CD deel 2

• Ruud Hanssen
  • Auteur

CD deel 2

14 dec 2021 00:21
Een week geleden schreef ik dat ik eens in de zoveel tijd een cd maak van de stamboom, omdat er veranderingen waren geweest. Eens in de zoveel tijd omdat ik de veranderingen verzamel en deze dan gelijktijdig aanbreng. Zoals ik toen zei komt er bij het opstarten van de CD (starten van index.html) een melding
"Deze webpage wordt door Internet Explorer beperkt in het uitvoeren van scripts of Active-X besturingselementen."
Normaal start dan een eigengemaakt menuutje op maar, omdat ik dacht dat het daaraan lag heb dat weggelaten. Het is is dus een geheel door Aldfaer gegenereerde stamboom. Zoals te zien [Voorbeeld A] is de melding er nog steeds. Na een paar seconden verdwijnt de melding en dan is het einde verhaal én stamboom [Voorbeeld B]. Alleen wanneer je, op tijd, "geblokkeerde inhoud toestaan" aanklikt krijg je de namenindex [Voorbeeld C].
Het blijft lastig iemand de CD te geven met vermelding dat hij bij deze melding gewoon op "OK" moet drukken zonder te zeggen waarom.
Lastiger wordt het wanneer iemand een wat oudere pc heeft: daar komt de melding in het geheel NIET dus blijft het menu
[Voorbeeld B] gewoon staan. Dat wordt het moeilijk iemand te vragen een nieuwe pc te kopen, zeker wanneer deze maar een of twee keer per maand wordt gebruikt.
Dus nogmaals de vraag is er écht helemaal niets aan te doen?

NB Voorbeeld C is gelijk aan Voorbeeld B alleen mét namenindex.

Lees meer

Re: CD deel 2

14 dec 2021 00:38
Ruud,

Heb je het al eens geprobeerd met het Bonusrapport Internet, te vinden in de Bonusrubriek Exporteren?

Paul

Lees meer

14 dec 2021 05:36
Ruud,

Ik veronderstel dat je dit rapport maakt met de 'Rapportage Wizard'.
Ik heb dit bij mij getest:
- index.html openen onder Mozilla Firefox --> loopt perfect. (geen indexkolom)
- index.html openen onder Google Chrome --> loopt perfect. (geen indexkolom)
- index.html openen onder MS Edge --> loopt perfect. (geen indexkolom)
- index.html openen onder Internet Explorer --> melding 'Deze webpage wordt door Internet Explorer beperkt...'. (geen indexkolom)

Als ik het goed voor heb is het probleem van niet weergeven van de indexkolom reeds besproken op dit forum. (maar ik vind het niet terug)

Ik werk met Windows 10 Pro.

Lees meer

14 dec 2021 05:40
Paul,
Ook het bonus rapport "Internet" geeft dezelfde melding als je dit opent onder MS-Internet Explorer. (niet onder andere browsers).
Goed punt daar is dat de indexkolom WEL verschijnt !!

Grt,
René

Lees meer

14 dec 2021 10:29
René,

Bij mij komt die melding bij het Bonusrapport Internet inderdaad ook, maar als die verdwenen is kan ik gewoon verder. Bij het Wizard rapport lukt dat niet, dat is het verschil.

