Schepen en notaris actes

Lees meer

Schepen en notaris actes

22 aug 2021 23:51
Daar ik heden 11 generaties ver compleet heb en ik aan het begin van de DTB boeken zit heb ik een volgende vraag.

Wil met een plaats Geffen waar alle actes tussen 1200 en 1650 geindexeerd getranscribeerd zijn. Dit zijn slechts 878 schepen en notaris actes. Wil deze in een bestand gaan zetten en de personen koppelen die in die acte voorkomen.

Maar hoe koppel ik deze personen die aan een jaartal hangen getuigen of dorpsgenoten zijn. het beste in het programma Aldfaer.
Vaak staat er bewoners noordzijde, zuidzijde etc vernoemd.
Zijn de namen van de Schepenen genoemd.

Of komen ze uit naburige gemeentes maar staan wel in die plaats genoemd.

Al advies is welkom hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Lees meer

Re: Schepen en notaris actes

23 aug 2021 12:58

Maak voor de acte een persoon aan zoals bovenstaand
Acte plaatjes zijn toe te voegen.
Digitale gemaakte discriptie ook toe te voegen

Vervolgens kan ik geen relatie aan maken met alle personen die voorkomen in deze acte.

Lees meer

23 aug 2021 12:59 - 23 aug 2021 13:03
Zoals onderstaand zodat deze personen in Aldfaer weer te koppelen zijn.

Nadeel is dat ik personen ga creëren die eigenlijk actes zijn.

Is dit een juiste methode of zijn er andere manieren om personen aan plaatje(s) te koppelen?
Laatst bewerkt 23 aug 2021 13:03 door Frank .

Lees meer

23 aug 2021 13:42
Frank,
ben je hier iets mee:
- bij de acte zelf koppel ik alle personen die erop vermeld staan als 'kinderen'
- bij de persoon waarover de acte gaat koppel ik in het persoonsblad de betreffende acte als materiaal
- bij de andere personen koppel ik ook het materiaal + notitie bijvb. 'getuige'

Bijlagen:

Lees meer

23 aug 2021 13:42
bijlage 3

Bijlagen:

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Frank

Lees meer

23 aug 2021 23:34 - 23 aug 2021 23:58
Hallo René,

Kan ver met je meegaan,

- bij kinderen alle personen koppelen is niet juist en geen relatie geeft duidelijker aan dat ze elkaar gekend hebben. Zo kan je ook de kinderen nog wel aan de persoon koppelen bij erfdeling.

Koppel zelf ook alleen maar een keer de acte (bij trouwen alleen bij de man, bij hoofdpersoon lijkt me dit wel juist om dit ook weer terug te zien in een uitdraai.

Extra notitie toevoegen is een goede tip.

Digitale getranscribeerde acte zet ik altijd bij diverse in de notitie.

Vervolgens heb ik nog een feit aangemaakt zoals hieronder:
met Hyperlink om meteen naar de vindplaats te gaan in het archief.

± geboren ervoor zou ik nog toe kunnen voegen in de lijn wanneer ze x aantal jaar ervoor geboren kunnen zijn. Dit is afhankelijk wanneer iemand in welke tijdperiode volwassen werd geacht.

De naam heb ik veranderd in : acte_Geffen 7341.24 en is zo later ook te sorteren in de persoonslijst en eventueel een groep van te maken.
Laatst bewerkt 23 aug 2021 23:58 door Frank .

Lees meer

25 aug 2021 21:29 - 25 aug 2021 21:58
De schepenen krijgen in mijn overzichtslijst een vet schuin schrift mee met in de feiten wanneer ze in een schepenbank zaten in die plaats.

Betreffende toponiemen en buren belendende percelen geef ik de acte een onderstreping mee om deze later nog eens door te lopen met de oudste minuutkaart, in mijn geval de kaart van 1832

Kan je deze toponiemen ook ergens kwijt in Aldfaer ? zodat ze later te sorteren zijn.

Persoonslijst word anders gesorteerd zie onderstaand na invullen van eerste 9 schepen en notaris actes

Alleen volwassen worden genoteerd dus de personen moeten 20 jaar voor data acte geboren zijn hou ik momenteel maar aan.
Personen overleden na de actedatum, mogelijk bij andere acte nog bij te stellen, is dus niet de overlijdensdata maar overleden na de acte datum.
Laatst bewerkt 25 aug 2021 21:58 door Frank .

Lees meer

26 aug 2021 07:59
Frank.
Het probleem is volgens mij dat kleurtoekenning, vet, schuin en dergelijke niet vastgelegd zijn. D.w.z. jouw kleur/schrijfwijzes zijn die van jou maar beteken voor een andere gebruiker iets totaal verschillend en er derhalve geen algemeen filter mogelijk is.

Naar mijn inzicht is dat alleen mogelijk als er een instelling hiervoor aanwezig zou zijn

Lees meer

26 aug 2021 11:38 - 26 aug 2021 11:39

Hoi Ruud,
Heb de acte van de schepenen ook als feit vermeld, zie boven met een mogelijk kind gekoppeld van Eijmert.
Het schuinschrift is in de persoonslijst een hulpmiddel om sneller de schepenen te kunnen zoeken. Dit werkt wel.

maar toponiemen en hun naaste bewoners wat belangrijk is om de buren in kaart te brengen en uiteindelijk dit ook op een minuutplan van 1832 aan te kunnen weet ik niet hoe dit het beste kan.

Werk hier niet met kleuren, rode kleur is referentiepersoon, waar ik bij de persoon tab in de notitie e.e.a. zet hoe ik dit schepen en notaris archief inzichtelijk heb gemaakt. Heb heden nog slechts 9 van de 879 actes gedaan

Heeft iemand een idee ?
Laatst bewerkt 26 aug 2021 11:39 door Frank .

Gemaakt door Kunena