Groep maken van inwoners van een dorpn incl voor/nageslacht

Lees meer

Groep maken van inwoners van een dorpn incl voor/nageslacht

06 okt 2021 13:59
Ik zoek hoe ik een groep kan maken van:

1) alle bekende inwoners van een plaats (dorp) rond 1750 tot rond 1950 (circa 1500 personen)
inclusief
2) voorgeslacht van die inwoners (ook die niet gewoond hebben of geboren zijn in die plaats
inclusief
3) nageslacht van die inwoners (ook die niet geboren zijn en/of niet (meer) wonen in die plaats

teneinde deze met een gedcom te versturen.

Lees meer

Re: Groep maken van inwoners van een dorpn incl voor/nageslacht

06 okt 2021 17:31
Dat gaat niet.

Lees meer

06 okt 2021 20:06 - 06 okt 2021 20:09
Wat betekent dat voor het altijd gegeven advies "EEN" stamboombestand en afsplitsen via groepen?

Ik ben nu slachtoffer van dat advies
Laatst bewerkt 06 okt 2021 20:09 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

06 okt 2021 20:10
Hallo Ruud, gaat wel hoor, mits geboren of Overleden of getrouwd.

Het is echter wel zeer bewerkelijk
Maak allereerst een nieuw aldfaer bestand van de gegevens.

1. controleer bij onderhoud plaats of deze plaatsnaam anders geschreven is, maak ze gelijk.

2.sorteer de persoonslijst op plaats 3 maal herhalen voor Doop / Trouwen / Begraven en voeg deze personen toe aan een groep ... plaatsnaam project...

Nu heb je al een groot gedeelte in een groep zitten. en denk dat je daar al mee vooruit kan.

Advies stop hier en ga verder met laatste punt:
3. nu zeer bewerkelijk. en zou ik niet adviseren, maar mogelijk.
sorteer een voor een de personen en maak een gedcom met voor en nageslacht van deze persoon uit gezien..

Alle gedcoms gemaakt van personen gedoopt / getrouwd of overleden van die plaats. voeg je ze weer in een bestand samen.

verwijder de dubbele identieke namen.

of indien punt 3 niet uitgevoerd.
Weer één bestand ! stel levende personen in op 2021 - 1950 = 71 jaar.
Verwijder alle levende personen.

Even wat werk denk ik maar zal zelf punt 3 niet uitvoeren, maar is dus wel mogelijk.

Het samenvoegen en dubbele personen verwijderen is per samenvoegen ongeveer een uurtje werk per bestand is mijn ervaring, dus besef waar je aan begint.

Lees meer

06 okt 2021 20:18
Ruud de Ruiter schreef : Wat betekent dat voor het altijd gegeven advies "EEN" stamboombestand en afsplitsen via groepen?

Ik ben nu slachtoffer van dat advies

Dit is weer iets anders, Vroeg of laat ben je het nageslacht van vele kwartierverliezen doordat je het nageslacht bent van meer dan 2 kinderen uit een gezin.

Het eenmalig doorgeven van een gedcom van alle personen die ooit in die plaats gelopen hebben met voor en nageslacht staat hier los van.. :side: :side: :side:

Lees meer

06 okt 2021 21:17
Om even uit te proberen of dit het juiste effect heeft wat je voor ogen hebt.maak een groep aan van een persoon (vb. proband, Daar dit vaak de basis is van je gegevens)

met alle instellingen.zoals hierboven. dan laatste punt herhalen om levende personen uit te sluiten van mijn eerste idee.

vergeet laatste vinkje niet inclusief koppelingen van gekoppelde personen.
en getuigen NIET aanvinken.

Lees meer

07 okt 2021 06:57
Ruud,
alle bekende inwoners van een plaats

Als je daarmee bedoelt 'met adres' in die plaats, ongeacht of die in een andere gemeente geboren/gestorven zijn, zou ik zoeken met voorwaarde 'Adres='...plaats...'. en daar een groep van maken.
Dan heb je al het eerste punt van je vraag. Alleen nog de periode eruit halen.

Maaaaar, dan heb je niet het voor- of nageslacht mee. En dan vrees ik dat de opmerking van Han correct is: 'dat gaat niet', toch niet in de huidige programmering.

Dit komt omdat bij het maken van de groep geen tweede venster verschijnt waar je de 'samenstelling' of 'inclusief xxx' kunt bepalen.
De groep wordt direct aangemaakt door op de blauwe bolletjes te klikken.
Moest het maken van de groep gebeuren zoals je een groep uit de persoonslijst kunt maken dan kan je ook 'Kwartierstaat/Parenteel' instellen.

