Eerste letter/cijfer genegeerd

Lees meer

Eerste letter/cijfer genegeerd

29 okt 2021 01:08
Onlangs een nieuwe computer gekocht en daarop is Windows 11 geïnstalleerd.
Tegelijkertijd met het inrichten van de nieuwe computer verscheen Aldfaer versie 10.1.

Sinds dat moment merk ik op dat bij het intikken van namen en data heel vaak de eerste letter niet verschijnt.....
Ik tik: Amsterdam en er verschijnt in het veld msterdam
Ik tik Groningen en er verschijnt in het veld roningen
Niet consequent, vaak gaat het wel goed, maar ook te vaak niet.

In eerste instantie dacht ik aan een bug in Windows 11, of aan een driverprobleem met het Logitech toetsenbord.
Maar op een gegeven moment werd duidelijk dat het probleem zich uitsluitend in Aldfaer voordoet, in geen enkel ander programma.

Dus zou het een probleem in Aldfaer zijn.
Enig idee waar het aan kan liggen?

Lees meer

Re: Eerste letter/cijfer genegeerd

29 okt 2021 09:49
Harm,
Windows 11 is nieuw en Aldfaer versie 10.1 is nog niet door het Aldfaer-team geschikt verklaard voor W11.

Als de eerste letter is weggevallen, wat staat er dan te zien bij Stamboom -> Onderhoud voor die tekst? En kun je dat wijzigen?

Lees meer

29 okt 2021 13:36
Ja, binnen onderhoud is een eventueel foute vermelding prima te corrigeren/verwijderen.
Ook kan ik de schrijffout in het veld probleemloos corrigeren.
Enig probleem is, dat ik het wel eens over het hoofd zie, waardoor er tikfouten in het bestand terecht komen, dus zaak ik om alert te blijven en goed te controleren wat ik heb ingetikt.

Tijdens het tikken lijkt het er soms op of je met de eerste toetsaanslag het systeem wakker maakt en bij de tweede teotsaanslag daadwerkelijk begint te tikken. Maar, zoals gezegd, niet consequent. De eerste letter verschijnt ook vaak wel.
Had muis en toetsenbord al verplaatst van de Logitech receiver naar Bluetooth, maar dat maakt voor dit probleem geen verschil. Dat loste wel een ander probleem op... dat de muis soms een eigen leven ging leiden in Windows 11 (ging soms aan de wandel over het scherm en werd dan een tijdje stuurloos). Dat probleem doet zich via Bluetooth niet voor. En het scheelt een bezette USB poort.

Lees meer

31 okt 2021 11:23
Heeft u een draadloze muis met software ? Mogelijk moet u deze updaten.

Lees meer

31 okt 2021 15:11
Ik werk vanaf vrijgave met Aldfaer 10.1 onder Windows 11, geen enkel probleem..
Zoek de oplossing dus in uw toetsenbord en muis , evt drivers aanpassen ?

Lees meer

01 nov 2021 23:21
Heb al geprobeerd de drivers te updaten, maar de melding verschijnt dat de drivers up-to-date zijn.
Heb ook wat gestoeid met de reactiesnelheid van het toetsenbord in de instellingen, maar maakt geen verschil.
Ook heb ik tips uit een instructiefilmpje op YouTube gevolgd (o.a. legen cache). dat leek even te helpen, maar het probleem kwam terug.

Het gekke is dat het echt alleen in Aldfaer gebeurt. In deze tekst bijvoorbeeld is geen enkele letter overgeslagen, terwijl het in Aldfaer in ruim 50% van de gevallen gebeurt (data, namen, etc.)

Ook in software als Excel, Word en E-mail speelt het probleem niet.
Wil niet zeggen dat het aan Aldfaer ligt, maar het lijkt toch iets te zijn in de wisselwerking tussen het toetsenbord en het programma.

Zal eens gaan testen met een bekabeld (USB) toetsenbord of dan het probleem ook speelt.

Lees meer

03 nov 2021 16:05 - 03 nov 2021 16:15
Het probleem heeft zich opgelost en de oorzaak is bekend.

In Windows 11 had ik, naast dit probleem, een probleem in Excel. Na met alt-tab vanuit Excel naar een andere applicatie te switchen en terug, was Excel de focus op het actieve veld kwijt (wat voorheen in Windows 10 niet gebeurde) De alt-tab toepassing was ook vaak niet stabiel, viel tijdens gebruik van die toepassing soms weg.
Dat probleem heb ik opgelost door een alt-tab replacement te installeren. Dat loste de problemen met alt-tab en het daarmee samenhangende probleem in Excel direct op.

Maar ook het probleem in Aldfaer (het vaak negeren van de eerste ingetikte letter) bleek er mee samen te hangen en was ook direct opgelost.
Realiseer me nu dat het probleem niet aan Aldfaer lag, maar aan het feit dat ik juist bij het werken met Aldfaer regelmatig gebruik maak van alt-tab, om even te switchen naar een bronbestand (bijvoorbeeld AlleGroningers). Na zo'n switch deed het probleem zich voor. Dat realiseerde ik me op dat moment niet, maar nu alt-tab de oorzaak blijkt, valt bij mij het kwartje wat dat betreft. Dat het zich in andere programma's niet of veel minder vaak, manifesteerde, kan ik nu ook verklaren.... in andere programma's switch ik minder vaak naar bronbestanden en maakt ik dus minder gebruik van alt-tab.
Laatst bewerkt 03 nov 2021 16:15 door Harm Selling.

Lees meer

03 nov 2021 18:36
Harm
een goede terugkoppeling!

Gemaakt door Kunena