- Bedankjes 2
Foutmelding Windows
- Cees
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Foutmelding Windows
07 sep 2022 16:46
Onlangs mijn Aldfaer op een Windows Laptop geïnstalleerd en de output op OneDrive ingesteld. Alles naar tevredenheid uitgeprobeerd. De laptop losgekoppeld en elders geplaatst met monitor en ik ben niet meer instaat Aldfaer te openen zonder stamboom of met een stamboom. Onderstaande melding krijg ik:
Het bestand C:\Users\ceesa\OneDrive\STAMBOOM\STAMBOMEN\familie GROOT\2022\familie 05-09-2022.aldf is al in een andere Aldfaer-sessie geopend.
Als u een nieuwe Aldfaer-sessie hebt gestart kunt u een ander bestand openen via Bestand -> Open...
Wat ik ook probeer er opent zich geen Aldfaer, het subschermpje geeft een voortgangsbalkje weer dat halverwege blijft hangen, deze uitschakelen en opnieuw Aldfaer openen levert het zelfde resultaat.
Opnieuw Aldfaer verwijderd en geïnstalleerd levert ook geen oplossing.
Wie kan mij helpen?
Cees
Het bestand C:\Users\ceesa\OneDrive\STAMBOOM\STAMBOMEN\familie GROOT\2022\familie 05-09-2022.aldf is al in een andere Aldfaer-sessie geopend.
Als u een nieuwe Aldfaer-sessie hebt gestart kunt u een ander bestand openen via Bestand -> Open...
Wat ik ook probeer er opent zich geen Aldfaer, het subschermpje geeft een voortgangsbalkje weer dat halverwege blijft hangen, deze uitschakelen en opnieuw Aldfaer openen levert het zelfde resultaat.
Opnieuw Aldfaer verwijderd en geïnstalleerd levert ook geen oplossing.
Wie kan mij helpen?
Cees
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1024
Re: Foutmelding Windows
07 sep 2022 19:12
Dit betekent dat u een tweede sessie van Aldfaer heeft gestart.
Op dit forum zijn er menig aanbevelingen om de stambomen niet in OneDrive, DropBox e.i.d. op te slaan. Verlies van gegevens zou hierdoor kunnen ontstaan. Laat best alle submappen op de pc staan en eventueel alleen de veiligheidskopieën en Materiaal op OeDrive.
Op dit forum zijn er menig aanbevelingen om de stambomen niet in OneDrive, DropBox e.i.d. op te slaan. Verlies van gegevens zou hierdoor kunnen ontstaan. Laat best alle submappen op de pc staan en eventueel alleen de veiligheidskopieën en Materiaal op OeDrive.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees
- Ruud de Ruiter
-
07 sep 2022 21:13
Afgezien van de niet toegestane installatie in OneDrive betekent de melding dat u Aldfaer een 2e keer hebt opgestart. Dit is een normale functie/melding die het mogelijk maakt een 2e stamboombestand gelijktijdig te openen.
- Cees
- Auteur
07 sep 2022 21:56 - 07 sep 2022 22:23
Dank je wel, maar wat nu? Wil ik dit gaan veranderen dan zal ik in Aldfaer de opslag route moeten veranderen, maar Aldfaer opent niet.
Hoe krijg ik dat Aldfaer zich opent?
Ook een Veiligheidskopie vertoont het zelfde gedrag.
Mvg Cees
Hoe krijg ik dat Aldfaer zich opent?
Ook een Veiligheidskopie vertoont het zelfde gedrag.
Mvg Cees
Laatst bewerkt 07 sep 2022 22:23 door Cees.
- Han Kortekaas
-
07 sep 2022 23:26
Ga naar C:\Aldfaer en verwijder via de verkenner het bestandje Aldfaer.iniprogram. Doe dat zowel op de PC als de laptop.
Zorg dat u een map heeft C:\Aldfaer_data en knip uw stamboom uit de Documenten\Aldfaer\Stambomen\ naar deze locatie met submap Stambomen.
Open dan Aldfaer en surf voor de stamboom naar C:\Aldfaer_data\Stambomen\
U moet dan ook de Extra -> Instellingen per PC - laptop nakijken.
Hoogstwaarschijnlijk heeft u Aldfaer niet op de laptop of PC goed afgesloten.
Wat u wilt doen door de huidige stamboom zowel inlezen op de laptop als de PC is onmogelijk. Als u dat wilt dan kan dat alleen door na het werken altijd een VK terug te zetten en dan vooral de naamgeving gelijk houden. Dus, zodra u op de laptop heeft gewerkt en u begint met de PC dan kunt u op de PC beginnen met een VK van de laptop terug te zetten.
Het werkt effectiever door de stamboom even op een USB te zetten en die synchronisatie te vergeten. Voor de back-up dient een VK en die mag op de OneDrive staan.
De oorzaak van dit geheel ligt in OneDrive en de manier waarop Aldfaer onthoudt welke stamboom geopend is (geweest).
Verder zijn de paden voorzien van de gebruikersnaam waardoor conflicten ontstaan.
Zorg dat u een map heeft C:\Aldfaer_data en knip uw stamboom uit de Documenten\Aldfaer\Stambomen\ naar deze locatie met submap Stambomen.
Open dan Aldfaer en surf voor de stamboom naar C:\Aldfaer_data\Stambomen\
U moet dan ook de Extra -> Instellingen per PC - laptop nakijken.
Hoogstwaarschijnlijk heeft u Aldfaer niet op de laptop of PC goed afgesloten.
Wat u wilt doen door de huidige stamboom zowel inlezen op de laptop als de PC is onmogelijk. Als u dat wilt dan kan dat alleen door na het werken altijd een VK terug te zetten en dan vooral de naamgeving gelijk houden. Dus, zodra u op de laptop heeft gewerkt en u begint met de PC dan kunt u op de PC beginnen met een VK van de laptop terug te zetten.
Het werkt effectiever door de stamboom even op een USB te zetten en die synchronisatie te vergeten. Voor de back-up dient een VK en die mag op de OneDrive staan.
De oorzaak van dit geheel ligt in OneDrive en de manier waarop Aldfaer onthoudt welke stamboom geopend is (geweest).
Verder zijn de paden voorzien van de gebruikersnaam waardoor conflicten ontstaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees
- Cees
- Auteur
- Cees
- Auteur
08 sep 2022 21:59
Mijn grote angst al mijn data kwijt te zijn is gelukkig ongegrond gebleken, ik heb dankzij het duidelijke advies alles weer in orde kunnen brengen, en heb het opslaan van de stamboom niet meer in de Cloud geregeld.
Hartelijk bedankt, vriendelijke groet,
Cees
Hartelijk bedankt, vriendelijke groet,
Cees