Paul

• Ruud Hanssen
  • Auteur

15 dec 2021 22:50
Allereest moet ik zeggen aangenaam verrast te zijn door het gebruik maken van het bonus rapport “Internet”, dat kende ik nog niet. Misschien kwam dat omdat ik nogal gehecht was aan mijn eigen menuutje waarin ik de gebruiker dringend vroeg mij fouten te melden in de stamboom. Wat ook buitengewoon verrassend is dat meerdere talen mogelijk zijn, alleen jammer dat het Deens ontbreekt terwijl dat, in het hoofdprogramma van Aldfaer wél aanwezig is. Door het huwelijk van mijn dochter moest ik een zeer groot aantal Denen opnemen. Dat moest ik wel toen bleek dat een grote hoeveelheid gegevens over de voorouders op papier rijkelijk aanwezig was. Ik heb daarom maar een vertaling moeten maken van de belangrijkste page en bij de CD gevoegd.
Bij het testen dook de melding weer op, het gaat nog steeds over de melding:
"Deze webpage wordt door Internet Explorer beperkt in het uitvoeren van scripts of Active-X besturingselementen.",
echter hier ook géén namenindex, mét of zonder “ok” te drukken. Er staat wél het totaal aantal personen (de hele stamboom), maar de namen ontbreken. Ik kan wel een keuze maken uit de letters en krijg daarna wél alle namen met de gekozen beginletter en ook het aantal namen is daaraan aangepast.
Alleen bij het aanklikken van een foto bij een gekozen persoon duikt de melding weer op maar zijn er ook geen mogelijkheden de foto te vergroten of verkleinen, dit in tegenstelling tot de rapportage wizard. Daar is het wél mogelijk de grootte van de foto aan te passen. Voor foto’s van een gezicht is dat niet zo belangrijk maar vaak is het ook een kopie van een geboorte- of een huwelijks-acte en dan is het toch prettig om het door vergroten leesbaar te maken. Wanneer de foto te groot is voor het beeldscherm kan daar ook niets meer aan veranderd worden.
Testen op oudere pc’s (oudere Window versies) bleken verrassend goed. Er komen géén meldingen. De namenindex blijft consequent onzichtbaar, maar na het kiezen van een letter wel, mét de namen van de gekozen beginletter. Voor het testen met andere web-bouwsers ontbreken mij nu de middelen.

Lees meer

16 dec 2021 10:43
Ruud,
Er bestaat ook nog een rapport MaakAldfaerCD in dezelfde rubriek als 'Internet'
Dit rapport is speciaal gemaakt voor personen die geen gebruik maken van het Aldfaer programma maar via dit rapport wel kunnen beschikken over alle informatie van de stamboom.

• Ruud Hanssen
  • Auteur

21 dec 2021 17:57
Hallo Paul, Meije,
Een paar dagen intensief bezig geweest met de bonusrapporten i.p.v. het maken van een CD via de rapportage wizard. Als eerste de bekende melding “Deze webpage wordt door Internet Explorer beperkt…”. Dat werd al opgelost in het menu van “MaakAldfaerCD”. Daar wordt gewaarschuwd dat deze melding niet meer komt door in Internet Eigenschappen bij de beveiliging de optie “Actieve inhoud mag worden uitgevoerd…” (zie bijlage) aan te kruisen.
Daarmee is het probleem met de rapportage wizard ook opgelost.
Bij de keuze bonus rapport -> Internet komt de eerste keer ook nog steeds geen namenindex van álle personen, maar misschien is dat niet de bedoeling? Wanneer ik de keuze uit één beginletter maak komt er wél een namenindex met de namen met de gekozen beginletter. Ook verrassend zijn de meerdere talen, helaas geen Deens, maar de meeste Denen kunnen beter overweg met Engels dan met Nederlands. Het enige verschil blijft dat foto’s niet vergroot of verkleind kunnen worden zoals bij de rapportage wizard.
Het rapport “MaakAldfaerCD” was ook zeer verrassend, maar ik heb nog niet gevonden hoe ik de rapportuitvoer naar een iPad of op GoogleDrive krijg. Ook hier worden de foto’s maar in één formaat getoond wat lastig is wanneer het een document is.

Bijlagen:

Lees meer

21 dec 2021 19:01
Dag Ruud,
Wanneer je de map maakaldfaercd kopieert en plakt in de GoogleDrive en start dan in de map maakaldfaercd met index.html
ik denk dat dit ook voor je iPad, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik hoor graag van je of dit gelukt is.

• Ruud Hanssen
  • Auteur

21 dec 2021 20:11
Hallo Meije,
Ik ga het zeker proberen, maar die uitslag laat op zich wachten: het "even" overzetten van de directory of map MaakAldfaerCD duurde vannacht een paar uur. Maar wanneer ik een index.html start laat hij mij de inhoud zien en start verder niks.
Ik heb dit eerder al geprobeerd met de rapportage wizard, die bestaat uiteindelijk ook maar uit één map die wordt opgestart met index.html.

Gemaakt door Kunena