Alle namen verdwenen na een hang en aangeraden bestandsherstel

Lees meer

Alle namen verdwenen na een hang en aangeraden bestandsherstel

05 apr 2022 16:45 - 05 apr 2022 16:59
Dag, een noodoproep!
Ik ben de laatste paar dagen flink aan het aanvullen geweest in mijn database met ~8500 personen, tussentijds verschillende keren opgeslagen en weer geopend, tot dan geen alarm.
Het laatste wat ik deed was in Stamboom / Onderhoud / Huidig veld een aantal mutaties aanbrengen toen opeens alles op scherm 1 (waarop Aldfaer staat) bevroor, scherm 2 (met o.a. Firefox bleef gewoon draaien. Taakbeheer starten en CTRL-ALT-DEL werkte niet meer dus heb ik de PC geforceerd herstart.
Bij herstart van Aldfaer leek alles weer op te starten en kreeg ik de raad om bestandsherstel uit te voeren, dit gaf geen waarschuwingen. Hierna bleken nog wel 8500 entries in de database te staan maar alle namen zijn verdwenen.
Ook in de reservekopieen krijg ik hetzelfde resultaat.
Dit deed me vermoeden dat mogelijk Aldfaer is beschadigd, ik heb het daarom uninstalled en opnieuw geinstalleerd in C:\Alfdaer-new, maar ook nu hetzelfde resultaat, de laatste kopie en alle reservebestanden bevatten geen namen meer.

Wie weet raad?

Peter
Laatst bewerkt 05 apr 2022 16:59 door Peter de Jong.

Lees meer

Re: Alle namen verdwenen na een hang en aangeraden bestandsherstel

05 apr 2022 17:11
Ik denk dat u aan de hand van de Personenlijst constateert dat alle 8500 namen zijn verdwenen. Is het wel zo dat de Personenlijst de kolomhoofden laat zien of dat deze uitgevinkt zijn? (rechtsklik op de kolomtitel)

Lees meer

05 apr 2022 17:32 - 05 apr 2022 17:39
Dag hr. Kortekaas, inderdaad, de koppen zijn zichtbaar in de Personenlijst, maar in het Aldfaerscherm en in die Personenlijst zijn alle naamvelden leeg. De sortering van de velden is bewaard gebleven.
Screenprint bijgevoegd.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 05 apr 2022 17:39 door Peter de Jong.

Lees meer

05 apr 2022 17:50
Als ook de VK hetzelfde beeld geeft dan zult u toch een eerdere VK moeten terugzetten en dus niet alleen de laatste bekijken.

Lees meer

05 apr 2022 19:24
Peter,
Weet u nog welk veld het "huidig veld" was en wat heeft u vervolgens gedaan ?

Lees meer

05 apr 2022 21:03
@Ruud de Ruiter:
Ik was met Stamboom/Onderhoud/Huidig veld bezig met herstel van een paar typefouten in Bron, Aldfaer heeft zo'n handige functie dat de Bron wordt overgenomen van een eerdere invoer, maar als daar een typefout in zit is die ook makkelijk overgenomen ;)

@Han Kortekaas:
Ik ben 3 Reservekopieen teruggegaan en die lijkt in orde te zijn. Vreemd dat de laatste 2 kopieen dan ook zonder voor- en achternamen zijn opgeslagen terwijl ik daar bij het werken met Aldfaer niets van merkte.
A.d.h.v. mijn recente documenten in Materiaal (aktes, foto's) moet ik mijn laatste invoeren nu maar proberen te reconstrueren. Ik ben allang blij dat ik weer 'on track' ben!

Lees meer

05 apr 2022 22:31 - 05 apr 2022 22:32
Nog enkele vragen

In welke versie Aldfaer werk je?
In welke versie Windows werk je?
Waar bewaar je de VK copieen ?
Laatst bewerkt 05 apr 2022 22:32 door Frank .

Lees meer

05 apr 2022 22:38
@ Peter,
Heeft u de stambomen op OneDrive staan of enig gesynchroniseerde backupsysteem draaiend? Zo ja, is dit niet aanbevolen. Alle submappen best op de pc laten staan, Het materiaal en de veiligheidskopieën kunnen eventueel wel op de cloud.

Lees meer

05 apr 2022 22:42
Peter,
a.d.h.v. het plaatje constateer ik dat u de stamboom heeft opgeslagen in de installatiemap van Aldfaer en dat wordt ten sterkste afgeraden. Ik vermoed dus dat u een totaal afwijkende installatie heeft.

Heeft u op de achtergrond een synchronisatieproces lopen?

Weet u nog wat u deed op moment van die tweede VK, want daar is het bij gebeurd.
Als u met taakbeheer of abrupt afbreken Aldfaer beëindigd kunnen er bestandjes beschadigd raken.

Lees meer

06 apr 2022 11:38
@Frank:

In welke versie Aldfaer werk je? 10.1
In welke versie Windows werk je? 10, geheel bijgewerkt
Waar bewaar je de VK copieen ? C:\Users\Peter\Documents\Aldfaer\Veiligheidskopieën\

Lees meer

06 apr 2022 11:41
@JayCee:

Nee, het Aldfaer bestand staat op de lokale drive C:
Aldfaer in geinstalleerd in C:\Aldfaer, niet in C:\Program Files...
Het materiaal heb ik wel op een gemapte drive op een Synology server staan, dus S:\....

Lees meer

06 apr 2022 11:48
@Han Kortekaas:

Het Aldfaerbestand stond idd. in een submap waarin ook Aldfaer was geinstalleerd, Aldfaer stond in C:\Aldfaer, het ALDF bestand in C:\Aldfaer\Stamboom.
Nu met de nieuwe installatie heb ik dat meteen maar in een aparte map geplaatst, wel op de lokale C:

Ik heb alleen een synchronisatie lopen met MEGAsync vanaf de map met materiaal die op een Synology staat naar een cloudmap, maar dat zou het probleem toch niet mogen zijn.

En het abrupt afbreken was het enige wat nog kon omdat alles van Windows en alle programma's hingen behalve een Firefox window waarin ik nog van tabblad kon wisselen. Ja het klinkt vreemd, ik heb een tijdje geaarzeld om de zaak af te breken maar het kon niet anders.

Gemaakt door Kunena