foutcode bij het openen van aldfaer

• Andre Houthoofd
  • Auteur

foutcode bij het openen van aldfaer

20 apr 2022 07:57
Ik krijg nu bij het openen van Aldfaer telkens deze foutcode. Oorzaak? Bij het klikken op OK opent hij wel de stamboom correct. Moet ik iets doen om die foutmelding te voorkomen?

Lees meer

Re: foutcode bij het openen van aldfaer

20 apr 2022 11:18
U schrijft "nu" de fout gekregen te hebben. Ging het daarvoor goed, en zo ja, heeft u iets aan de installatie gewijzigd?

• Andre Houthoofd
  • Auteur

20 apr 2022 22:35
Ik werk nu met een nieuwe computer, maar na de overzetting werkte alles perfect. Pas een paar weken later trad de fout op; geen idee hoe het kwam. Vandaag heb ik (toevallig) een persoon toegevoegd aan de stamboom. En nu geeft hij geen foutmelding meer na het opnieuw openen. Ik wacht dus af.

• Andre Houthoofd
  • Auteur

21 apr 2022 07:17
En deze morgen bij opening dezelfde foutmelding (terwijl ik gisterenavond niets gewijzigd heb, noch aan de stamboom, noch aan de installatie). Uit die (onduidelijke) tekst in het kader van de foutmelding kan ik niets afleiden.

Lees meer

21 apr 2022 09:02
Mogelijk is er bij het overbrengen van Aldfaer naar de nieuwe pc iets niet correct verlopen. Vergelijk deze procedure et deze dat u hebt uitgevoerd. Mogelijk vindt u daar de oplossing.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Andre Houthoofd

Lees meer

21 apr 2022 19:22
André
Nieuwe PC met Windows 11 ?

• Andre Houthoofd
  • Auteur

22 apr 2022 12:17
Ja, Windows 11. Probleemloos Aldfaer geïnstalleerd en probleemloos de stamboom ingebracht. De foutmelding kwam pas later. Het probleem lijkt ook niet erg want na klikken op OK in die foutmelding opent hij foutloos de stamboom.

Lees meer

22 apr 2022 14:06
André
Wat is het pad naar het stamboombestand *.aldf en wat voor de v-kopie *.alx ?

• Andre Houthoofd
  • Auteur

22 apr 2022 22:37
Onder C: Aldfaer - Stambomen - stamboom_206112301120.aldf en Aldfaer - Veiligheidskopieën - stamboom_201612301120_202204200746.alx
Ik heb de stamboom vandaag een paar keer geopend en gesloten, zonder foutmelding, maar kan morgen weer anders zijn.

Lees meer

22 apr 2022 22:51 - 22 apr 2022 22:55
De installatie is niet goed uitgevoerd. In C:\Aldfaer mogen geen andere bestanden staan dan deze van de installatie.
De bestandsmappen Stambomen, veiligheidskopieën, gedcom, materiaal, invoegtoepassingen en rapporten moeten in C:\Gebruikers\uwgebruikersnaam\Documents\Aldfaer\..... staan. Vervolgens de paden voor rapportuitvoer, invoegtoepassingen en materiaal in de instellingen aanpassen.

De naam van de stamboom geeft aan dat eenmaal een veiligheidskopie is ingelezen i.p.v. Aldfaer de stamboom automatisch te laten openen bij opstart.

Zoek in de Documentatie (Help) met trefwoord 'Standaardmappen' waarin beschreven staat hoe een correcte installatie er moet uitzien.
Laatst bewerkt 22 apr 2022 22:55 door JayCee.

• Andre Houthoofd
  • Auteur

23 apr 2022 07:46
Ik open nu deze morgen de stamboom en opnieuw de foutmelding (met bovenaan "Geen stamboom open". Ik klik dus terug op OK en dan opent hij de stamboom foutloos. Blijkbaar doet hij dat elke dag één keer (maar als ik nu Aldfaer sluit en terug open, opent hij normaal zonder foutmelding).
Bovenaan de geopende stamboom lees ik C:\Users\User\Documents\Aldfaer\stamboom_201612301120

Ik meen me nu te herinneren dat een paar weken geleden bij het openen Aldfaer vroeg om een update te installeren (ik weet niet meer wat precies, een bonusrapport of zoiets) en dat ik dat om één of andere reden niet gedaan heb; zou daar iets zijn misgelopen?, dat nu de oorzaak is van het foutbericht?

Lees meer

23 apr 2022 11:02
André, kunt u eens kijken bij Extra -> Instellingen > Algemeen of u daar een vink heeft staan bij 'Controleren op updates bij opstarten'.
Als die vink gezet is controleert Aldfaer of er nieuwe versies zijn voor het programma en de invoegtoepassingen. Bij die controle is Internet nodig.
Mochten er updates zijn, dan krijgt u een venster dat om toestemming vraagt te installeren. Dat venster kunt u wegklikken waardoor er geen installatie is. Dat venster biedt zich slechts één keer per dag aan.

Als u vervolgens eens wilt kijken onder Help -> Versiebeheer Aldfaer of daar aan de linkerkant soms regels zijn die vetgedrukt zijn; dat geeft aan dat er een item bijgewerkt moet worden. Zo ook bij 'Versiebeheer Invoegtoepassingen'.

Als dat geen soelaas biedt dan kunt u overwegen om -als Aldfaer afgesloten is- het bestandje C:\Aldfaer \Aldfaer.iniprogram een andere naam te geven en daarna Aldfaer te openen. Aldfaer maakt zelf een nieuw bestandje aan. U moet dan wel zelf eenmalig de stamboom openen.

Ik zie aan de naam van uw stamboom dat u werkt met een veiligheidskopie die teruggezet is, maar vergeten de naam te wijzigen door het datumstempel er uit te halen. Advies is om de geopende stamboom met 'Opslaan als' een nieuwe naam te geven.

Gemaakt door Kunena