Problemen aan alle kanten

• Nicolette Meijer-Jentink
  • Auteur
Lees meer

Problemen aan alle kanten

28 okt 2021 16:31
Probleem 1:
Ik heb een map gemaakt externe schijf waar ik wil dat Aldfaer de stambomen opslaat. Werkt dus niet. Elke keer stuurt hij alles naar One drive en die heb ik in principe uitgeschakeld. Als ik op het ikoontje met het er wel goed. Maar mijn stambomen verdwijnen gewoon naar One Drive. Dit houdt ook verband met probleem 2, want als ik zoek stambomen aanclick, dan komt hij weer met stambomen die op One Drive staan.
Probleem 2:
Hoe ruim ik in godsnaam stamboom bestanden en veiligheidskopieën op die ik niet meer nodig heb. Heb geloof ik alle oplossingen gelezen en geprobeerd, maar het werkt niet.
Probleem 3:
Sinds ik versie 10.1 heb gedownload zie ik in de balk bovenin bepaalde icoontjes niet meer. B.v. verschijnt het diskje niet waarmee je je gegevens snel kan safen.
Met vr. groet,
Niclolette Meijer-Jentink

Lees meer

Re: Problemen aan alle kanten

28 okt 2021 18:40 - 28 okt 2021 19:00
probleem 1; u heeft kennelijk OneDrive niet uitgeschakeld. Als het correct is gebeurd en u klikt op het OneDrive icoontje ziet u ook geen mappen verschijnen. U moet dan ook de Extra -> Instellingen wijzigen want daar staan paden in die niet meer van kracht zijn.
probleem 2; stambomen opruimen kan via Aldfaer-> Bestand -> Zoek Aldfaer bestanden en dan naar stambomen zoeken. De bewuste regel aanklikken en verwijderen. Als u in dat scherm zit klik dan eens de toets F1 waarbij de de desbetreffende documentatie ziet.
Dat is de koninklijke weg. U kunt ook met de Windows verkenner de bestanden aanklikken en verwijderen. Weet dan wel wat u doet!
probleem3; dat icoontje is alleen zichtbaar als er werkelijk iets valt op te slaan, dat is alleen als u muteert in de stamboom.

Een aanrader is dat u de stamboom uit OneDrive opent en dan met 'Opslaan als' een andere naam geeft en op uw externe schijf opslaat. Ook daar moet u opletten of het een vaste externe schijf is (en dat zal wel niet). Iedere keer als u de schijf ontkoppelt en weer aankoppelt dan kan het zijn dat die externe schijf een andere drive letter heeft gekregen.
Ik hoop dat u die externe schijf niet door OneDrive laat synchroniseren.
Laatst bewerkt 28 okt 2021 19:00 door Han Kortekaas.

Lees meer

28 okt 2021 19:37

Lees meer

28 okt 2021 19:53
Nicolette,
Waarom de stamboom op een externe schijf , tenzij uit veiligheid. Maar, daarvoor heb je de (automatische) veiligheidskopie dat op de externe kan staan. Het pad voor veiligheidskopiëen in de instellingen dient dan te worden aangepast.

• Auteur
Lees meer

29 okt 2021 14:53
Wanneer vindt Aldfaer dan, dat ik echt iets heb op te slaan? Als ik iets verander, niet opsla, dan is dat gegeven verdwenen zo gauw ik iets anders doe, b.v. naar een ander jaartal zoeke op internet. Ik sluit Aldfaer niet, zet hem gewoon klein door op het minnetje te clicken.

• Auteur
Lees meer

29 okt 2021 14:56
Bij mij staat alles op een externe schijf. In mijn PC zitten alleen en C: en die is met alle software al bijna vol. D: schijf is ook voor wat anders bedoeld, dan voor documenten opslag

Lees meer

29 okt 2021 15:43 - 29 okt 2021 16:21
Nicolette
Als u in Aldfaer iets invoert en het betreffende invoerveld verlaat, wordt dat gegeven door Aldfaer geregistreerd. Tegelijk wordt dit aangegeven door het icoon "Opslaan" dat dan van grijs naar aktief gaat. Let wel:"als u het invoerveld verlaat", dus d.w.z ook als u een ander veld aanklikt. Blijft het opslaan ikoon grijs, dan heeft u dus niets ingevoerd

Doet u niets en zijn er wijzigingen uitgevoerd en sluit u Aldfaer, wordt u gevraagd of de wijzigingen bewaard moeten worden. Het eventueel minimaliseren heeft hierop geen invloed. Idem in andere toepassingen naar gegevens zoeken

Maar wanneer heeft u voor het laatst bestandscontrole + reparatie uitgevoerd alsmede bestand opschonen.
Laatst bewerkt 29 okt 2021 16:21 door Ruud de Ruiter. Reden: contr/rep - opschonen

Lees meer

30 okt 2021 17:18
Nicolette,
Gezien het feit dat u pas sinds 1-10-2021 ingescheven bent bij dit forum, denk ik dat ik mag aannemen dat u een nieuwe gebruikster bent zonder ervaring met het gebruik van Aldfaer
Mag ik u aanbevelen eens de knop Help aan te klikken en vervolgens de documentatie en de Stap-voor-stap uitleg eens door te nemen. Dit zal vele, zo niet alle, problemen die u heeft , oplossen

Lees meer

31 okt 2021 11:21
Als je het aanvangsbericht leest dan kun je veronderstellen dat Nicolette geen nieuwe gebruikster is.

Lees meer

31 okt 2021 17:59
Wat draagt deze opmerking bij aan de oplossing van het gemelde probleem ?

Gemaakt door Kunena