Lees meer

07 okt 2021 10:17
In theorie:
1. maak een Groep van mensen die voldoen aan de Plaats/tijdsperiode
een nieuw te maken sjabloon;
2. lees deze Groep in
3. van de personen in deze Groep maak een voor- en nageslacht (hoe uitgebreid?) en vul die in een bestandje "AAA" met vermijding van dubbele
4. maak een lijst (Interne Code) van de AAA met uitzondering van IC als die al in de Groep zit
handwerk:
5. sorteer Personenlijst op IC
6. markeer records uit de lijst AAA in het codeveld
7. selecteer alles van punt 6 in de Personenlijst en voeg toe aan bestaande Groep
8. maak van de Groep een nieuwe stamboom

Lees meer

07 okt 2021 10:39
Han,

Het handwerk is wellicht ook te automatiseren. Maak een gedcombestand van het hele bestand. Plaats hierin via een voor dit doel te maken programma het codeveld van de personen met interne code in AAA. Lees het gewijzigde gedcombestand in en maak een groep van de personen met gemarkeerd codeveld.

Paul

Lees meer

07 okt 2021 11:47 - 07 okt 2021 11:48
Paul,
klopt; die gedcom kan ook in het te maken sjabloon ingelezen worden en de IC van de Groep en de mutatie van IC uit het bestandje AAA in het codeveld plaatsen en dan een hernieuwde gedcom maken. Die gedcom inlezen in een schoon bestand en Groep AAA aanmaken met filteren op het codeveld. Van de Goep AAA kan dan een stamboom geëxporteerd worden.

Gelet op vakantie en andere zaken zou ik dit in de laatste week oktober kunnen oppakken.

Ben wel geïnteresseerd in de grootte van bestand en gedcom daarvan.
Laatst bewerkt 07 okt 2021 11:48 door Han Kortekaas.

Lees meer

07 okt 2021 12:21 - 07 okt 2021 13:29
Na enige pogingen en uitproberen kom ik tot de volgende procedure die het mogelijk maakt om het gewenste doel te bereiken. Daarbij niet vergeten dat het een kleine gemeente betreft en dat na de invoer van 33 jaargangen geboorte, overlijden en huwelijken de familienamen bekend zijn. Tevens dat, als dezelfde familienamen buiten deze gemeente voorkomen, deze voor 99.99% gekoppeld zijn aan inwoners van deze gemeente.

Uitzonderingen zijn mogelijk zoals geboortes onder “X”, dwz dat de naam van de moeder onbekend is want niet geregistreerd en het kind een fantasie-naam kreeg. De betreffende ver afgelegen en geïsoleerde gemeente werd veelvuldig gebruikt voor dergelijke geboortes waarbij de moeders omschreven werden met (vertaald): een vrouw die niet wenst dat haar identiteit bekend wordt. De betreffende kinderen werden al snel afgevoerd naar een provinciaal weeshuis en zij (en de anonieme moeders) tellen voor wat betreft het gewenste doel niet mee.

Mijn werkmethode:
1. Maak een lijst van gebruikte familienamen aan de hand van de personenlijst met selectie Plaats geboren(1) < Achternaam(1). In mijn situatie 18 achternamen
2. Maak een groep aan met gebruik van één persoon met een “geldige” familienaam met de instelling
a. Voor- en nageslacht
i. Radio button > Kwartierstaat en Parenteel
b. Inclusief Koppelingen met
i. Zet alle vinken behalve Inclusief koppelingen van gekoppelde personen
3. Kies in de personenlijst de instelling: 1 Achternaam > 2 Generatie
4. Zoek de eerste achternaam van je lijst
5. Scroll in de lijst via de verticale schuifbalk en kies in Generatie de eerste GR, shift
6. Scroll in de lijst via de verticale schuifbalk en kies in Generatie de laatste 0…….3+ (of kleiner)
7. Rechtsklik en kies Geselecteerde personen toevoegen aan bestaande groep
8. Kies de groep en OK
9. Zoek de volgende familienaam en herhaal vanaf 5 tot klaar

Door uitsluitend generaties beginnende met 0…. te toevoegen heb je automatisch alle volgende generaties toegevoegd.
Toegegeven, dit werkt voor kleine gemeentes, in dit geval met ongeveer honderd gebouwen/woningen en 18 familienamen

Na uitvoering (5 minuten werk) 2143 personen, materiaal 800 MB

@Han, mijn totaal bestand is rond 80'000 personen, materiaal 18 GB
Laatst bewerkt 07 okt 2021 13:29 door Ruud de Ruiter. Reden: procedure vereenvoudigd

Lees meer

07 okt 2021 13:38
Prima, dus geen verdere aktie nodig

Gemaakt door Kunena