnemen zodat ik het bestand die niet geconverteerd kan worden kan opsturen?

Bij voorbaat dank,

Joeri Labeeuw.

Lees meer

Re: Fout by omzetten hazadata gedcom

14 sep 2022 12:00
Joeri,

ik ben de maker van haza2aldfaer en ik wil met alle plezier kijken naar je probleem.
Alleen kwakkel ik nogal met mijn gezondheid dus kan ik voorstellen hoe lang ik er mee bezig zal zijn. Maar stuur me je niet geconverteerde haza gedcom toe op wim.rozendaal@xs4all.nl.
Welke versie van aldfaer gebruik je? Ik zal dan gelijk het importeren in aldfaer voor je testen.

Lees meer

Re: een andere fout by omzetten hazadata gedcom

04 okt 2022 14:12
Bij het omzetten van HAZA72 naar Aldfaer worden er twee gegevens niet goed overgenomen:
1e: de "ongeveer"data gaan verloren: bij voorbeeld: geboren in 1920/1921, wordt in Aldfaer: geboren in 1920.
2e: Ook wordt een onzekere afstamming niet overgenomen: in HAZA staat er dan een ? naast de persoon.In de tekst versie die in HAZA te genereren is, komt dan te staan "Waarschijnlijk zoon (of dochter) van ..".

Is hier iets aan te doen? met vriendelijke groeten, Jannetje

Lees meer

04 okt 2022 15:01
Jannetje,

Op dit moment zijn die twee problemen niet snel aan te pakken. Niet vanwege de techniek. Technisch zijn het kleine probleempjes, maar ik kan dit moment en minstens de komende 5 a 6 weken slechts met min. linker hand typen. Zondagavond heb nml. mijn rechter sleutelbeen gebroken.

Dat gezegd hebbende ga ik wel aan de slag ermee, alleen zal het mogelijk later opgelost zijn dan je gewend bent.

Kan je me de gedcom waarbij de fouten optreden toezenden? En liefst ook een handleiding van HAZA, want nu zit ik hap-snap code toe te voegen telkens als er een gebruiker weer iets heeft toegepast dat niet eerder door iemand was gebruikt.

Lees meer

Re: Fout bij omzetten hazadata gedcom

04 okt 2022 17:52 - 04 okt 2022 17:52
Jannetje,

gelet op de situatie door Wim geschetst zou je natuurlijk ook zelf iets kunnen doen. Ik neem aan dat het om een eenmalige actie gaat om over te stappen naar Aldfaer.
Zo ja dan kun je natuurlijk in HazaData de bewuste personen opsporen en in Aldfaer aanvullen, zodat je in Aldfaer verder kunt werken.

De twee onderhanden opties worden in Aldfaer anders opgelost.
1. een datum als 1920/1921 moet in Aldfaer opgegeven worden als ~1920 waarna deze wordt weergegeven als ± 1920. Ook andere tekens zijn toegestaan zoals < en >
2. Aldfaer kent vier zekerheidsgraduaties (zie Instellingen -> Rapporten). De zekerheid kunt u dan in Aldfaer corrigeren in uw keuze. De tekst in de rapportages is anders.
Laatst bewerkt 04 okt 2022 17:52 door Han Kortekaas.

Lees meer

06 okt 2022 12:42
Hartelijk dank voor jet snelle antwoord. Ik zal een voorbeeld van een HAZA bestand opsturen en kijken of ik de handleiding kan scannen en doorsturen. (Dat is een heel dikke klapper- dus kan even duren). Veel sterkte met het herstel van de breuk!

Lees meer

06 okt 2022 12:46
Goedemiddag, Helaas gaat het niet om een eenmalige omzetting, maar telkens weer andere bestanden. Heel erg bedankt voor de aanwijzingen. Dat scheelt in ieder geval.

Lees meer

06 okt 2022 13:47
Bij deze de beloofde bestanden: Het heeft absoluut geen haast hoor- Dus wacht a.u.b. tot u hersteld bent. Inmiddels ben ik met de fouten bekend- In het verleden ben ik hiermee wel eens de mist in gegaan.
Ik zie nu dat ik geen gedcom kan opsturen. Wat zijn de mogelijkheden?
Met vriendelijke groeten, Jannetje
PS:De (dikke )handleiding moet ik eerst scannen. Of kan ik die per post opsturen?

Lees meer

06 okt 2022 13:51
Bij deze de beloofde bestanden: Het heeft absoluut geen haast hoor- Dus wacht a.u.b. tot u hersteld bent. Inmiddels ben ik met de fouten bekend- In het verleden ben ik hiermee wel eens de mist in gegaan.
Ik zie nu dat ik geen gedcom kan opsturen. Wat zijn de mogelijkheden?
Met vriendelijke groeten, Jannetje
PS:De (dikke )handleiding moet ik eerst scannen. Of kan ik die per post opsturen?

Bijlagen:

Lees meer

06 okt 2022 13:59
Mogelijk is mijn antwoord hieronder bij Han Kortekaas terecht gekomen-

Lees meer

06 okt 2022 14:04
Jannetje,
het is niet de bedoeling dat u die gedcom hier aan het bericht hecht maar dat u dat bestand en die handleiding naar Wim zijn e-mail stuurt. Als u op de knop Meer onder Wim zijn foto klikt dan ziet u een envelopje waar met een muisbeweging het e-mailadres wordt geprojecteerd.

Als u vanuit Aldfaer naar HazaData exporteert, dan krijgt u niet meer dezelfde gegevens bij de zekerheid en gemengde jaartallen.

Overigens gebruikt u misschien een oude versie van Aldfaer of het CBG rapport omdat er diakritische tekens niet correct zijn vertaald. U kunt dat controleren door Help- Versiebeheer Aldfaer te openen en kijk of er vette tekst te zien is. Zo ja klik dan op die regel en vervolgens bijwerken.

Gemaakt door Kunena