- Bedankjes 1634
Koppelen kind aan ouder (sorteren)
- Alle Metzlar
- Auteur
Koppelen kind aan ouder (sorteren)
02 okt 2021 20:44
Bij het koppelen van kinderen aan een ouder heb ik de mogelijkheid te kiezen uit 'Automatische sortering' en 'Handmatige sortering'. Automatische sortering rangschikt kinderen naar geboortedatum, terwijl handmatige sortering kinderen rangschikt naar volgorde van invoer (denk ik). Een kind dat later wordt gevonden kan met beide sorteringen niet in de juiste volgorde worden geplaatst wanneer de geboortedatum niet bekend is, maar de volgorde bijvoorbeeld wel bekend is uit diverse akten, zoals testamenten. Bestaat er een mogelijkheid om deze volgorde aan te passen, anders dan door gebruik te maken van de genoemde sorteringen?
Bestaat er ook een mogelijkheid om de relatievorm standaard in te stellen op 'Huwelijk'? Zeker voor ca 1950 was het huwelijk de meest van toepassing zijnde relatievorm.
Ik heb hiervoor geen oplossing kunnen vinden in de documentatie, of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.
Mvg, Alle Metzlar.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de relatievorm standaard in te stellen op 'Huwelijk'? Zeker voor ca 1950 was het huwelijk de meest van toepassing zijnde relatievorm.
Ik heb hiervoor geen oplossing kunnen vinden in de documentatie, of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.
Mvg, Alle Metzlar.
- Francke
Re: Koppelen kind aan ouder (sorteren)
02 okt 2021 22:47
Als je weet na welk kind of voor welk kind het geboren is, kun je dat opgeven bij de geboortedatum, bv voor 1950 of na 1956.
De relatievorm is niet standaard in te stellen, dat moet elke keer zodat je een bewuste keuze maakt.
De relatievorm is niet standaard in te stellen, dat moet elke keer zodat je een bewuste keuze maakt.
- Alle Metzlar
- Auteur
02 okt 2021 23:52
Dat is inderdaad een handigheidje dat ik al een aantal malen heb kunnen toepassen. Dat werkt echter niet wanneer er al meerdere kinderen zonder geboortedatum zijn opgenomen, met name voor 1580, wanneer je niet meer kunt terugvallen op DBT registers (ca. 1580-1811/1812) of Burgerlijke Stand (v.a. 1811/1812). In die gevallen zou het handig zijn wanneer je de volgorde zou kunnen aanpassen op basis van testamenten of sententien van het Hof van Friesland, waar ik veel mee te maken heb.
Dat de relatievorm niet standaard is in te stellen, vind ik jammer. Ik moet nu die "bewuste" keuze maken in al die gevallen waarin huwelijk de standaard is, met slechts incidentele uitzonderingen, waarin ik dus wel die bewuste keuze moet maken, en wat mij bewuste keuze moet zijn wordt duidelijk uit verschillende akten, oorkonden, e.d. Wat ik overigens bij de uitzonderingen ook mis. is om aan te geven of een kind buitenechtelijk is, waarbij de vader bekend is en soms ook de moeder.
Voor mij (en dat is uiteraard zeer persoonlijk) is vooraf duidelijk welke keuze ik moet maken op basis van de informatie.
Bedankt voor uw antwoord, Francke, hoewel het niet is waar ik op had gehoopt.
Dat de relatievorm niet standaard is in te stellen, vind ik jammer. Ik moet nu die "bewuste" keuze maken in al die gevallen waarin huwelijk de standaard is, met slechts incidentele uitzonderingen, waarin ik dus wel die bewuste keuze moet maken, en wat mij bewuste keuze moet zijn wordt duidelijk uit verschillende akten, oorkonden, e.d. Wat ik overigens bij de uitzonderingen ook mis. is om aan te geven of een kind buitenechtelijk is, waarbij de vader bekend is en soms ook de moeder.
Voor mij (en dat is uiteraard zeer persoonlijk) is vooraf duidelijk welke keuze ik moet maken op basis van de informatie.
Bedankt voor uw antwoord, Francke, hoewel het niet is waar ik op had gehoopt.
- Han Kortekaas
-
Lees minder
Lees meer
03 okt 2021 01:46
Met een handmatige sortering kun je alle kinderen zelf, onafhankeliijk van de eventuele geboortedatum, op volgorde zetten.
- Francke
03 okt 2021 10:42 - 03 okt 2021 10:51
Een ouder
draadje (klik hier)
over dit onderwerp.
Bij handmatig sorteren heb ik een ander beeld nl dat je een bepaalde persoon op een bepaalde plaats in de rij zet, bijv door drag and drop. Wellicht een optie om in een volgende release op te nemen.
Bij handmatig sorteren heb ik een ander beeld nl dat je een bepaalde persoon op een bepaalde plaats in de rij zet, bijv door drag and drop. Wellicht een optie om in een volgende release op te nemen.
Laatst bewerkt 03 okt 2021 10:51 door Francke.
- Frank
-
03 okt 2021 11:08 - 03 okt 2021 11:13
Indien je bij een gezin een handmatige sortering maakt blijft deze dan ook staan als je terug gaat naar de automatische sortering.
Handmatig gesorteerd terwijl 3 (±) doopdatums ingevoerd heb
(Ga op tekst Kinderen staan en zet het vinkje bij handmatig sorteren)
Onhandig bij handmatig krijg dan een verkeerde volgorde:
Joannes "Adriani" Leesten* 06-02-1611
Catharina "Adrianus Adriani" Lesten * 13-09-1609
Anna "Adrianus Adriani" Leesten * 15-01-1615
Hierdoor dien je zelf na te blijven denken of datum sortering goed staat.
