Feiten kwijt

• roelof
  • Auteur

Feiten kwijt

18 aug 2022 23:18
Op een gegeven moment kwam ik erachter dat alle "Feiten" zijn verdwenen.
Dan schrik je even.

Maar gelukkig maak ik geregeld een veiligheids copy.
Deze staat ingesteld op 20, maar er waren maar 7 (en veel oude exemplaren met een andere naam)'
Deze 7 copies missen allemaal de "Feiten".
en nog een handmatige veiligheidscopy van 2 maanden terug.
Afgelopen maand toch wel interessante wijzigingen/aanvullingen aangebracht, daarom wil ik eigenlijk niet doorgaan met de veiligheidscopy

Dit is gebeurd met Aldfaer 8.1 op een laptop die wat minder word, dus valt soms spontaan uit.
Vandaar af en toe Aldfaer afsluiten/opslaan plus veiligheids copy, en Aldfaer weer opstarten.

Alle data met gekruiste vingers op een usb sticky gezet en nu op de echte computer gezet

Een tijdje terug heb ik eens Aldfaer geladen, toen bleek dat alle relaties waren verdwenen, afsluiten zonder opslaan, opnieuw Aldfaer opstarten, toen gelukkig alles ok.
En idem met materiaal.

Dus ik denk dat Aldfaer bij opstarten soms iets "vergeet", mogelijk door overbelaste prosecesor,/hardeschijf of weet ik veel
en dat zal best aan mijn crappy laptop liggen maar eigenlijk mag dat niet kunnen en verwacht je een melding oid.
bestandsherstel/onderhoud voer ik regelmatig uit.
Het vervelende is dat je de "gebreken" niet direct doorhebt als je in een uithoekje van de stamboom bezig bent.

Vraag:
Is het mogelijk dat Aldfaer bepaalde gegevens na het laden vergelijkt met de vorige sessie?
Bij afwijking een melding weergeven "er missen 100000 feiten" oid

Vraag2:
De nieuwste stanboom mist alle feiten (behalve laatste weken toegevoegd)
De "oude" veiligheidscopy bevat voor 99% indenteke personen/relaties

Is er een foefje om de Feiten over te zetten/importeren? en dan bedoel ik niet 1 voor 1

Nu de nieuwste versie 10.1 geinstalleerd

• roelof
  • Auteur

Re: Feiten kwijt

18 aug 2022 23:20 - 18 aug 2022 23:47
Aanvulling, ik gebruik geen onedrive ofzo, alles locaal

Nog een opmerking, wanneer Aldfaer met een "opschoon" melding komt, kijk dan of het laden wel goed is gegaan.
Deze melding kreeg ik ook en waarschijnlijk waren de "Feiten" toen al weg.
Laatst bewerkt 18 aug 2022 23:47 door roelof.

Lees meer

18 aug 2022 23:54
Aldfaer wordt bij het opstarten gesplitst is een 50-tal deelbestandjes. Als u met een niet te vertrouwen machine werkt dan is de kans heel groot dat een of meerdere deelbestandjes niet goed worden bijgewerkt en/of beschadigd raken.

Het feit dat u Feiten kwijt bent is waarschijnlijk een van de gevolgen hiervan.

Als u het aantal veiligheidskopieën op 20 heeft en u ziet er slechts 7 dan kan het betekenen dat u bent begonnen met een nieuwe naam voor de stamboom, maar als die VK's ouder zijn en u verwacht er meer, dan kan het ook zijn dat het pad waar u naar schrijft niet (meer) bestaat. Controleer dat pad!

Naast het (automatisch laten) maken van VK's kunt u zelf een test uitvoeren door bv een groot kwartierstaat en parenteel te maken met alle toeten en bellen. Dat maakt u bij het afsluiten. Geef de rapporten een herkenbare naam Als u Aldfaer weer opent maakt u weer dezelfde rapporten. Deze rapporten leest u in een teksteditor in, zoals Notepad++ en maakt u een vergelijk van de output.

Er zijn geen foefjes om Feiten even over te zetten.
Wat u wel kunt doen is in een VK waar de feiten nog in voorkomen een Groep te maken van personen die feiten hebben. Deze groep exporteert u met een gedcom naar een schoon Aldfaer bestand en importeert e.e.a.. Vervolgens start u Aldfaer twee keer op; het nieuwe bestandje met records iz feiten en het oude bestand.
U zet die twee stambomen naast elkaar en kan dat (helaas) alleen met copy en plak de gegevens overbrengen.

• roelof
  • Auteur

19 aug 2022 22:08
De controle die u aandraagd is wel bewerkelijk, dus in de praktijk komt door niet veel van terecht denk ik (ook ik ben lui aangelegd)
Een controle met de vorige sessie zou voor mij wel wenselijk zijn

Jammer dat er geen tool is om bestanden "mergen" of te vergelijken

De opbouw van "aldf" bestanden, is deze openbaar in te zien?

Han Bedankt voor uw reactie

Lees meer

20 aug 2022 05:22
Misschien benaderd dit je probleem:
Maak van de te vergelijken stambomen een Gedcom.
Vergelijk beide gedcoms in Notepad++ (Plugins-compare)

• roelof
  • Auteur

21 aug 2022 14:43
Nooit gehoord van notepad++, ik zal eens kijken.
Bedankt voor de sugestie René

Lees meer

21 aug 2022 21:34
roelof schreef : Nooit gehoord van notepad++,
Is een invoegtoepassing van Aldfaer.

• roelof
  • Auteur

22 aug 2022 22:40
Bedankt JayCee, had nog niet gezocht.

ik ben een low level user en weet lang niet alle mogelijk heden

Ter info voor eventueel anderen die data kwijt zijn:
Via "niet gekoppelde bestanden" ben ik missende data / personen aan het invoegen

Gemaakt door Kunena