Log bestand veiligheidskopie

Lees meer

Log bestand veiligheidskopie

11 nov 2021 21:59
Het logbestand in mijn veiligheidskopie is nu zo'n 30MB groot. In het verleden werd het opgeschoond.
Volgens mij doen de huidige onderhoudsprogramma's dat niet meer. Klopt dat?
Zo ja, kan ik het handmatig kleiner maken?

Lees meer

Re: Log bestand veiligheidskopie

11 nov 2021 22:36
P. Brinkman schreef : Het logbestand in mijn veiligheidskopie
.....
Zo ja, kan ik het handmatig kleiner maken?

- ?? Het logbestand hoort bij de stamboom, niet bij de VK. Automatisch opschonen van logbestanden kan ik mij niet herinneren.
Handmatig is mogelijk door het bestand te openen in een tekstverwerker - bv kladblok - en het gewenste deel verwijderen.

Lees meer

12 nov 2021 18:01
Beste P,
Ik ken niet alle versies van ALdfaer.
In de versies die ik gebruik(te) v7 en nu 10.1 wordt het logbestand geschoond.
In de VKopie (*.alx) zit de bijpassende versie van het logbestand..
Wellicht kunnen kenners meer melden als ze gevruikte versie en platform weten.
Groeten,, Gijs

Lees meer

12 nov 2021 18:54
Wat P.B. het logbestand noemt is het stamboombestand *.aldf.en de grootte hangt af van het aantal personen. Mijn stamboombestand van 80'000 personen is 38 MB, dus de 30 MB van P.B is geen uitzondering, als dan niet opgeschoond.
Het logbestand *.log houdt bij wat er tijdens de sessie is uitgevoerd en is bij mij rond 2 kB
Er is volgens mij niets aan de hand

Lees meer

12 nov 2021 19:50
@P. Brinkman
Ruud de Ruiter schreef : Wat P.B. het logbestand noemt is het stamboombestand *.aldf....
Als dit juist is zal Aldfaer, indien nodig, een melding geven wanneer het bestand best opgeschoont wordt. Handmatig kan ten allen tijden uitgevoerd worden via menu Stamboom > Bestand opschonen.

Lees meer

12 nov 2021 22:50
Beste Ruud

Ik bedoel zeker NIET het stamboombestand *ald
Mijn VK bevat (bij plm.44000 personen) 3 bestanden:
* aldf plm. 170 MB
* log plm 30 MB
* alx plm 26 MB

In het verleden werd bij mij door opschonen het * log bestandje teruggebracht naar 1 og 2 kb. en dat gebeurt nu niet.. Ik heb het handmatig verwijderd en volgens mij zonder consequenties (wel eerst een VK veilig gesteld)
Ik hoop dat ik nu mijn "probleempje" duidelijker heb geformuleerd

Lees meer

12 nov 2021 22:59
Beste Ruud

Nog even een kleine correctie op mijn toelichting van net .
Ik heb her * log bestand niet verwijderd maar GESCHOOND. De logbestanden van de laatste dag heb ik laten staan ( 1 a 2 kB)

Lees meer

13 nov 2021 02:00
Ik ken geen VK.alx (zip bestand) met als inhoud een *.alx

Spreekt u over een automatische of handmatig VK met fotomateriaal?

Lees meer

13 nov 2021 11:29
P.B

U spreekt over een log bestand. log is een extensie en die wordt binnen Aldfaer alleen gebruikt in de locatie waar het *.aldf bestand zich bevindt. Wat u bedoelt te zeggen is een VeiligheidsKopie *.alx wat in feite een zip bestand is. Een gebruiker heeft normaal geen toegang tot de inhoud van een VK, juist om te functie VK te beschermen. De enige manier om toegang tot de inhoud te verkrijgen is door de extensie *.alx te wijzigen in *.zip waardoor het niet meer als VK te gebruiken is tenzij, onder voorwaarde dat er niet gesleuteld is, u de extensie terugzet naar *.alx.
Mijn VK met materiaal is 1.5 GB
Het daarin voorkomende log bestand is 4 KB
Het *.aldf bestand is 7.1 MB

De functie Opschonen is een functie binnen het programma en werkt uitsluitend op het dan geopende *.aldf stamboombestand en doet absoluut niets aan de inhoud van een VK.

Als de inhoud van het in uw VK aanwezige logbestand bij u inderdaad 30 MB is, is mijn enige verklaring dat op het moment dat de VK werd aangemaakt het programma langdurig (weken of maanden) in gebruik was en vele, zeer vele mutaties zijn uitgevoerd.

Ter controle: Sluit Aldfaer en herstart.
Doe Bestand opschonen en tevens contr/rep.
Wijzig het pad VK om de oude niet te overschrijven.
Maak een VK kopie met Materiaal.
Verander de extensie in *.zip.
Hoe groot is nu het daarin aanwezige log bestand

Daarna zet u het pad voor de VK terug

Lees meer

13 nov 2021 16:39
Beste Ruud

Ik heb de instructies opgevolgd en ik heb nu een goede VK
Bedankt voor de aanwijzingen

Gemaakt door Kunena