Verslepen gaat niet altijd goed, je kan Catharina niet boven de eerste verslepen. Wel naar beneden met Joannes.
Rechtermuisknop naar boven verplaatsen werkt wel goed.
Is het een optie om geboortedatum voor geen datum te laten gaan, ook bij handmatig sorteren ?
Dit kan lastig zijn bij een groot gezin waar enkele kinderen nog geen doopdatum bekend is en de rest wel.
Bij automatisch komen ze dan bovenaan te staan de kinderen zonder doopdatum
Catharina is tenslotte het oudste kind.
Gebruik zelf altijd ± datums als de volgorde van de kinderen bekend is, zit je vaak niet veel naast. als je geen doop gevonden krijgt in de DTB periode.
@ Franke, drag en drop werkt al, wel eerst op handmatig zetten volgens mij.
Handmatig gesorteerd terwijl 3 (±) doopdatums ingevoerd heb
(Ga op tekst Kinderen staan en zet het vinkje bij handmatig sorteren)
Joannes "Adriani" Leesten* 06-02-1611
Catharina "Adrianus Adriani" Lesten * 13-09-1609
Anna "Adrianus Adriani" Leesten * 15-01-1615
Hierdoor dien je zelf na te blijven denken of datum sortering goed staat.
Verslepen gaat niet altijd goed, je kan Catharina niet boven de eerste verslepen. Wel naar beneden met Joannes.
Rechtermuisknop naar boven verplaatsen werkt wel goed.
Is het een optie om geboortedatum voor geen datum te laten gaan, ook bij handmatig sorteren ?
Dit kan lastig zijn bij een groot gezin waar enkele kinderen nog geen doopdatum bekend is en de rest wel.
Bij automatisch komen ze dan bovenaan te staan de kinderen zonder doopdatum
Catharina is tenslotte het oudste kind.
Gebruik zelf altijd ± datums als de volgorde van de kinderen bekend is, zit je vaak niet veel naast. als je geen doop gevonden krijgt in de DTB periode.
@ Franke, drag en drop werkt al, wel eerst op handmatig zetten volgens mij.
Laatst bewerkt 03 okt 2021 11:13 door Frank .
- Frank
-
03 okt 2021 11:18
Hallo Han,
Indien handmatig sorteren geld dit voor het hele bestand of alleen voor het gezin in het hoofdvenster ?
Indien handmatig sorteren geld dit voor het hele bestand of alleen voor het gezin in het hoofdvenster ?
- Han Kortekaas
-
03 okt 2021 11:36
Handmatig sorteren geldt alleen voor dat gezin.
Zie de Help met F1
Zie de Help met F1
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank
- De Coster René
-
03 okt 2021 13:07
@Frank,
Als dit in de verkeerde volgorde komt is het juist de bedoeling van HANDMATIG te sorteren, dan kun je een kind 'Bovenaan', 'Naar boven (1 plaats)', 'Naar onderen (1 plaats) of 'Onderaan' plaatsen.
En handmatig sorteren geldt alleen voor het gezin in het hoofdvenster.
Als dit in de verkeerde volgorde komt is het juist de bedoeling van HANDMATIG te sorteren, dan kun je een kind 'Bovenaan', 'Naar boven (1 plaats)', 'Naar onderen (1 plaats) of 'Onderaan' plaatsen.
En handmatig sorteren geldt alleen voor het gezin in het hoofdvenster.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alle Metzlar
- Alle Metzlar
- Auteur
03 okt 2021 13:34
Bedankt iedereen! De methode genoemd door René de Coster werkt perfect, niet alleen bij de kinderen, maar ook bij huwelijken. "Handmatig sorteren" selecteren, klik met de rechter muisknop op een persoon (alleen wanneer er meer dan één staan vermeld) en dan verschijnen de opties om een persoon in de volgorde te verplaatsen onderaan in de lijst.
- Ruud de Ruiter
-
03 okt 2021 20:11
Alle,
Blijft dat na invoeren van juiste data de handmatige sortering "voorrang" heeft op een eventuele juiste volgorde op datum.
Wil je een handmatige sortering toepassen die automatisch wordt opgeheven als de juiste data bekend zijn, gebruik dan een circa_jaar om de handmatige volgorde te bepalen.
Wordt circa_jaar vervangen door een juiste datum, wordt automatisch de volgorde aangepast.
Idem voor volgorde huwelijken
Keuze soort relatie:
Default: onbekend kan nooit fout zijn want er is geen bewuste keuze gemaakt
Default: huwelijk: kan fout zijn want er is geen bewuste keuze gemaakt.
Als dit verandert wordt, dan voor mij hooguit als een instelling die de gebruiker toelaat niet meer na te denken inclusief de dan foute relaties.
Blijft dat na invoeren van juiste data de handmatige sortering "voorrang" heeft op een eventuele juiste volgorde op datum.
Wil je een handmatige sortering toepassen die automatisch wordt opgeheven als de juiste data bekend zijn, gebruik dan een circa_jaar om de handmatige volgorde te bepalen.
Wordt circa_jaar vervangen door een juiste datum, wordt automatisch de volgorde aangepast.
Idem voor volgorde huwelijken
Keuze soort relatie:
Default: onbekend kan nooit fout zijn want er is geen bewuste keuze gemaakt
Default: huwelijk: kan fout zijn want er is geen bewuste keuze gemaakt.
Als dit verandert wordt, dan voor mij hooguit als een instelling die de gebruiker toelaat niet meer na te denken inclusief de dan foute relaties.